Olosuhdehallinnan osaaminen kiertää oppilaitoksilla

Uutinen   •   Marras 10, 2016 15:34 EET

Cramo on jalkautunut useilla paikkakunnilla opiskelijoiden pariin ja jakanut hyvää tietoa olosuhdehallinnan osaamisesta.

– Aloitin oppilasyhteistyön viitisen vuotta sitten Amiedun olosuhdehallinnan luentojen vetämisellä. Luennot sisälsivät kosteusmittaus-, kuivaus-, lämmitys- ja puhtaudenhallintaan liittyviä aiheita ja oppilaina oli rakennusalan työnjohdon lisäopintoja tekeviä aikuisopiskelijoita, kertoo projektipäällikkö Mika Kotro.

Olosuhdehallinnan kursseja on otettu jo mukaan Cramo Koulun koulutusohjelmaan ja ensimmäinen kurssi Amiedun opiskelijoille toteutettiin vuonna 2015. Mika on tehnyt saman aiheen merkeissä yhteistyötä myös Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) ja Heltecin oppilaiden kanssa parina vuonna. Asennuksen projektipäällikkö Mika Aalto puolestaan on tehnyt yhteistyötä Saimaan ammattikorkeakoulun sekä Aktivan aikuiskoulutuskeskuksen kanssa.

– Opetuksen aiheena oli Saimaalla rakennusaikainen kosteudenhallinta ja Cramon palvelutarjonta. Kävin siellä kolmena vuonna ja oppilaat olivat keväällä valmistuvia amk-insinöörejä. Aktivassa luennoin pintakäsittelylinjan opiskelijoille kosteudenhallinnan perusteista ja kosteusmittauksista, hän kertoo.

Asentaja Jani Carlsson puolestaan kävi tänä vuonna luennoimassa Seinäjoen ammattikorkeakoulussa kosteusmittauksista ja kehuu palautetta opetuksesta hyväksi.

– Töiden tekeminen ja myynti on helpottunut, koska meitä arvostetaan nyt asiantuntijoina, Jani sanoo.

Mikat toivovat Cramolta oppilaitoksille tehtävää yhtenäistä esittelypakettia palveluista ja osaamisesta, jota päivitettäisiin säännöllisesti.

– Vierailuja voisi tehdä moniin oppilaitoksiin, sillä niistä valmistuu tulevia asiakkaitamme, Mikat muistuttavat.