Kuluttajakäyttäytymisen nopea muutos vaikuttaa merkittävästi kaupan alan kehityssuuntiin

Uutinen   •   Helmi 24, 2017 09:22 EET

Juhani Pekkanen, Kaupan liiton toimitusjohtaja.

Suomen kaupan ala tasapainottelee jatkuvasti digitaalisen aikakauden tuomien mahdollisuuksien ja asiakkaiden pysyvien perustarpeiden välillä. Palveluiden helppo saavutettavuus 24/7, digitaalisen kokonaisasiakaskokemuksen parantaminen sekä kansainvälisten trendien tuominen kivijalkaan haastavat kaupan alan toimijat Suomessakin.

Kaupan alan kasvunäkymiä, mahdollisuuksia ja haasteita käsitellään SHOP & e-commerce Helsinki tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 8.-9.3.2017.

”Asiakas arvostaa sitä, että asiointi on helppoa ja vaivatonta. Se koskee kaikkea kaupassa maksamisesta kaupan saavutettavuuteen, olipa kysymys verkko- tai kivijalkakaupasta. Silti perusasiat kuten hinta, valikoima ja sijainti ovat edelleen tärkeitä.” summaa Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala.

Suomalainen kuluttaja on positiivisesti vaativa. Paikalliselta kauppiaalta osataan myös jo nopeasti vaatia uusimpia muoti-ilmiöitä tarjolle esim. ruokatrendeissä.

“Kuluttajat elävät tänä päivänä kansainvälisessä virallisen, epävirallisen ja sosiaalisen median virrassa. Näin myös mielipiteet, näkemykset, fiilikset ja trendit liikkuvat hyvin nopeasti rajojen yli ja eri kulttuurien välillä. Paikalliset kulttuurit ja kansainväliset tuulet kohtaavat siis usein ja siksi nykyisin näemme entistä useammin myrskyjäkin kulutuskäyttäytymisessä. Tätä ei kannata pelätä.” kertoo Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen.

Suomalainen asiakaskunta on osittain myös kahtiajakautunut – tavoitteena on joko elämyksellinen palvelukokemus tai edullinen hinta. Ostopäätöstä määrittelee lähtökohtaisesti myös tarve. "Asiakas ei jaksa surffailla netissä etsimässä tietoa tuntitolkulla ja esimerkiksi paketoimassa asioita itse. Helppoutta asiakkaan elämään voidaan tulevaisuudessakin tuoda asiakasymmärryspohjaisilla digi-sovelluksilla. " uskoo Finnairin asiakaskokemuksesta vastaava Johanna Jäkälä.

Kaupan alan tulevaisuus vaatii toimijoilta nopeaa reagointia ja asiakasymmärryksen kasvattamista.

“Ollaksesi mukana tulevaisuuden kaupassa joko olet koko maailman edullisin tai vastaat asiakkaiden kokonaistarpeisiin. Muita vaihtoehtoja ei ole." haastaa Ratkaisutoimisto Seedin toimitusjohtaja Marko Parkkinen.

Kaupan alan tulevaisuudesta ja asiakaskäyttäytymisen muutoksesta keskustellaan kahdessa ajankohtaispaneelissa Shop&e-Commerce-tapahtumassa: Keskiviikkona 8.3.2017 klo 15.30 Marketing -lavalla digitaalisesta asiakaskokemuksesta keskustelevat Jaakko Hartikainen, Tiedolta, Anna Salmi, Stockmannilta sekä Tiina Kuusisto, Elisalta. Keskustelua moderoi Kati Haapakoski, M&M.

Torstaina 9.3.2017 klo 14.40 Shop-lavalla asiakaskäyttäytymisen muutoksesta keskustelevat Johanna Jäkälä Finnairilta, Lauri Sipponen Lidilistä ja Marko Parkkinen Ratkaisutoimisto Seedistä. Keskustelua moderoi Kaupan liiton Juhani Pekkala.

Lisää Shop&e-commerce -tapahtuman seminaariohjelmasta.

Tapahtumakokonaisuuden järjestää Easyfairs Finland.

Lisätiedot, kuvamateriaalit ja haastattelupyynnöt:

SHOP & e-commerce Helsinki, Taru Vuonamo-Pallasvirta, Easyfairs taru.vuonamo-pallasvirta@easyfairs.com, +358 (0)50 544 3250

www.easyfairs.com