Pysäköinnin maksaminen muuttuu Hämeenlinnassa

Lehdistötiedote   •   Elo 12, 2015 09:00 EEST

Myös soittamalla pystyy edelleen pysäköimään

Hämeenlinnassa käytössä ollut pysäköinnin NextPark-palvelu on poistunut käytöstä elokuussa. Nyt pysäköinnin voi hoitaa joko EasyParkilla tai Parkmanilla. EasyParkilla pysäköinnin voi hoitaa sekä soittamalla palvelunumeroon tai älypuhelimeen ladattavalla sovelluksella.

EasyPark-puhelinsovellus on palvelu, joka tekee puhelimesta pysäköintiautomaatin. Pysäköinti voidaan aloittaa, lopettaa ja jatkaa missä ikinä parkkeeraaja onkin. Pysäköinnin voi aloittaa puhelimen napin painalluksella. Mikäli käytössä ei ole älypuhelinta tai nettiyhteydessä on katkoksia, palvelun voi käynnistää soittamalla EasyParkin vastaajapalvelun numeroon 0600 415 500.

Käyttäjät saavat pysäköintiajan loppumisesta muistutuksen tekstiviestillä matkapuhelimeensa. Autoilija voi jatkaa matkapuhelimellaan pysäköintiaikaa toisin kuin aiemmin, jolloin pysäköintiajan jatkaminen edellytti käyntiä pysäköintiautomaatilla ja autolla. Pysäköinnin voi myös lopettaa aikaisemmin, mikäli ei enää tarvitse sitä.Pysäköinninvalvoja tarkistaa pysäköintimaksun rekisterinumeron avulla EasyParkin järjestelmästä.

– Tilastokeskuksen mukaan arviolta 70 prosentilla suomalaisista on älypuhelin. Uudet älypuhelimissa toimivat pysäköintisovellukset palvelevat tätä käyttäjäryhmää. Autoilija, joilla ei ole älypuhelinta, pystyvät yhä edelleen hoitamaan parkkimaksun soittamalla. EasyParkin asiakkaista noin puolet neljännes käyttää soittokäynnistystä, kertoo EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson.

Ulkomailla pystyy maksamaan omalla mobiilisovelluksella

Puhelinpysäköinti on vielä verrattain uutta monelle autoilijalle. Tästä johtuen ensimmäiseksi ei välttämättä tule mieleen, että myös ulkomailla pystyy maksamaan omalla, tutulla mobiilisovelluksella. Suomessa 26 kaupungissa ja kansainvälisesti 350 kaupungissa toimiva EasyPark helpottaa lomamatkailijan pysäköintiä. Myös vuokra-auton pysäköinti onnistuu eikä autoilijan tarvitse perustaa erillistä tiliä. Sovellukseen syötetään vuokra-auton rekisterinumero ja maksu hoituu jo olemassa olevalla tilillä.

– Ulkomaillakin palvelumme toimii joko älypuhelimen sovelluksella tai soittamalla palvelunumeroon. Maakohtainen soittonumero löytyy pysäköintiautomaatista. Erityistä on se, että nykyteknologialla pystymme tunnistamaan soittajan, joten hän saa palvelua omalla kielellään. Ei siis tarvitse pelätä, että esimerkiksi Italiassa automaattimme puhuisi suomalaisille italiaa. Autoilijaa palvellaan juuri sillä kielellä, jonka hän itse on valinnut asiointikielekseen, Anderson kertoo.

EasyParkin pysäköintiverkosto kattaa tällä hetkellä Suomessa 26 kaupunkia, ja kansainvälisesti 350 kaupunkia yhdeksässä maassa.

Lisätietoja:

Stefan Anderson
EasyPark Suomi, toimitusjohtaja
stefan.anderson@easypark.net
www.easypark.fi

EasyPark on maailman johtava pysäköinnin mobiilimaksamisen yhtiö. EasyParkin palvelut ovat käytössä yhdeksässä maassa, 350 kaupungissa. EasyParkin tavoitteena on tehdä pysäköinnistä helpompaa, tehokkaampaa ja taloudellisempaa autoilijoille, motoristeille, yrityksille, kaupungeille ja yksityisille pysäköintioperaattoreille.

Suomessa EasyPark on toiminut jo vuodesta 2001. Suomen EasyParkin liikevaihto on 3 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 20 henkilöä.