Tänään on Maailman diabetespäivä – Insuliini ei ole diabeetikon ensiapu

Lehdistötiedote   •   Marras 14, 2016 05:00 EET

Terve haima tuottaa insuliinia vain tarvittavan määrän, mutta insuliinia käyttävä diabeetikko kokee lieviä hypoglykemioita melkein väistämättä. Vakavaan hypoglykemiaan tarvitaan ulkopuolisen apua.

On hengenvaarallinen harhaluulo, että diabeetikko tarvitsisi sairauskohtauksessa insuliinia. Älä koskaan pistä diabeetikkoon insuliinia. Insuliini ei ole diabeetikon ensiapu. Liian suuri insuliiniannos voi aiheuttaa aivovaurion tai kuoleman.

Yleisin diabeetikon sairauskohtaus johtuu liian alhaisesta verensokerista, hypoglykemiasta. Silloin diabeetikko tarvitsee sokeria. Mikä tahansa sokeripitoinen syötävä tai juotava käy ensiavuksi. Esimerkiksi sokerilliset juomat, karamellit, hedelmät ja hunaja ovat toimivia ensiapuja.

Jos verensokeri laskee edelleen, diabeetikko voi menettää tajuntansa. Tajunnan menetykseen voi liittyä kouristuksia. Tajuttoman suuhun ei pidä laittaa mitään. Tarkista, että tajuttoman hengitys kulkee vapaasti, käännä kylkiasentoon ja soita 112.

Tajuttoman henkilön auttaminen on aina tärkeää. Et voi koskaan olla varma, että tajuttomuus ei johdu sairauskohtauksesta. Myös päihtyneellä tajuttomalla voi olla sairauskohtaus ja hän voi olla hengenvaarassa.

14. marraskuuta on diabetespäivä koko maailmassa

Maailman diabetespäivää vietetään joka vuosi 14. marraskuuta. Päivä on insuliinin toisen keksijän Frederick Bantingin syntymäpäivä. Teemapäivän taustalla ovat Kansainvälinen diabetesliitto IDF ja Maailman terveysjärjestö WHO. Kansainvälinen teema tänä vuonna on Eyes on diabetes joka viittaa sekä konkreettisesti diabetekseen liittyviin silmäsairauksiin, että tietämättään tyypin 2 diabetesta sairastavien etsimiseen riskitestin avulla. http://www.idf.org/wdd-index/

Suomessa Maailman diabetespäivää on vietetty ensimmäisestä kerrasta, vuodesta 1991 lähtien. Tänä vuonna Maailman diabetespäivän teemana Suomessa on diabeetikon ensiapu: Tunnistatko diabeetikon hypoglykemian eli alhaisen verensokerin? Osaatko auttaa?

Maailman diabetespäivää vietetään ensi viikolla yli 400 paikassa ympäri Suomen. Monien diabetesyhdistysten ja diabeteksen hoitopaikkojen lisäksi yli 300 apteekkia osallistuu Maailman diabetespäivän viettoon.

Osa diabetesyhdistysten toteuttamista Maailman diabetespäivän tapahtumista on ilmoitettu tapahtumakalenteriimme: www.diabetes.fi/tapahtumatmdp

Osoita tukesi diabeetikoille: #siniranne

Laita jotakin sinistä ranteeseen maailman diabetespäivänä maanantaina 14.11. ja jaa kuva sosiaalisen median kanavissasi aihetunnisteella #siniranne. Kuvia odotetaan myös tapahtuman Facebook-sivulla, joka löytyy Facebookissa nimellä siniranne: https://www.facebook.com/events/1692617197726484/

Maailman diabetespäivän kuva-aineisto ja muu käytettävissä oleva materiaali kootaan sivulle www.diabetes.fi/mdp

Tarjolla on mm. uusi animaatio hypoglykemian syistä ja hoidosta.

Aineistoja voi vapaasti käyttää kertomaan hypoglykemiasta ja sen hoidosta. Aineiston muokkaaminen ilman erillistä lupaa on kielletty.

Suomen Diabetesliitto on diabetesta sairastavien, läheisten ja diabetesammattilaisten yhteisö. 60 vuoden kokemuksella liitto kuuntelee ja ymmärtää, millaista on elää diabeteksen kanssa. Liitosta saa eri kanavien kautta luotettavaa ja ymmärrettävää tietoa diabeteksesta sekä monipuolista tukea diabeteksen kanssa elämiseen. Diabetesliitto vaikuttaa aktiivisesti päättäjiin ajaen ja puolustaen hyvän hoidon edellytyksiä. Diabeteskeskuksen kursseilla saa tiedon ja asiantuntija-avun lisäksi korvaamatonta vertaistukea. Ammattilaisia kouluttamalla liitto kehittää diabeetikoiden hoitoa koko maassa. Yksi elämä -hankkeet edistävät kaikkien terveyttä ja hyvinvointia.

Kommentit (0)