Ikivanhat oliivipuut - uusi trendi puutarha-arkkitehtuurissa

Uutinen   •   Maalis 19, 2013 09:53 EET

Ikivanhat oliivipuut ovat nousseet uudeksi trendikkääksi elementiksi kyproslaisessa puutarha-arkkitehtuurissa. Yksi oliivipuun viehätyksen salaisuuksista on juuri se, että myyttien tapaan ne ovat melkein kuolemattomia.

Miten vanhaksi oliivipuu voi elää?
Tarkkaa vastausta kukaan ei pysty varmuudella antamaan, mutta vanhimpien elossa olevien puiden iäksi on arvioitu jopa 2500 vuotta. Oliivipuun keskimääräinen elinikä on noin 500 vuotta.

Kyproksen pääkaupungin Nicosian korkeimman rakennuksen Jean Nouvel Towerin sisäänkäyntiä reunustaa kaksi majesteetillista oliivipuuta, joiden iäksi arvioidaan 200 vuotta. Tänä vuonna valmistunut rakennus on nimetty kuuluisan ranskalaisen arkkitehdin mukaan. Myös Kyproksen presidentin palatsin edustalla sijaitsevaa liikenneympyrää koristamaan on istutettu muinainen oliivipuu.

Näillä elävillä historiallisilla monumenteilla on kuitenkin hintansa. Suhteellisen nuorikin, noin kahdenkymmenen vuoden ikäinen oliivipuu, maksaa 180-250 euroa. Kaksisataa vuotta vanhoista puista joutuu pulittamaan keskimäärin 2500 euroa ja viittäsataa vuotta lähentelevien ja muodoltaan erikoisten puiden hinta voi nousta jopa 11 500 euroon.

Limassolin ulkopuolella sijaitseva Magistraton puutarha on suurin puutarhayritys ja oliivipuiden kasvattaja itäisellä Välimerellä. Puutarhassa on myytävänä lähes sata yli kaksisataavuotiasta oliivipuuta. Puutarha ostaa puita yksityishenkilöiltä, jotka haluavat siistiä tiluksiaan maanviljelyä tai rakennushankkeita varten. Vasta viime vuosikymmeninä ihmiset ovat heränneet huomaamaan oliivipuiden  jälleenmyyntiarvon sensijaan, että puu vain hakattaisiin pois. Magistraton  puutarhan asiakkaat vaihtelevat yksityishenkilöistä suuryrityksiin.

Puutarhasuunnittelija Alexander McCowanin mukaan puutarha-arkkitehdit ja -suunnittelijat ovat luoneet kokonaan uudet markkinat oliivipuille. Yksi McCowanin asiakkaista jopa kustansi nostokurjen nostamaan ruukkuun istutetun muinaisen oliivipuun kahdeksannessa kerroksessa sijaitsevan asuntonsa parvekkeelle. McCowanin mukaan oliivipuun juuriltaan kaivamisessa ja uudelleenistutuksessa on noudatettava äärimmäistä varovaisuutta, koska puu saattaa herkästi vaurioitua ja jopa kuolla. Parhaimmassakin tapauksessa  oliivipuu lakkaa tuottamasta hedelmää useaksi vuodeksi uudelleenistutuksen jälkeen.

Kyproksella Anogyran kylässä sijaitsee oliivimuso, jossa esitellään oliiviöljyn valmistuksen historiaa ja oliivipuun symbolista merkitystä. Antiikin roomalaisille ja kreikkalaisille oliivipuu oli rauhan symboli. Vanha Testamentti puolestaan viittaa oliivipuuhun toivon symbolina.

Kommentit (0)