S-ryhmä ja Kesko maailman suurimpien vähittäiskauppojen joukossa

S-ryhmä ja Kesko ovat edelleen maailman 250 suurimman vähittäiskaupan yrityksen joukossa. S-ryhmä kasvattaa etumatkaansa Keskoon. Kesko on kuitenkin noussut maailman 10 suurimman monialaisen vähittäiskaupan yrityksen joukkoon. Verkkokauppa jatkaa vahvaa kasvuaan.

Asiantuntijayritys Deloitte on listannut jälleen maailman 250 suurinta vähittäiskaupan toimijaa ja Suomesta listalle ovat yltäneet S-ryhmä ja Kesko. S-ryhmä on noussut sijalle 71 viime vuoden 78. sijalta ja kasvattanut eroaan Keskoon, joka putosi sijalta 112 sijalle 121. Listaus perustuu tillikauden 2013 liikevaihtoihin.

Maailman suurin vähittäiskaupan toimija on edelleen Wal-Mart, joka on 476,3 miljardin dollarin liikevaihdollaan peräti neljä kertaa suurempi kuin toiseksi noussut Costco. Kolmanneksi nousi Carrefour, ja viime vuonna listan toisena ollut Tesco on pudonnut viidennelle sijalle. Lidl-kauppaketjun omistava Schwarz Group on noussut listalla neljänneksi.

Top 250 -listalla laskenut Kesko on kuitenkin noussut maailman 10 suurimman monialaisen vähittäiskaupan toimijan joukkoon. Samalla listalla ovat myös muun muassa Marks and Spencer Group ja El Corte Inglés, jotka niin ikään toimivat useammalla kuin yhdellä vähittäiskaupan saralla.

Vähittäiskauppa muuttaa muotoaan

Vaikka maailman 10 suurimman vähittäiskaupan yrityksen joukkoon ei ole vielä noussut yhtään yritystä Aasiasta, vähittäiskauppa kasvaa siellä nopeimmin. Samanaikaisesti Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa ajat ovat haastavat ja kaupan yritysten kasvu on hidastunut. Maailmanmarkkinoita hallitsevat kova kilpailu, hintapaine ja hidastunut kasvu.

”Vähittäiskauppa muuttaa nyt muotoaan. Nopeus, innovointi, rohkeus ja kuluttajien kohtaaminen uudella tavalla tulevat olemaan keskeisiä menestystekijöitä. Kauppojen pitää saada tuotteet nopeasti markkinoille ja kuluttajille sekä vastata kuluttajien vaatimuksiin ja tiedontarpeeseen entistä nopeammin. Samalla kuluttajatiedon runsaus antaa yrityksille mahdollisuuden uudenlaiseen innovointiin”, sanoo Deloitten kaupan alan ja kuluttajatuotteiden toimialajohtaja Jussi Sairanen.

Verkkokauppa jatkaa kasvuaan erityisesti kehittyvillä markkinoilla, joissa internet tulee entistä useamman kuluttajan saataville. Kiinalainen verkkotoimija JD.com onkin kasvanut nopeimmin kaikista vähittäiskaupan yrityksistä ja siten noussut maailman toiseksi suurimmaksi verkkokaupaksi pudottaen Applen neljänneksi. Amazon on edelleen verkkomyynniltään maailman suurin ja Wal-Mart kolmanneksi suurin verkkokauppa.

Verkkokaupan osana kolmansien osapuolien tarjoamat kauppapaikat ovat vähittäiskaupalle tärkeitä, ja niistä kiinalainen Alibaba on maailman suosituin. Sen kautta myytyjen tuotteiden arvo oli peräti 272,8 miljardia dollaria, joka on melkein kaksi kertaa enemmän kuin Amazonin vastaava luku. ”Verkkokaupan merkitys kasvaa entisestään ja se nähdään vähittäiskaupassa yhä useammin kansainvälisen laajentumisen avaintekijänä”, jatkaa Sairanen.

Kymmenen suurinta vähittäiskaupan toimijaa tilikaudella 2013:
(suluissa maa ja vähittäiskaupan kokonaisliikevaihto USD milj.)

1. Wal-Mart Stores, Inc. (USA, 476 294)
2. Costco Wholesale Corporation (USA, 105 156)
3. Carrefour S.A. (Ranska, 98 688)
4. Schwarz Unternehmens Treuhand KG (Saksa, 98 662e)
5. Tesco PLC (Iso-Britannia, 98 631)
6. The Kroger Co. (USA, 98 375)
7. Metro Ag (Saksa, 86 393e)
8. Aldi Einkauf GmbH & Co. oHG (Saksa, 81 090e)
9. The Home Depot, Inc. (USA, 78 812)
10. Target Corporation (USA, 72 596)

e = estimate

Kymmenen suurinta monialaisen vähittäiskaupan toimijaa tilikaudella 2013:
(suluissa maa ja vähittäiskaupan kokonaisliikevaihto USD milj.)

1. Metro Ag (Saksa, 86 393e)
2. Target Corporation (USA, 72 596)
3. Sears Holdings Corp. (USA, 36 188)
4. Lotte Shopping Co., Ltd. (Etelä-Korea, 24 601)
5. Marks and Spencer Group plc (Iso-Britannia, 16 391)
6. El Corte Inglés, S.A. (Espanja, 14 789)
7. Otto (GmbH & CO KG) (Saksa, 13 355)
8. S.A.C.I Falabella (Chile, 11 377)
9. Liberty Interactive Corporation (USA, 10 307)
10. Kesko Corporation (Suomi, 8 776e)

e = estimate

Deloitten kansainvälinen vuosittainen Global Powers of Retailing -tutkimus listaa maailman 250 suurinta vähittäiskaupan yritystä. Tutkimus toteutettiin tänä vuonna 18. kerran.

Lisätietoja:

Jussi Sairanen
Partner, kuluttajatuotteiden ja kaupan alan toimialajohtaja, Deloitte
jussi.sairanen@deloitte.fi

• Rahoitus

• asiantuntijaorganisaatio
  • deloitte
  • kaupan ala
  • tutkimus
  • vähittäiskauppa
  • global powers of retailing
  • kuluttajatuotteet