Robotisaatio muuttaa suomalaista työelämää

Uutinen   •   Tammi 03, 2017 13:21 EET

Koneet voisivat auttaa rakennusalaa tekemällä lihasvoimaa vaativia töitä.

Työ- ja elinkeinoministeriön tekemän selvityksen mukaan kolmasosa suomalaisista työskentelee ammateissa, jotka tulevat muuttumaan tai katoamaan digitalisaation ja automaation lisääntyessä.

- Ammatteja häviää, mutta myös uusia syntyy. Niin on ollut aikaisemmin ja tulee aina olemaan, rauhoittelee Oulun yliopiston BISG- eli Biomimetics and Intelligent Systems -tutkimusryhmän johtaja ja professori Juha Röning.

Röningin mukaan robotisaatio tuo itseasiassa lisää töitä Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan. Työn kalleus on tähän mennessä ajanut valmistavan teollisuuden suurimmaksi osaksi halpatyömaihin. Jos robotit yleistyisivät, tehtaat voitaisiin tuoda takaisin länsimaihin ilman, että yritysten kilpailukyky kärsii työn kalleuden vuoksi.

- Ihmisiä tarvitaan yhä valvomaan robottien työtä sekä tekemään yhteistyötä robottien kanssa. Robotisaatiolla ja automaatiolla on tärkeä osa talouskasvun luomisessa ja siksi näiden teknologioiden kehitykseen kannattaa panostaa Suomessakin.

Rakentamisessa koneet voisivat ottaa ihmisiltä lihasvoimaa vaativia töitä, jolloin työntekijöiden ei tarvitsisi kuluttaa itseään nostamalla raskaita taakkoja.

- Muun muassa betonirakenteiden purun voisivat tulevaisuudessa hoitaa itsenäisesti toimivat robotit, joiden työskentelyä työn raskaus, pöly ja ympäristön melu eivät haittaisi, Röning pohtii.