​Mediakutsu: Suoraa keskustelua hoivasta - Laaturyhmän työn julkistus ja Huomisen hoiva -seminaari 23.1.2020

Lehdistötiedote   •   Tammi 08, 2020 10:15 EET

Lähes vuosi sitten vanhustenhoivan laadusta nousi mittava kansallinen kohu. Hoivaskandaali pakotti meidät Esperillä katsomaan nöyrästi peiliin ja ryhtymään suuriin muutoksiin ja toimiin hoivan laadun ja ennen kaikkea luottamuksen palauttamiseksi.

Osana tätä työtä perustimme viime keväänä Suomen parhaista asiantuntijoista koostuvan Laaturyhmän. Tämän ryhmän tavoitteeksi asetettiin Esperin toiminnan puolueeton arvioiminen ja kehittäminen ja sitä kautta myötävaikuttaminen myös kansallisten hoivan laadun kriteerien kehittämiseen.

Usean kuukauden ajan Laaturyhmä on tehnyt työtään: perehtynyt ja arvioinut materiaaleja, tavannut eri sidosryhmiä sekä tehnyt lukuisia käyntejä satunnaisesti valittuihin Esperin hoivakoteihin. Työtä on tehty läpinäkyvästi ja avoimesti. Nyt Laaturyhmä on saanut työnsä valmiiksi.

Kutsumme median edustajat tutustumaan Laaturyhmän työn tuloksiin ja kuulemaan, mitä me Esperillä olemme tehneet ja tulemme tekemään sekä mitä tulevaisuuden parempi hoiva tarkoittaa asukkaiden arjessa. Tilaisuuden juontaa MTV3:n uutisankkurina tunnettu toimittaja Keijo Leppänen.

Lämpimästi tervetuloa mukaan mediatilaisuuteen, Huomisen hoiva -seminaariin tai molempiin!

Aika: Torstai, tammikuun 23. päivä klo 08.30 - 11.45
Paikka: Helsinki, Musiikkitalon Paavo-sali (Mannerheimintie 13 A)

08.30 Mediatilaisuus
09.00 Laaturyhmän ja Esperin edustajien haastattelumahdollisuus

Huomisen hoiva -seminaari
09.00 Aamukahvit
09.30 Avauspuheenvuoro: Esperi Care
09.35 Puheenvuoro: Valviran ylijohtaja Markus Henriksson
09.50 Laaturyhmän löydökset ja ehdotukset: Laaturyhmä
10:20 Esimiehen puheenvuoro: Esperi Care
10.30 Paneeli-keskustelu, toiveita ja ajatuksia eri yhteistyötahoilla

Keskustelijoina:
Silja Paavola, puheenjohtaja, Super-liitto
Marja Vaarama, Itä-Suomen yliopisto, emeriitta
Jaakko Valvanne, geriatrian emeritusprofessori ja Laaturyhmän puheenjohtaja
Juha Jolkkonen, toimialajohtaja, sosiaali- ja terveystoimi, Helsingin kaupunki
Arne Köhler, laatu- ja kehitysjohtaja, Esperi Care
Sini Hartikainen, lähihoitaja ja Laaturyhmän jäsen, Esperi Care
Eija Hynninen-Joensivu, sosiaalihuoltoyksikön päällikkö, AVI Etelä-Suomi

11.15 Miten Esperi on parantanut ja tulee parantamaan hoivan laatua: Esperi Care
11.40 Laaturyhmän puheenjohtajan, Jaakko Valvanteen loppusanat
11.45 Tilaisuus päättyy

Toivomme ilmoittautumiset viimeistään 20.1.2020

Laaturyhmä on  Esperin ulkopuolisista asiantuntijoista kokoama asiantuntijaryhmä, jonka puheenjohtajana toimii geriatrian professori, emeritus, Jaakko Valvanne. Valvanne on työskennellyt mm. Espoon kaupungin kotisairaanhoidon vastuulääkärinä sekä vanhuspalvelujohtajana ja eläkkeelle hän jäi Tampereen yliopiston geriatrian professorin virasta vuonna 2018.

Valvanteen lisäksi ryhmässä ovat Terhokodin entinen ylilääkäri ja saattohoidon asiantuntija Juha Hänninen, teologian maisteri, Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä sekä vanhusten elämänlaadun puolestapuhuja, hoivatyön kouluttaja Riitta Räsänen. Mukana on myös Esperin omaan henkilöstöön kuuluva lähihoitaja Sini Hartikainen, joka toimii samalla henkilöstön edustajana. Ryhmän jäsenenä ja koordinaattorina toimii Anu Metsälä, jolla on 20 vuotta sosiaali- ja terveysalan työkokemusta mm. sairaanhoitajan ja fysioterapeutin tehtävistä sekä Helsingin kaupungin aktivoivan vanhushoitotyön mallin kehittäneestä InnoKusti-hankkeesta.

Lue lisää Laaturyhmästä