Vuoden vuokraamo ja -asennus parantavat palvelua yhteistyöllä

Uutinen   •   Touko 10, 2016 10:00 EEST

Kilpilahti, Kirkkonummi ja Vartioharju taistelivat tiensä Cramon sisäisessä kilpailussa Vuoden vuokraamoiksi. Ensi kertaa palkittiin myös Vuoden asennus. Kisan voiton vei Pori.

Vuoden vuokraamo on Cramon sisäinen kilpailu, jossa vuokraamot kautta maan mittelevät keskinäisestä kunniasta. Kisassa menestyminen edellyttää hyvää onnistumista taloudellisilla mittareilla mitattuna, mutta myös hyvin hoidetulla asiakaspalvelulla on tärkeä merkitys.

– Kiinnitämme huomiota siihen, onko vuokraamon kalusto kunnossa, millä mallilla ovat reklamaatiot, millaisia tuloksia testiasiakkaat antavat henkilökunnalle ja menevätkö laskutukset varmasti kerralla oikein. Kisassa ei pärjää, jos asiakkaille ei tarjota aina mainiota päivää työmaalla, tiivistää vuokrauksen johtaja Tuomas Myllynen.

Kisaan osallistuvat kaikki vuokraamot kautta maan, myös Cramon yritysvetoiset pisteet. Cramon vetämistä pisteistä voiton korjasi tänä vuonna Vartioharju, yrittäjävetoisten pisteiden voitto jaettiin tasan Kirkkonummen ja Kilpilahden välillä. Vuoden parantajana palkittiin Kajaani.

Helsingissä sijaitsevan Vartioharjun toimipisteen budjetista vastaava asiakaspäällikkö Sanna Kiander, pisteen vuokraamoesimies Sami Kainulainen ja vuokraamotyöntekijä Mika Lappalainen iloitsevat voitosta ja kertovat seuranneensa kisan väliaikatietoja jännityksellä.

– Voitto tuli, sillä olemme panostaneet työn systemaattiseen seurantaan ja yhteistyöhön. Käymme joka tiistai asiat yhdessä läpi ja mietimme, missä voimme parantaa. Yritämme myös olla aktiivisia asiakkaiden suuntaan ja kertoa palveluistamme uusien kohteiden työntekijöille, voittajat summaavat.

Vuoden asennus -kilpailu järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa. Asennuspäällikkö Mikko Rinnasto kertoo, että myös Vuoden asennuksessa menestyminen edellyttää toimipisteeltä hyvää taloudellista onnistumista.

– Erittäin tärkeä merkitys on kuitenkin myös eri osastojen välisellä yhteistyöllä. Kun sekä asennus, myynti että vuokraus pelaavat yhteen, pystymme tarjoamaan asiakkaillemme aina parasta palvelua, Rinnasto sanoo.

Kilpailua Rinnasto kuvaa erityisen tiukaksi. Vaasan asennus johti kisaa käytännössä ensimmäiset kymmenen kuukautta. Hyvän loppuvuoden ansiosta Pori kuitenkin kiri voittoon. Porin asennuksen työnjohtaja Jarmo Kuusimäki sanoo, että voiton takana on ennen kaikkea asiakkaiden luottamuksen saavuttaminen.

– Olemme tehneet asiakaspalvelua avaimet käteen -periaatteella ja toimineet talon sisäisesti saumattomassa yhteistyössä. Omaa toimintaamme auttaa myös se, että pyrimme urakoittamaan kaikki työt ja käytämme tarvitessa vuokratyövoimaa. Näin kustannukset pysyvät kurissa.

Kuusimäen mielestä asennuksen työnkuvaa kuuluu olennaisesti myös työn seuranta työmailla silloinkin, kun asennuksen työt ovat päättyneet.

– Haluamme pitää asiakkaasta huolta ja kartoittaa tarpeita. Asiakkailtamme voi unohtua kiireessä joku asia, joten tarkistamme aina, onko työmaalla tarvetta lämmitykselle, sähköistykselle tai vaikkapa kosteudenhallinnan palveluillemme.

Sekä Vuoden vuokraamo että -asennus saavat palkinnoksi matkan Venäjälle MM-jääkiekko-ottelua seuraamaan.