Kysely: luottamus kännykkämaksamiseen lisääntyy

Lehdistötiedote   •   Elo 24, 2015 09:00 EEST

Vähemmän ilkivaltaa ja rötöstelyä

Jo lähes neljäkymmentä prosenttia suomalaista pitää mobiilimaksamista turvallisena ja luotettavana maksumuotona. Vaikka kännykällä maksamista jonkun verran vielä oudoksutaan, jopa 72 prosenttia kansalaisista katsoo, ettei mobiilimaksamisesta pidä enää luopua. Tulokset ilmenevät EasyPark Suomen toukokuussa 2015 teettämästä sähköisestä kyselystä, jossa tutkittiin suomalaisten suhtautumista digimaksamiseen. Kyselyyn vastasi 1033 suomalaista.

Sukupuolten välillä oli vain pieniä eroja, naiset suhtautuivat mobiilimaksamiseen hieman penseämmin. Kännykällä maksamiseen luottivat eniten nuorimmat vastaajat, 18 – 22 -vuotiaat nuoret. Heistä jopa 46 prosenttia katsoo, että mobiilimaksaminen on turvallista ja luotettavaa.

Kyselyyn vastanneista joka kolmas käyttää jo kännykkäänsä maksamiseen. Puhelimella maksetaan lähinnä nopeasti päätettäviä kertaostoksia kuten bussi- ja junalippuja, parkkeerausta sekä pikaruokaa. Myös elokuva- ja teatterilippuja sekä hyväntekeväisyyslahjoituksia osataan jo maksaa puhelimella. Enemmän harkintaa vaativat, kuten elektroniikka, maksetaan muulla maksuvälineellä kuin puhelimella.

Kännykällä maksaminen vähentää ilkivaltaa ja rötöstelyä

Maksuvälineenä puhelimeen suhtaudutaan kaksijakoisesti. Mobiilimaksamisen turvallisuus herättää vielä epäilyjä, mutta samaan aikaan melkein 40 prosenttia uskoo uuden maksumuodon lisäävän yhteiskunnan turvallisuutta muun muassa rahaväärennöksiä vähentämällä. Lähes puolet vastaajista (48,3 %), jo näkee, että kännykällä maksaminen vähentää arjessa kohdattavaa levottomuutta, rötöstelyä ja ilkivaltaa. Välipala- ja parkkiautomaatit säilyvät jatkossa ehjinä, jos ostokset maksetaan puhelimella.

– Mobiilimaksamisessa on pitkälle kyse asenteiden kehittymisestä. Kaupan kassalla lähimaksu oli aluksi erikoisuus. Pieniä alle 25 euron ostoksia maksetaan nyt pankkikorttia vilauttamalla eikä maksumuodon turvallisuutta enää juurikaan kyseenalaisteta. Samassa vauhdissa kuin laitteet ja sovellukset kehittyvät, kehittyy myös tietoturva. Kun kännykällä maksaminen yleistyy, myös epäilyt hälvenevät, uskoo EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson.

Säästää kuntien kukkaroa

Kunnille ja kaupungeille digitalisoituminen avaa aivan uusia mahdollisuuksia säästää kustannuksissa. Suomessa on käytössä edelleen kymmeniä tuhansia vanhoja parkkimittareita, joiden ylläpito lohkaisee suuren osan automaattien tuotosta.

– Suurimmat kulut syntyvät automaattien huollosta, korjauksista ja rahankeruusta. Kolikkoja sisältävä parkkiautomaatti on usein suorastaan herkullinen ilkivallan kohde. Uusilla parkkeerausvälineillä kunnat säästäisivät vuositasolla jopa useita satoja tuhansia euroja. Talouskurimuksessa tämäkin kivi kannattaa kääntää, Anderson huomauttaa.

Lisätietoja:

Stefan Anderson
EasyPark Suomi, toimitusjohtaja
stefan.anderson@easypark.net

EasyPark on maailman johtava pysäköinnin mobiilimaksamisen yhtiö. EasyParkin palvelut ovat käytössä yhdeksässä maassa, 350 kaupungissa. EasyParkin tavoitteena on tehdä pysäköinnistä helpompaa, tehokkaampaa ja taloudellisempaa autoilijoille, motoristeille, yrityksille, kaupungeille ja yksityisille pysäköintioperaattoreille.

Suomessa EasyPark on toiminut vuodesta 2008. Suomen EasyParkin liikevaihto on 3 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 20 henkilöä.

www.easypark.fi