​Työmaatilojen uusi aika

Uutinen   •   Tammi 03, 2018 07:00 EET

Tähän se nousee. Marko Saloranta (NCC), Kari Jäppinen (Cramo) ja Pekka Kilo (NCC) Laajasalon ostoskeskuksen työmaalla.

Moderni työmaatila on lämmin ja viihtyisä, eikä se tuhlaa energiaa, luonnonvaroja tai rahaa.

Apteekkeja, ruokakauppoja, kirjasto, ravintoloita. Laajasalon ostoskeskus Itä-Helsingissä uudistuu vauhdikkaasti: vanha rakennus puretaan, ja sen tilalle NCC rakentaa upouutta, modernia ja energiatehokasta ostoskeskusta. Valmistuessaan marraskuussa 2018 uusi ostoskeskus pysäköintitiloineen kattaa 18 000 neliömetrin tilan.

Se myös täyttää kansainvälisen BREEAM-ympäristöarviointijärjestelmän vaatimustason Very Good. Sertifiointikriteereinä pidetään muun muassa tilojen energiatehokkuutta ja jätteiden käsittelyä.

Hankkeessa Cramo tuottaa NCC:lle runsaasti erilaisia palveluita, joissa huomioidaan energiansäästön ja hiilijalanjäljen pienentämisen tarpeet. Yksi osa tätä ovat energiatehokkaat työmaatilat. Tällaisessa mittavassa projektissa ne palvelevat paitsi työmaalla työskentelevien sosiaalitiloina, myös toimihenkilöiden toimistona ja työmaahan liittyvien kokousten pitopaikkana.

”Tällä hetkellä tiloissa työskentelee 10 toimihenkilöä, ja työmaalla noin 50 henkilöä. Näissä tiloissa pidämme myös työmaakokouksia ja erilaisia neuvotteluita tilaajien, sijoittajien, urakoitsijoiden sekä ostoskeskukseen tulevien yritysten edustajien kanssa säännöllisesti”, kertoo vastaava mestari Pekka Kilo NCC:ltä.

Työmaan eri vaiheissa väkimäärä vaihtelee, ja parhaimmillaan paikalla on satakunta ammattilaista. Silloin myös työmaatiloja tarvitaan enemmän.

”Nyt työmaalla on 16 moduulia, mutta niitä lisätään sitä mukaa, kun asiakas tarvitsee”, tarkentaa avainasiakaspäällikkö Kari Jäppinen Cramolta.

Modernit työmaatilat varmistavat, että neuvottelut tilaajien, sijoittajien, urakoitsijoiden ja ostoskeskukseen tulevien yritysten edustajien kanssa voidaan pitää työmaalla, tietää NCC:n Pekka Kilo.

Energiatehokas säästää luontoa ja rahaa

Koska Laajasalon ostoskeskusta rakennetaan BREEAM-ympäristösertifikaatin vaatimusten mukaisesti, hankkeessa seurataan tarkasti myös työmaan aikaista energiankulutusta.

”Energiatehokkuutta mitataan, ja esimerkiksi sijoittajat sitä meiltä myös vaativat”, tarkentaa työpäällikkö Marko Saloranta NCC:ltä.

Pitkälle on päästy siitä, kun työmaatilat olivat kalseita ja ankeita koppeja. Nykyaikaisissa työmaatiloissa tarkoituksenmukaiset eristeet ja led-valaistus nipistävät energiankulutuksesta. Lisäksi ilma vaihtuu koneellisesti ja moduulit ovat siistejä ja lämpimiä, mikä lisää viihtyvyyttä.

”Tilat ovat nykyään muokattavissa, kun ennen niitä oli vain yhtä laatua. Ja vaikka tilat ovat aiempaa mukavampia, ne kuluttavat vähemmän energiaa, mikä puolestaan on paitsi ympäristö- myös rahakysymys”, Pekka Kilo toteaa.

Cramo on kehittänyt nykyaikaisia työmaatilamoduuleitaan yhteistyössä tilatoimittajan kanssa.

”Sen lisäksi, että sisätilat ovat miellyttävät ja asennustyön helppouteen on kiinnitetty huomiota, tuo tilojen lämmönläpäisykerroin eli U-arvo 27 huomattavan energiasäästön lämmityskustannuksissa. Usein katsotaan vain tilojen vuokrahintaa arvioimatta lainkaan, mikä on työmaatilojen kokonaiskustannus pitkällä aikavälillä”, Jäppinen toteaa.

Hän uskoo, että jatkossa erilaiset ympäristösertifioinnit ohjaavat entistä tarkemmin myös työmaatilojen valintaa, minkä Cramo huomioi toimituskokonaisuuksissaan.

”Hyvä ja avoin vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on avainasemassa, jotta pystymme toimittamaan sopivia ja oikeanlaisia tiloja eri hankkeisiin.”

Moderneissa työmaatiloissa saavutetaan huomattava energiansäästö lämmityskustannuksissa, Kari Jäppinen muistuttaa.

Myös imagokysymys

Kun energiankulutukseen kiinnitetään työmailla huomiota, sillä on vaikutusta myös lähistöllä asuvien asukkaiden arkeen.

”Ympäristösertifikaatin mukaisesti toimiessa sitoudutaan muun muassa siihenkin, ettei valosaastetta synny haittaamaan ympäristön asukkaita – kun työpäivä on päätöksessään, myös työmaatilojen valot sammuvat, eivätkä ole päällä yötä päivää, kuten joskus aiemmin”, Marko Saloranta huomauttaa.

Hän muistuttaa, että työntekijöiden viihtyvyyteen keskittyminen parantaa myös työnantajakuvaa. Mukavat ja lämpimät työ- ja taukotilat kertovat hyvästä työnantajasta, joka huolehtii työntekijöistään.

”Sitä paitsi siistit ja ajanmukaiset tilat ovat työmaan käyntikortti myös yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden suuntaan”, Saloranta toteaa.