Kurottajapalveluissa pitää kiirettä

Uutinen   •   Tammi 08, 2018 12:00 EET

Cramon kurottajapalveluissa on koneita minikurottajista maailman suurimpaan Magni RTH 5.35 -kurottajaan asti. Kurottajien nostokorkeus on 17−35 metriä ja minikurottajat aloittavat 6 metristä.

Cramolla on valikoimassa kurottajia, nostimia, pyöräkoneita ja lavetteja. Tarjonta vahvistui puolitoista vuotta sitten, kun Cramo osti Kurottaja- ja Kuljetuspalvelu Parviainen Oy:n liiketoiminnan. Yhdistyminen vahvisti osaamista ja monipuolisti konekantaa. Tuotepäällikkö Juha Parviainen kertoo, että alalla menee hyvin, eikä koneita tarvitse makuuttaa pihalla.

Kurottajapalveluissa työskentelee 36 työntekijää. Kurottajan ja kuljettajan voi vuokrata käyttöönsä pääkaupunkiseudulla, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Oulussa. Jatkossa kuljettaja ja kone löytyvät myös Rovaniemen vuokrauspisteestä. Pääosa kalustosta on Etelä-Suomessa, mutta kalustoa siirretään tarpeen mukaan muihin toimipaikkoihin. Päätoimipiste on Mäntsälässä. Suunnitelmissa on laajentaa ja uudistaa konekantaa.

Kurottajapalveluissa työskentelee ammattilaisia, joista monilla on niin kuorma-auton kuin yhdistelmäajoneuvonkin ajokortti sekä asennusnosturikortti. Kurottajan ohjaimiin pääsee, kun on täyttänyt 18 vuotta ja on hankkinut vähintään traktorikortin. Työntekijät koulutetaan tyyppikohtaisesti koneiden käyttöön. Ilman kuljettajaa voi vuokrata vain niin sanotun jäykän kurottajan, jonka nostokorkeus on 4−19 metriä.