Uutinen -

DS Smith ja Tuorekartano suunnittelivat yhdessä pakkauksen, joka vahvistaa brändin rakentamista perunassa

Ekopakkaus vahvistaa brändin rakentamista perunassa

Tuorekartanon toimitusjohtaja Kari Kastari on suomalaisen perunan brändilähettiläs.

Kirkkaana tavoitteena on kertoa perunan terveellisyydestä ja saada suomalaiset syömään enemmän perunaa. Eikä tässä vielä kaikki: perunan pitää olla myös luontoystävällisesti pakattu ja kuljetettu kuluttajalle.

Kastarilla on edessään paljon työsarkaa ja haasteita. Peruna on perinteisesti ollut suomalaisen ruokavalion perusta, mutta sen kulutus on vuosi vuodelta laskenut. Vähähiilihydraattiset ruokatrendit ovat muuttaneet kuluttajien käyttäytymistä suosituissa ruoka-aineissa, mukaan lukien perunan kulutuksessa.

Kastari on kuitenkin uskoa täynnä, kuten brändilähettilään kuuluukin olla. Hän kertoo, ettei voisi nauttia yrittäjyydestä ilman haasteita ja uskoo lujasti, että tilanne vielä muuttuu, kuten on muuttunutkin viimeisen kahden vuoden aikana, kun kuluttajien tietoisuus perunasta lisääntyy.

”On yleisesti uskottu, että peruna ei ole terveellinen. Uusimmat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että kyllä perunaa kannattaa syödä, se sisältää mm. kaikki eri b-vitamiinit”, kertoo Kastari ja jatkaa kertomalla yhteistyöstä Kuopion yliopiston kanssa. Perunan maineen palautus -missio helpottuu huomattavasti, kun kuluttajat saavat koko ajan enemmän tutkimustietoa perunan terveellisyydestä.

Pakkaus on tärkeä osa perunan brändiä

Kun Kastari puhuu perunan brändäämisestä ja sen muuttamisesta halutummaksi tuotteeksi kuluttajille, niin puhe siirtyy pakkaukseen ja sen merkitykseen. Pakkaus on tärkeä osa brändiä ja kuluttajalle sen ostaminen voi olla ekoteko.

”Pakkauksella myydään muutakin kuin perunaa eli myydään tuotetta, joka voi viedä tätä maapalloa askeleen parempaan suuntaan ja kuluttajan täytyy tietää ja tuntea olevansa siinä mukana.”

Kastarin tuore ylpeyden aihe on luontoystävällinen aaltopahvista valmistettu tuorepakkaus, jossa perunat säilyvät jääkaapissa valolta suojattuna pitkään. Se on uusi keksintö, jota on ideoitu ja kehitetty yhdessä Lidl Suomi Ky:n ja DS Smithin asiantuntijoiden kanssa. Mutta mistä kaikki lähti liikkeelle?

”Tarina lähti liikkeelle ihan aluksi keskusteluista Lidl Suomi Ky:n kanssa muovin käytöstä ja ruokahävikistä, sekä meidän arvoistamme, joista ehkä tärkeimmät ovat asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen ja sitoutuminen kestävään kehitykseen. Kuluttajat ovat jo pitkään tiedostaneet muovin käytön haitat ja toivoneet pakkausta, joka voisi vähentää muovin käyttöä.”

”Toinen tärkeä ongelma ratkaistavaksi on ruokahävikki eli miten voimme pidentää perunan elinikää niin myymälässä kuin ja kotona? Tässä uudessa pahvipakkauksessa peruna säilyy paremmin ja pysyy valolta suojassa. Laatikosta on helppo ottaa muutama peruna kerrallaan ja laittaa se takaisin kiinni ja jääkaappiin.”

Kastarin mielestä uuden pakkauksen avulla on ratkaistu hyvin molemmat tärkeimmät ongelmat. Tosin kuluttajat sen viime kädessä päättävät. Uuden pakkauksen pilotointi alkaa Lidlin myymälöissä syksyllä 2019 ja Kastari odottaa ilonsekaisella jännityksellä, miten se otetaan vastaan.

Peloton tiimi selättää haasteet

Tuorekartanon uusi ekopakkaus on kokonaisen tiimin hyvän yhteistyön tulos. Kastari kiittääkin vuolaasti omia yhteistyökumppaneitaan, jotka lähtivät tuotekehitykseen mukaan ja potkivat heitä sopivasti eteenpäin.

”Olen onnekseni löytänyt tiimin, joka on täysin pelkäämätön uusille ideoille. DS Smithin porukasta veturina on ollut Pasi Anttila ja visionäärinä Maarit Mäkinen. Jyrki Valkama ja Veli-Matti Karvonen ovat olleet tekniikassa mukana keksimässä aina rohkeita ja innovatiivisia ratkaisuja, he uskaltavat tarttua täysin pähkähulluunkin ideaan. Koko tiimi on täysillä sitoutunut ja asiat tehdään loppuun asti”, hehkuttaa Kastari.

Olennainen osa tuotekehitystiimin työtä on myös tiedostaa haasteet ja miettiä, miten niihin voidaan vastata. ”Olemme miettineet haasteita paljonkin, esim. kotitalouden koko pääkaupunkiseudulla on keskimäärin 1,1 henkilöä, onko siis 3 kilon pakkausmäärä sopiva? Mutta on kuitenkin lapsiperheitä ja perunan suurkuluttajia, joille tämä on sopiva pakkaus. Toisaalta pakkaus on loistava myös vähäiseen käyttöön, sillä se säilyttää perunan pitkään. Haasteena on myös se, että kuluttaja ei tiedä mikä tämä on eli on olennaisen tärkeää tuoda tämä tuote kuluttajien tietoisuuteen. Toivonkin, että kaikki osapuolet, niin asiakas, pakkauksen valmistaja ja me Tuorekartanolla voimme tuoda kuluttajille tästä uudesta pakkauksesta mahdollisimman paljon tietoa eri kanavien kautta”, kertoo Kastari.

Kestävä kehitys kaiken ytimessä

Kestävän kehityksen periaatteet eivät ole Tuorekartanolle pelkkää sanahelinää, vaan Kastarin mukaan yhä merkittävämpi ja konkreettisempi osa liiketoimintaa. Tästä hyvä esimerkki on osallistuminen kansalliseen Sitoumus 2050 -ohjelmaan, jossa toimijat sitoutuvat edistämään kestävää kehitystä kaikessa työssään ja toiminnassaan konkreettisin teoin.

”Lähdimme mukaan tuohon ohjelmaan neljä vuotta sitten ja käytännössä aloimme vahvemmin miettiä, mitä kaikkea voimme omalta osaltamme tehdä maapallon hyväksi. Tuloksia on jo saatu aikaan niin pakkauksen kuin logistiikan saroilla. Olemme pystyneet pienentämään pakkausmateriaalien kokonaismäärää ja kehittämään luontoystävällisempiä tuotteita, josta paras esimerkki on nyt tämä perunoiden tuorepakkaus”, kertoo Kastari.

Myös logistiikka on kestävän kehityksen kannalta merkittävä asia ja sillä saralla Tuorekartano etsii ja on löytänytkin yhteistyökumppaninsa kanssa ratkaisuja, miten voidaan pitkässä Suomessa kuljettaa tuotteita eniten luontoa säästävällä tavalla.

ScanStar -palkittu ratkaisu

Perunapakkaus palkittiin pohjoismaisessa Scanstar -pakkauskilpailussa. Palkinnon vastaanottivat 14. marraskuuta Norjassa pakkauksen suunnittelusta vastaneet Jyrki Valkama ja Maarit Mäkinen

Kilpailun kansainvälinen tuomaristo kommentoi voittoisaa pakkausta näin:
“DS Smith in Finland has produced this new packaging for Tuorekartano Oy. It´s a new way to distribute and display potatoes. It is an alternative for paper or plastic bags and protects the potatoes from light. The package is easy to store for the consumer, and it doesn´t necessarily have to be in the fridge. It also gives the retailer a new way to display this very common food. It really stands out on the shelf or in the special display rack. Since it´s the same package for both transportation and consumer, it creates less waste. The jury liked the idea and that it´s a package that is easy for the consumer to bring home. The package is opened with a lid on one side from where it´s convenient to take out the potatoes”.