Kurota korkealle

Uutinen   •   Helmi 02, 2017 09:00 EET

Kurottajavalikoimassa on tarjolla sekä ketteriä erikoiskurottajia että järeämpiä 35 metriin ulottuvia laitteita.

Cramon monipuolinen kurottajapalvelu tarjoaa niin pieniä erikoiskurottajia, pyöriviä koneita kuin 35 metrin korkeuteen ulottuvan Magni RTH 5.35 -kurottajankin.

Teollisuudessa ja työmailla on usein vaativia asennuskohteita ja projekteja, joissa tarvitaan monipuolisesti varusteltuja kurottajia. Cramon maanrakennusliiketoimintaa vetävä Joni Ihalainen mainitsee kurottajien käyttökohteiksi tavallisten rakennustyömaiden lisäksi esimerkiksi metallirakenteiden asennukset ja siltatyömaat.

— Kurottajia tarvitaan siellä, missä pitää nostaa tavaroita ja ihmisiä korkealle, tai ulottua pitkälle. Kalusto on tarpeen niin rivitalotyömailla kuin suurissa teollisuuskohteissakin.

Cramo vahvisti logistiikka- ja kurottajapalveluitaan viime keväänä, kun se osti Kurottaja- ja Kuljetuspalvelu Parviainen Oy:n liiketoiminnan. Ihalainen toteaa, että kauppa kasvatti Cramon konekantaa ja vahvisti alan osaamista.

— Tehostamme koko ajan kurottajapalvelumme kalustoa ja kuljettajiemme osaamista. Erikoiskoneiden vuokraamisessa on tärkeää tuntea asiakas, jotta vuokralaitteesta saa mahdollisimman hyvän hyödyn, Ihalainen toteaa.

Cramon kurottajapalveluun kuuluu aina kuljettaja, kun työtä tehdään ympäripyörivillä koneilla. Näiden koneiden nostokorkeus on mallista riippuen 17−35 metriä. Vuokratuimpia ovat 25 metriin ulottuvat koneet.

— Kalustossamme on kaksi Suomen kolmesta 35 metriin ulottuvasta kurottajasta. Kokoluokka on maailman suurinta, Ihalainen kertoo.

Ilman kuljettajaa voi vuokrata vain niin sanotun jäykän kurottajan, joka ylettyy 4−19 metriin. Ihalainen korostaakin, että ammattitaitoinen kuljettaja on tärkeä osa palvelun toimivuutta ja turvallisuutta. Kun osaava kuski käyttää konetta, on myös työskentelyn tehokkuus parhaimmillaan.