​Blogia peliin: Hukkuvatko hyvät aikeet byrokratiaan?

Blogikirjoitus   •   Touko 23, 2014 10:01 EEST

Työterveyshuollon vuosisuunnitelma ja varhaisen välittämisen malli. Matriiseja, suunnitelmia ja lomakkeita.

Epäiletkö joskus, onko kaikessa työn ohella pyöritettävässä byrokratiassa mitään järkeä?

Ja nyt vielä yksi lisää. Koulutussuunnitelma. Jonka toteutumista pitäisi seurata työntekijäkohtaisesti jotain uutta verovähennystä varten. Mahtaako maksaa vaivaa?

Osalle henkilöstön kehittäjistä yrityksen osaamiskartoitukset ovat varsin tuttua puuhaa. Pienemmissä yrityksissä näihin asioihin ei ole aikaa ja resursseja.

Unohtuuko byrokratian vuoksi se kaikkein tärkein? Eli miksi henkilöstön ammattitaitoa tulisi kehittää ja tarjota mahdollisuus osallistua koulutuksiin?

Toimintaympäristö kehittyy vauhdilla – säilyykö kilpailukykymme?

Ammattitaitoinen henkilöstö tekee yrityksen tuloksen. Tuttu lausahdus, eikö totta? Mutta miten henkilöstö pidetään ammattitaitoisena, kun työn vaatimukset ja haasteet muuttuvat parhaimmillaan ainakin kerran vuodessa?

Osaamisen laajentaminen lisää motivaatiota ja työn mielekkyyttä. Uudet opit tuottavat oikein hyödynnettyinä suuria ja pieniä innovaatioita. Varsin usein lumipalloefekti jatkuu myös siten, että sairauspoissaolot vähentyvät. Sitä se motivaatio ja työn parempi hallinta teettää.

Siksi tuloksellinen osaamisen kehittäminen näkyy nopeasti yrityksen tuottavuuden kasvuna.

Miten elefantti syödään?

Työni koostuu työhyvinvoinnin konsultoinnista erikokoisissa asiakasyrityksissämme. Näen työssäni, millaisia haasteita uudet lakimuutokset tuovat henkilöstöasioista vastaaville.

Tapaan monenlaisia henkilöstöasioista huolehtivia ammattilaisia. Varsinkin joissain pienemmissä yrityksissä henkilöstöasioita hoitaa vain yksi ihminen otona. Helposti silloin uudet asiat tuntuvat suurelta vuorelta, jonka yli olisi päästävä.

Jos vielä yksin vastaa yrityksen henkilöstön kehittämisestä, ei ole kovin helppoa tarttua uusiin velvoitteisiin. Varsinkaan jos ei tiedä, mitä tehdä ja millaisia suunnitelmia verottajakin vaatii.

Ja mistä sitä tietoa sitten edes lähtee etsimään? Eikun Google laulamaan?

No ei sentään, olemme miettineet asiaa puolestasi. Autamme sinua syömään elefantin palasina. Olemme tehneet sinulle valmiit mallit, joilla pääset asiassa eteenpäin. Kirjaa ylös yrityksenne osaamistarpeet, kannusta ihmisiä osallistumaan koulutuksiin ja hakemaan itselleen kallisarvoista osaamispääomaa ja lopuksi hae verovähennystä verottajalta.

Alla sinulle asiantuntijoiden laatimat lomakkeet, joilla voit laatia koulutussuunnitelman ja järjestää koulutusseurannan työntekijäkohtaisesti.

Ohjeet ja lomakkeet uuden koulutusvähennyksen hakemista varten

Ja PS: Oletko Eteran TyEL-vakuutusasiakas? Asiakkaanamme käytössäsi on Kompassi-verkkopalvelu. Kompassista löydät nämä lomakkeet ja paljon muita ohjeita ja mallipohjia esimies- ja henkilöstötyötäsi helpottamaan.

Tiina Holappa
työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö