Puhelinparkkeeraus kasvoi yli 75 prosenttia

Lehdistötiedote   •   Tammi 27, 2016 09:00 EET

Viime vuonna yli 4 miljoonaa parkkeerausta

Pysäköinnin maksaminen puhelimella yleistyy entisestään. Vuonna 2015 EasyParkin palvelulla pysäköitiin Suomessa yli 4 miljoonaa kertaa. Kasvua edelliseen vuoteen on 75 prosenttia. Tämä on 1,7 miljoonaa pysäköintiä enemmän kuin vuonna 2014. Mobiilipysäköinti tekee kasvuloikkaa jo toista vuotta peräjälkeen. Aikaisempina vuosina kasvuluvut ovat olleet vain kymmenen prosentin tasolla.

EasyParkin palvelulla pysäköitiin Suomessa vuonna 2015 yli 4 miljoonaa kertaa. Edellisenä vuonna yksittäisiä parkkeerauksia oli 2,3 miljoonaa. EasyParkin 75 prosentin kasvu tulee suurimmaksi osaksi autoilijoiden luopuessa kolikkojen käytöstä. Kolikkojen lisäksi suuri häviäjä on pankkikortti. EasyParkin teettämän kuluttajaselvityksen mukaan joka kolmas suomalainen uskoo, että puhelin tulee syrjäyttämään myös pankkikortin tulevaisuudessa. Puhelimella maksetaan pieniä ostoksia kuten pikaruokaa, matkalippuja ja pysäköintiä.

– Tämän päivän asiakas vaatii palvelulta helppokäyttöisyyttä, luotettavuutta ja alueellista kattavuutta. Kun kaikki nämä tekijät ovat kunnossa, autoilijan on helpompi siirtyä vanhoista maksutavoista uusiin, EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson kertoo.

Älypuhelimen sovellus ja perinteinen soittopalvelu käytössä

Suurin osa EasyParkin pysäköinneistä maksetaan älypuhelimen sovelluksella. Vuodesta 2008 Suomessa toimineella palvelulla on kuitenkin vankka käyttäjäkunta perinteisen soittopalvelun puolella. Yhä edelleen lähes joka kolmas EasyParkin käyttäjä käynnistää ja lopettaa pysäköinnin soittamalla palvelunumeroon.

– Juuri ilmestynyt Tilastokeskuksen tilasto kertoo, että suomalaisista 69 prosenttia käyttää älypuhelinta. Käyttäjätilastomme sovelluksen ja soittopalvelun välillä noudattelee tuota samaa tasoa. Ne, jotka ovat tottuneet soittopalveluun eivät herkästi vaihda sovellukseen. Eikä välttämättä tarvitsekaan, koska meillä ei ole suunnitelmia poistaa soittopalvelua, Anderson toteaa.

Tulevaisuuden pysäköinti muuttaa kaupunkikuvaa

Puhelinkopit ovat jo kadonneet Suomen kaupunkien katukuvasta. Myös pysäköintiautomaatit ovat tulevaisuudessa katoavaa kansanperinnettä. EasyParkin mukaan pysäköinti tulee kokonaisuudessaan muuttumaan täydellisesti. Muutos koskee muutakin kuin maksamista. Lähitulevaisuudessa teknologia tunnistaa maksulliselle paikalle pysähtyneen auton, ja aloittaa parkkimaksun veloituksen automaattisesti. Kun auto lähtee liikkeelle, veloitus myös päättyy automaattisesti. Yhtenä kehityskohteena on myös asukaspysäköinnin helpottaminen mobiilipalveluiden avulla.

– Asiakkaiden suurin toive liittyy parkkipaikan löytämisen helppouteen. On sekä ihmisille että ympäristölle epäedullista, kun joudutaan ajamaan ympyrää ja etsimään vapaata parkkipaikkaa. Vielä ei ole tarjolla palvelua, joka tunnistaisi kattavasti kaikki parkkipaikat ja niiden käyttöasteen, mutta tähän on tahtotila kaupungeilla sekä pysäköintioperaattoreilla. Toteutus vie sekä aikaa että rahaa, mutta varmuudella tämäkin saadaan ratkaistua, Stefan Anderson kuvailee tulevaisuuden näkymiä.

Lisätietoja:

Stefan Anderson
EasyPark Suomi, toimitusjohtaja
stefan.anderson@easypark.net
www.easypark.fi

EasyPark on maailman johtava pysäköinnin mobiilimaksamisen yhtiö. EasyParkin palvelut ovat käytössä yhdeksässä maassa, 350 kaupungissa. EasyParkin tavoitteena on tehdä pysäköinnistä helpompaa, tehokkaampaa ja taloudellisempaa autoilijoille, motoristeille, yrityksille, kaupungeille ja yksityisille pysäköintioperaattoreille.

Suomessa EasyPark on toiminut vuodesta 2008. Suomen EasyParkin liikevaihto on 3,5 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 23 henkilöä. www.easypark.fi

Founded in 2001, EasyPark's mission is to enhance the parking experience, making it more convenient, effective and cost-efficient for motorists, cities and parking operators. This is achieved through offering innovative and digitalized services operated on a lean, scalable and state-of-the-art platform. EasyPark Group has 85 employees operating from offices in Sweden (HQ), Denmark, Norway, Finland and Germany. For more information, visit www. easypark.net.