Deloitten tutkimus: Maine yrityksen tärkein strateginen riski

Kolmatta kertaa toteutettu Deloitten maailmanlaajuinen tutkimus osoittaa, että näkemys yritysten strategisista riskeistä on muuttumassa. Strategiset riskit nähdään entistä kriittisempinä liiketoiminnan kasvun ja menestymisen kannalta. Ensimmäistä kertaa maineriski nousi yritysten merkittävimmäksi huolenaiheeksi.

Forbes Insights -tutkimuslaitos toteutti asiantuntijayritys Deloitten toimeksiannosta kyselyn, johon vastasi 300 ylimmän johdon edustajaa ympäri maailman. Vastanneista yrityksistä 81 % kertoi keskittyvänsä nimenomaan strategisiin riskeihin. Samalla ainoastaan 13 % vastanneista koki, että heidän yrityksensä riskienhallinta nykyisellään tukee liiketoimintastrategian kehittämistä ja toteuttamista riittävästi.

”Maineriski nousi tärkeimmäksi strategisista riskeistä, mutta kokemuksemme mukaan sen realisoitumisen aiheuttaja löytyy usein yrityksen sisältä. Operatiivisista riskeistä tulee näin strategisia. Strategisten riskien arvioinnissa tulisikin huomioida paremmin yhteys muihin riskiluokkiin kuten operatiivisiin, rahoitus- ja vaatimustenmukaisuusriskeihin”, Deloitten riskienhallintapalveluista vastaava Tuomo Salmi toteaa.

Strategiset riskit ovat nyt ylimmän johdon listalla. Kaksi kolmasosaa vastanneista yrityksistä raportoi, että toimitusjohtaja, hallitus ja sen nimeämä valiokunta valvovat strategisten riskien hallintaa.

Valtaosa (91 %) vastanneista yrityksistä on muuttanut liiketoimintamallejaan sen jälkeen kun uuden teknologian tuomat mahdollisuudet ja haittavaikutukset levisivät yleiseen käyttöön.

”Strategian lisäksi kokonaiset liiketoimintamallit voivat epäonnistua hyvinkin lyhyessä ajassa. Kuten tutkimus osoittaa, tämä uhka on nostanut strategisten riskien hallinnan korkealle johdon agendalla. Tästä huolimatta vielä harmittavan useassa yrityksessä strategisia riskejä hallitaan irrallisina ilman oikeita menetelmiä tai prosesseja”, Salmi huomauttaa.

Tutkimuksen päälöydökset ja koko tutkimusraportti on luettavissa Deloitten verkkosivuilla.

Lisätietoja:

Tuomo Salmi
Partner, Deloitte
emai:Tuomo.Salmi@deloitte.fi

• Rahoitus

• asiantuntijaorganisaatio
  • deloitte
  • corporate governance
  • maine
  • riski
  • riskienhallinta
  • hallitus