Moderni ekovoimalaitos valmistuu Leppävirralle

Uutinen   •   Huhti 27, 2016 12:10 EEST

Leppävirralle valmistuu Suomen ensimmäinen ekovoimalaitos, joka hyödyntää polttotekniikkana modernia, tehokasta ja ympäristöystävällistä kiertopetitekniikkaa.

Joulukuusta alkaen itä- ja keskisuomalaiset sekä kainuulaiset yhdyskuntajätteet poltetaan energiaksi, kaukolämmöksi ja sähköksi Riikinvoiman Ekovoimalaitoksessa Leppävirralla.

Laitos on valmistuessaan Suomen ensimmäinen, joka hyödyntää polttotekniikkana modernia kiertopetitekniikkaa. Tällä tekniikalla saadaan talteen enemmän sähköenergiaa kuin perinteisillä jätteenpolttotekniikoilla.

Jätteen käyttö kaukolämmön ja sähkön tuotannossa tulee korvaamaan fossiilisia polttoaineita, kuten kivihiiltä ja polttoöljyä. Kun jätteiden sijoittaminen kaatopaikalle vähenee, pienenevät myös haitalliset metaanipäästöt.

Riikinvoiman ekovoimalaitos toteutetaan avaimet käteen -periaatteella. Toimitukseen sisältyvät kaikki yhdyskuntajätteen käsittelyyn, polttamiseen, päästöjen hallintaan ja energian tuotantoon tarvittavat järjestelmät. Ekovoimalaitoksen toimittaa Andritz Oy.

– Rakennushanke on talousalueen suurin investointi. Mukana on kahdeksan kunnallisesti omistettua jäteyhtiötä sekä Varkauden Aluelämpö, joiden kautta omistusta on 57 itäsuomalaisella kunnalla.

Hanke on meille myös siinä mielessä poikkeuksellinen, että kyseessä on kokonaislaitostoimitus eli EPC. Työmaalla on hyvin selkeä vastuunjako ja kaikki on toiminut täsmällisesti, kertoo Riikinvoiman kunnossapitopäällikkö Jari Toivonen.

Kokonaislaitostoimitus sisältää kiertopetitekniikkaan perustuvan, polttoaineteholtaan noin 54 MW:n kattilalaitoksen, jätepolttoaineen käsittely- ja varastointijärjestelmät, päästöjen hallintajärjestelmät sekä sähkön ja kaukolämmön tuotantojärjestelmät.

Huhtikuun puolessa välissä rakennustekniset työt ovat jo loppusuoralla. Kone- ja laiteasennukset on pääosin tehty, putkistoa rakennetaan ja myös sähköistykset ja automaatioasennukset etenevät. Kattila on ponnistettu ja turbiini asennettu. Hanke on haastava, sillä jätteenpolttolaitos rakentuu kauaksi toimivasta infrasta. Kaikki laitoksen tarvitsemat yhteydet kuten lämpötoimitus, vesi, viemäröinti ja sähkö, on pitänyt suunnitella huolellisesti.

– Myös hankkeen organisointi, aikataulutus ja eri vaiheiden aikatauluttaminen on ollut näin isossa hankkeessa haastavaa, kertoo rakennuttajana toimivan Andritzin työmaapäällikkö Ari Mustalahti.

Cramo toimittaa työmaalle kaiken vuokrakaluston ja tarjoaa myös asennuspalvelut.

– Hankkeen alusta alkaen Cramon panostus ja sitoutuminen on ollut esimerkillistä. Riikinvoiman työmaalla projektijohtaminen ja yhteisistä asioista tiedottaminen on onnistunut erinomaisesti, unohtamatta itse asennusta ja toiminta-aikoja, Toivonen sanoo.

– Työmaan perustamisvaiheessa meillä oli pieniä käynnistysvaikeuksia, mutta Cramo on onneksi reagoinut asioihin kiitettävästi, Mustalahti sanoo.
Työmaalla on Cramon projektipiste, joka palvelee hanketta kokonaisvaltaisesti. Se toimii periaatteessa samalla tavalla kuin mikä tahansa Cramon kiinteä toimipiste.

– Projektipiste on ollut erinomainen ratkaisu. Suosittelen sitä kaikille, joilla on käynnistymässä isompi rakennus- tai saneeraushanke, Toivonen sanoo.

Miehet ovat tyytyväisiä Cramon kokonaisvaltaiseen palveluun, mutta pieniä kehitystoiveitakin on.

– Uutuuksien esittely ja laitteiden tarjoaminen voisi olla järjestelmällisempää. Myös toimipisteiden ja työmaapisteen välistä tiedonkulkua voisi parantaa, miehet sanovat.

Lähettämällä kommentin suostut siihen, että henkilötietojasi käsitellään Mynewsdeskin tietosuojakäytännön mukaisesti.