​Carunan verkonparannushankkeet etenevät Pirkanmaalla ja Kainuussa

Caruna aloittaa Pirkanmaalla ja Kainuussa mittavan voimajohtoprojektin, jolla parannetaan sähköverkon luotettavuutta ja säävarmuutta. Alueilla uusitaan 110 kilovoltin voimajohtoja yhteensä noin 75 kilometriä. Lisäksi Suomussalmella laajennetaan sähköasemaa.

Pirkanmaalla sijaitsevat johdot kulkevat Valtatien 3:n suuntaisesti Hämeenkyrön, Ikaalisten ja Parkanon taajamien alueilla. Pirkanmaalla voimajohtojen saneerauksen lisäksi uutta verkkoa rakennetaan Poikkeusjärvi – Rännäri alueelle. Kainuussa voimajohtoa rakennetaan Peuravaaran ja Suomussalmen alueella. Uusi siirtoyhteys keventää kuormitustilannetta olemassa olevilla johdoilla ja parantaa alueen sähkönjakelun toimitusvarmuutta.

- Voimajohtojen uusiminen parantaa siirtoyhteyksien luotettavuutta ja palvelee alueen suurten teollisuusasiakkaiden sähkönsiirtotarpeita niin sähkönkäytön kuin tuotannonkin osalta. Saneerauksen avulla ne päivitetään palvelemaan tulevaisuuden tarpeita, Carunan alueverkkopäällikkö Miia Wallén toteaa.

Voimajohtorakentamisen ja sähköasemaurakoinnin toteuttaa Empower. Rakennustyöt käynnistyvät alkuvuonna 2018 ja työllistävät alueilla suoraan kymmeniä henkilöitä seuraavan kolmen vuoden aikana. Voimajohdot otetaan vaiheittain käyttöön vuoden 2020 loppuun mennessä.

- Voimajohtojen rakentaminen on sähköverkkopalvelujemme ydinosaamista, joten on hienoa aloittaa yhteistyö Carunan kanssa nyt tämän hankkeen osalta. Olemme viime vuosina olleet mukana uudistamassa kanta- ja alueverkkoja eri puolilla Suomea, Ruotsia ja Baltiaa, joten voimme kokemuksemme lisäksi tarjota asiakkaallemme alan tuoreinta näkemystä eri ratkaisuihin voimajohtoprojekteissa, Empowerin Sähköverkkopalveluiden johtaja Timo Kiiveri kertoo.

• kestävä energia

Empower on palveluyritys, joka rakentaa ja huoltaa sähkö- ja tietoliikenneverkkoja, kunnossapitää tehtaita ja voimalaitoksia sekä toimittaa tietojärjestelmiä ja palveluratkaisuja energiasektorille. Yhtiö palvelee yli sadalla paikkakunnalla Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 243 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 1700 henkilöä. www.empower.fi

Caruna on Suomen suurin sähkönsiirtoon keskittyvä yritys, joka vastaa noin 670 000 yksityis- ja yritysasiakkaan sähkönjakelusta Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa, Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla ja Satakunnassa, Varsinais-Suomessa, Hämeessä, Uudellamaalla sekä Joensuussa. Carunassa työskentelee noin 280 henkilöä ja lisäksi yhtiö työllistää yhteensä 2 000 työntekijää verkonparannusprojekteissa eri puolilla Suomea. Caruna panostaa vahvasti säävarman verkon rakentamiseen ja investoi vuosittain noin 200 miljoonaa euroa sähköverkon kehittämiseen sekä taajama- että haja-asutusalueilla. Lisätietoja: www.caruna.fi