Korkealla työskentelyyn liittyy aina hengenvaara

Lehdistötiedote   •   Huhti 27, 2017 09:00 EEST

Rakennusala on ilmoittanut tavoitteekseen kitkeä tapaturmat kokonaan alalta vuoteen 2020 mennessä. Cramo on mukana tavoitteessa ja haluaa työturvallisuuspäivän kunniaksi muistuttaa, että esimerkiksi korkealla työskentelyyn liittyy aina hengenvaara. Rakennusteollisuus RT ry:n tilastojen mukaan kaatumiset, liukastumiset ja putoamiset ovat tyypillisiä tapaturmia myös kokeneilla työntekijöillä.

− Valveutuneilla rakennusalan yrityksillä käytettävät koneet ja suojausratkaisut, kuten kaiteet ja telineet ovat pääsääntöisesti rakenteellisesti kunnossa ja turvallisia. Riskejä aiheuttavat usein tekijöiden puutteelliset taidot käsitellä koneita tai asentaa suojia. Valveutunut yritys varmistaa asiantuntevan kouluttajan avulla henkilökuntansa osaamisen. Tämä paitsi lisää työturvallisuutta myös tekee työskentelystä tehokkaampaa, Mikko Yläjääski tiivistää.

Cramo tarjoaa asiakkailleen Cramo Koulu -turvallisuuskoulutuspalveluita, joissa perehdytään putoamissuojien ja henkilönostinten käyttöön. Koulutuksia voivat hyödyntää teollisuus- ja rakennusalan yritykset sekä esimerkiksi logistiikka- ja kunnossapitoalan toimijat. Cramo Koulun palveluihin luottavat jo esimerkiksi NCC, Lemminkäinen ja Metsä Fibre.

− Edes kokeneet työntekijät eivät osaa aina valita eri työvaiheisiin oikeaa nostinta. Käymme koulutuksissa läpi myös pahimpia korkealla työskentelyn sudenkuoppia, jotka aiheuttavat useimmin kuolemantapauksia. Näitä ovat epätasainen tai liukas maapinta, väärin tuettu nostin tai työmaalla roikkuvat sähköjohdot, muistuttaa Cramo Koulusta vastaava Kari Kivioja Cramo Finlandilta.

Cramo Koulu

Työturvallisuuspäivä 2017 perjantaina 28. huhtikuuta

Cramo on täyden palvelun rakennuskonevuokraamo, joka vuokraa asiakkailleen myös siirtokelpoisia tiloja sekä tarjoaa rakentamista, saneeraamista ja kunnossapitoa tukevia palveluja. Cramo lupaa asiakkailleen aina mainion päivän työmaalla ja kantaa vastuun paitsi hyvästä asiakaspalvelusta, myös toimitusten aikatauluista ja kaluston ja palveluiden ensiluokkaisesta laadusta. Cramo on alansa johtavia palveluntarjoajia Pohjoismaissa sekä Keski- ja Itä-Euroopassa. Cramolla on toimintaa 15 maassa noin 320 toimipisteessä ja henkilöstöä noin 2 500. Vuoden 2016 liikevaihto oli 712 miljoonaa euroa. Suomessa toimimme noin 500 työntekijän voimin yli 50 toimipisteessä. Cramo Finland Oy on osa Cramo-konsernia, jonka emoyhtiö Cramo Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

Lue lisää osoitteessa www.cramo.fi.