Empower tuottaa sähkö- ja kaukolämpömittareiden etäluenta- ja mittaustiedonhallintapalvelun Savon Voimalle

Savon Voima on valinnut Empowerin mittauspalveluidensa tuottajaksi. Jatkossa Empower huolehtii Savon Voima -konsernin sähkö- ja kaukolämpömittareiden etäluennan, mittaustiedon validoinnin sekä markkinaosapuolille toimituksen. Palvelut käynnistyvät maaliskuuhun 2019 mennessä, mitä ennen Savon Voima -konserni uudistaa mittaustiedon hallinnan infrastruktuuriaan siirtämällä konsernin kaikki 120 000 sähkön- ja kaukolämmön mittauspistettä Empowerin EnerimSMP-alustalle. Projektissa rakennetaan myös valmius datahubia varten ja varaudutaan energia-alan tulevaisuuden muutoksiin, kuten 15 minuutin tasejakson vaatimuksiin. Palvelusopimus on 5-vuotinen ja sisältää option jatkaa palvelua kahdella vuodella aina vuoteen 2026 asti. Hankinnan kilpailutuksen ja sopimusvalmistelun hoiti IS-hankinta Oy.

– Tavoitteenamme on virtaviivaistaa mittaustiedonhallinnan prosessiamme ja hyödyntää Empowerin kehittämien tietojärjestelmien korkeaa automaatioastetta prosessiemme laadun kasvattamisessa. Uskon tämän tuovan paljon hyötyä asiakkaillemme toimintamme tehostuessa ja varmistavan, että voimme tarjota heille luotettavia energiapalveluja ja ajantasaista tietoa energiankulutuksesta. Odotan luottavaisin mielin yhteistyötä ja kumppanuutta Empowerin kanssa, Savon Voima Verkko Oy:n toimitusjohtaja Matti Ryhänen päättää.

– IS-Hankinnalle Savon Voiman mittauspalvelu-kilpailutus on ollut yksi merkittävimmistä energiatoimialan kilpailutusprojekteista. Kilpailutusprosessi ja sopimusneuvottelut olivat sujuvat ja suoraviivaiset, jossa näkyi niin Savon Voiman kuin myös Empowerinkin asiantuntijoiden kokemus ja syvä osaaminen asiasta. Yhteistyömme Empowerin kanssa jatkuu nyt palvelun sopimushallinnan osalta, sanoo IS-Hankinta Oy:n kategoriapäällikkö Timo Hämäläinen.

Mittaustieto kerätään jatkossa EnerimSMP-alustalle, joka on Empowerin kehittämä joustava ja moderni integraatioalusta eri mittareiden luentajärjestelmien ja mittaustiedon hallintajärjestelmän välille. EnerimSMP-alusta sisältää myös verkko-omaisuudenhallinnalle tärkeän laitehallintatoiminnallisuuden, jonne tallennetaan mittalaitteiden historiatietoja sekä sijaintipaikat.

– Mittauspalvelumme piirissä on tällä hetkellä noin puoli miljoonaa käyttöpaikkaa. Solmitun sopimuksen myötä palvelumme kasvaa yli 20 prosenttia ja voimistaa asemaamme mittauspalveluiden tarjoajana. Tämä on vahva näyttö Empowerin palvelutuotannon osaamisesta, energia-alan asiantuntemuksesta sekä kehittämiemme tietojärjestelmiemme kyvystä tuottaa asiakkaillemme menestystä omassa liiketoiminnassaan, kertoo Empowerin Energy Intelligence -liiketoiminnasta vastaava johtaja Mika Yletyinen.

• Energia

• enerimems
  • enerimsmp
  • mittauspalvelut

Empower on kansainvälinen yritys, joka toteuttaa älykästä yhteiskuntaa ja ylläpitää sen toimintaa 24/7. Kehitämme digitaalisia alustoja ja ratkaisuja hyödyntäen vahvaa kokemustamme ja osaamistamme voimalaitosten ja tehtaiden kunnossapidosta sekä älykkäiden sähköverkkojen ja tietoliikenneyhteyksien rakentamisesta ja ylläpitämisestä. Kehitämme modulaarisia ohjelmistoja ja tuotamme palveluita energia-alan asiakkaidemme Big Datan hallintaan. Toimintamme kattaa Pohjoismaat ja Baltian. Konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 245,3 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 1700 henkilöä. www.empower.fi

Savon Voima on monipuolisia energiapalveluita tarjoava energiakonserni. Yhtiön liiketoimintaa ovat sähkön myynti, sähkön tuotanto ja -siirto, kaukolämmön tuotanto ja jakelu, aurinkosähköratkaisut sekä monipuoliset energia-alan salkunhallintapalvelut. Kaukolämpömme on aitoa savolaista lähienergiaa, jossa kannamme vastuun koko energiaketjusta. Konsernin liikevaihto on noin 184 milj. euroa (2017) ja palveluksessamme työskentelee noin 180 alan ammattilaista. Konsernin omistaa 100 prosenttisesti

IS-Hankinta Oy on julkisomisteinen, voittoa tavoittelematon yhteishankintayhtiö. IS-Hankinnan omistajia on yhteensä 81. Omistajissamme on merkittävä määrä julkisomisteisia energiayhtiöitä, joille teemme hankintalakien kynnysarvot ylittäviä hankintoja. IS-Hankinta vastaa kilpailutusprojektien toteutuksesta sekä sopimushallinnasta koko hankinnan elinkaaren ajalta. Energia-asiakkaidemme yhteenlaskettu ostovoima on yksi Suomen merkittävimmistä. IS-Hankinnalla on voimassa yli 500 erilaista hankintaa, joihin kuuluu noin 1700 hankintasopimusta.