Ravintola-ala edelleen kasvussa Suomessa

Lehdistötiedote   •   Helmi 17, 2017 11:38 EET

Huippukokki Jyrki Sukula: "Osaamisen johtaminen. Kun tekijäaines muuttuu, tulee meidänkin muuttua. Maailma ympärillä muuttuu nopeasti, pysyvätkö johtamismetodit muutoksessa mukana."

Suomen ravintola-alan kasvun positiivinen kehitys jatkuu vuonna 2017. Uusia ravintoloita avataan kiivasta tahtia, mutta ammattitaitoisen henkilökunnan löytyminen saattaa usein viivästyttää uusien toimipisteiden avaamista. Ravintola-alan kasvunäkymiä, mahdollisuuksia ja haasteita käsitellään Fastfood & Café & Ravintola –tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 8.-9.3.2017.

Fastfood & Café & Ravintola on joka toinen vuosi järjestettävä ammattitapahtuma, joka on saavuttanut vahvan aseman HoReCa-alan suosituimpana kohtaamispaikkana. Mukaan on ilmoittautunut jo 200 näytteilleasettajaa. Tapahtumassa käydään vuoden 2017 Pizzamestari-kisan semifinaali ja finaali. Tapahtuman kahdella seminaarilavalla käydään alan ajankohtaisia paneelikeskusteluja muun muassa Pro Luomu Ry:n järjestämänä. Toimialan ajankohtaisia aiheita ja näkymiä avaa tapahtuman pääyhteistyökumppani MaRa ry.

– Ravintolaruokailu on edelleen kasvussa ja anniskelumyynnin lasku on tasaantunut. Kasvunäkymät alalla ovatkin erittäin hyvät: ravintoloiden lounasruokailu vetää edelleen ja ravintoloissa syödään illallista kasvavissa määrin, mikä puolestaan lisää ravintoloiden kannattavuutta. Myös nopea syöminen ja ravintolaruoan noudettuna nauttiminen lisääntyy jatkuvasti, kommentoi MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi.

Nopea kasvu tuo myös haasteita alan yrittäjille ja yrityksille. Osaamisen johtamiseen tulee panostaa ravintola-alallakin entisestään.

– Ravintola-alaa vaivaa kokkipula, joka näkyy kärjistetyimmillään jopa niin, että ravintoloiden avaaminen viivästyy tai estyy. Kokkien ammattikunta vetää nykyään puoleensa uutta verta myös muilta toimialoilta, joka tuo omat haasteensa ravintola-alan johtamiseen ja kehittämiseen, kun jo valmiiksi korkeakoulutettua henkilökuntaa ryhdytään uudelleenkouluttamaan. Räätälöidymmän ja kohdennetumman koulutuksen kautta ammattikunnan kesken vallitsevat haasteet voitaisiin muuttaa mahdollisuuksiksi, keittiömestari Jyrki Sukula summaa alan keskeisiä haasteita.

Lisää tapahtuman seminaariohjelmasta.

Tapahtumakokonaisuuden järjestää Easyfairs Finland.

Lisätiedot, kuvamateriaalit ja haastattelupyynnöt:
Fastfood & Café & Ravintola 2017
Taru Vuonamo-Pallasvirta, Event coordinator, taru.vuonamo-pallasvirta@easyfairs.com,+358 (0)50 544 3250

www.easyfairs.com/FFCR

Easyfairs Finland järjestää messuja, tapahtumia ja konferensseja useilla eri toimialoilla. Vahvat tapahtumabrändit tarjoavat innovatiivisia ja tulevaisuusorientoituneita kohtauspaikkoja parhaassa mahdollisessa muodossa. Suomessa järjestettäviä tapahtumia ovat mm. Fastfood&Café, NetForum, IT Pro,Esimies & Henkilöstö, Meetings&Events, eCommerce, SHOP, Empack, Packaking Innovation. Easyfairs Finlandissa työskentelee 15 tapahtuma-alan ammattilaista ja tuleva vuoden liikevaihtotavoite on n. 3,5 miljoonaa euroa.

Artexis Easyfairs on belgialainen tapahtumakonserni, joka toimii 19 maassa, järjestäen yli 200  tapahtumaa vuosittain Suomen lisäksi Ruotsissa, Belgiassa, Tanskassa, Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa, Kanadassa, Alankomaissa, Norjassa, Venäjällä, Portugalissa, Espanjassa. Sveitsissä, Singaporessa, Iso-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Algeriassa, Itävallassa ja USA:ssa. Konserni työllistää 435 henkilöä ja tekee n. 115 miljoonan euron liikevaihdon vuonna 2016.

Artexis Easyfairsin kansainväliset tapahtumat tarjoavat alan ammattilaisille ja yhteisöille mahdollisuuden käydä vierailulla toimialansa tulevaisuudessa. Tapahtumissa sisältö ja osallistujat luovat puitteet uudenaikaisille kohtaamisille. Artexis Easyfairs –konserni hakee vuosittain 20-30% kasvua uusilla tapahtumaformaateilla ja olemassa olevien, vahvojen tapahtumien kehittämisellä.