Taikuri ilahdutti koulukiusaamisen vastaisella kiertueella

Uutinen   •   Loka 06, 2016 10:09 EEST

Prätkäletka kiersi elokuussa kouluja Haukiputaalta Lappiin asti

Cramo osallistui alkusyksyllä koulukiusaamisen vastaiseen työhön sponsoroimalla taikurin Motoristit koulukiusaamista vastaan -järjestön kiertueelle. Elokuun puolivälissä startannut kiertue alkoi Haukiputaalta, jonka jälkeen motoristit vierailivat Pohjois-Suomen ja Lapin kouluissa Nuorgamia myöten. – Kouluvierailut toteutetaan niin, että ilmoitamme jäsenillemme kokoontumispaikan, jonne kaikki halukkaat motoristit voivat tulla. Sieltä ajamme letkassa koululle, jossa oppilaat ovat pihalla vastassa. Tämän jälkeen pidämme juhlasalissa puheen, jossa kerromme positiivisessa hengessä siitä, miten motoristit eivät kiusaa toisiaan. Lopuksi taikuri esiintyy ja oppilaat pääsevät pihalle ihmettelemään moottoripyöriä, kertoo järjestön varapuheenjohtaja Tomi Keto-Tokoi

Tapahtumien yhteydessä oppilaat tekevät myös kiusaamattomuuslupauksen. Motoristien vierailut ovat kouluille ilmaisia, mutta jotta tapahtuma voidaan järjestää, pääpuhujan matkakustannukset ja taikurin palkkio katetaan joko koulujen määrärahoista tai lahjoitusvaroin. – Olimme yhteydessä Cramoon, sillä etsimme isoa, valtakunnallisesti toimivaa yhteistyökumppania. Cramolla on merkittävä osuus siinä, että Lapin kiertueen toteuttaminen oli mahdollista, Keto-Tokoi kiittelee. Cramolle on tärkeää tukea kiusaamisen vastaista toimintaa.

– Kiusaaminen on vakava ongelma, joka jättää elinikäiset jäljet. Motoristit ovat tehneet vapaaehtoisvoimin upeaa työtä, jota Cramo haluaa olla tukemassa. Kaikkien aikuisten ja lasten tulisi olla yhtä rohkeita ja puuttua kiusaamiseen, kannustaa Cramo Finlandin viestintäpäällikkö Maiju Nupponen.