Blogia peliin: Tehdään vallankumous yhdessä

Blogikirjoitus   •   Touko 15, 2014 20:11 EEST

Muurari tai sorvari, ei vakuuta sua porvari. Tämä on vanha Kansa Yhtiön mainoslause ajalta, jolloin aatteet olivat näkyvästi läsnä. Joillakin vakuutusyhtiöillä oli vahvasti suomalaiskansalliset nimetkin.

Kaupat, lehdet, urheiluseura ja jopa vakuutusyhtiö valittiin aatteen mukaisesti. Puolensa sai valita itse, jonkin verran se noudatteli suvun perinteitä ja omaa asemaa työelämässä.

Epäluulot ovat haalistuneet Suomen ja maailman muuttuessa, palveluntarjoajat menettäneet värinsä.

Työläisen ja työnantajan välinen suhde on muuttunut, ja jos siinä kauhua on, niin se koskee ihan kaikkia.

Koskaan ei voi tietää milloin liiketoiminta loppuu tai siirretään kaukomaille. Jokainen meistä on sairastuessaan potentiaalinen menoerä työnantajalle.

Joillain aloilla on vielä aatteenpaloa tallella, ainakin kulisseissa. Se heijastuu työntekijöiden ja työnantajien yhteistyöhön.

Työkyvyttömyys ei ole kivaa eikä kannattavaa

Nykymaailmassa ennenaikaiselle työkyvyttömyydelle on kuitenkin yhteinen ja iso hintalappu. Yhteiskunnalle yli miljoona euroa, suurelle työnantajalle toisinaan jopa 400 000 euroa, työntekijälle
ansioiden pieneneminen lopuksi ikää.

Sairauspoissaolopäivä maksaa 300 euroa työnantajalle. Työntekijä
menettää puolet ansioistaan muutaman kuukauden sairastamisen jälkeen. Ei se ole kivaa, eikä kannattavaa kenellekään.

Jos ei jaksa uskoa työnantajan vilpittömään huolenpitoon ja hyvään tarkoitukseen, voi varmasti uskoa rahan menettämisen pelkoon.
Ei firma pyöri, jos työntekijät ovat jatkuvasti sairaana. Ei tule kauppoja, jos myyntihinta on korkeampi työvoimakustannusten takia.

Varhainen tuki on työntekijän ja työnantajan parhaaksi

Kun keksittiin, että sairauspoissaoloihin ja työntekijän vointiin voi vaikuttaa työnantajan huolenpidolla, puhuttiin varhaisesta puuttumisesta. Nopeasti huomattiin, että nimi johtaa harhaan, koska asiassa on kyse paljon laajemmasta huolenpidosta kuin vain sairauspoissaoloihin puuttumisesta.

Nykyisin puhutaan varhaisesta tuesta. Eikä se ole vain tukea työssä pysymiseen työnantajan parhaaksi. Keskusteluilla pyritään yhteistyöhön, jonka avulla pystytään hankkimaan tarvittavaa hoitoa sairastuneelle tai helpottamaan työhön paluuta. Varmistetaan, ettei kukaan jää yksin kotiin makaamaan, sinne hyytyy nopeasti.

Velvoitetaan työnantaja tekemään kaikki voitava, jotta työntekijä voi palata omaan työhönsä tai löytää kevyempää työtä, jos oma ei enää onnistu. Me eläkeyhtiössä emme ole kenenkään puolella.

Palvelemme suomalaista työelämää ja varmistamme, että kaikki saavat ne palvelut, jotka heille lain mukaan kuuluvat.

Vallankumous nyt

Meidän pitää aina ennen työkyvyttömyyseläkkeen myöntämistä tutkia mahdollisuus kuntoutua terveydelle sopivampaan työhön. Tehtävämme on varmistaa, että ennenaikaiselle eläkkeelle menevät vain ne, jotka eivät mihinkään työhön enää kykene. Siinä on suureksi avuksi, jos pääsemme suunnittelemaan uutta työtä jo silloin, kun sairaus alkaa vaivata.

Mitä romumpi materiaali, sitä huonompi lopputuote, ikävä kyllä.

Käykää siis turvallisin mielin varhaisen tuen keskusteluihin työnantajanne kutsuessa. Ei teitä siellä yritetä syrjään kammeta, siihen ei työnantajalla ole varaa. Se on huolenpitoa ja välittämistä, kaikkien parhaaksi.

Olisi vallankumouksellinen saavutus saada kaikki työkyvyttömyyden
uhkaamat ajoissa avun piiriin.

Varmistetaan, ettei kukaan jää yksin kotiin makaamaan, sinne hyytyy nopeasti.

Nina Brandenburg

Yksikönpäällikkö Eterassa, vastuullaan kuntoutus- ja yritysasiakasyhteydet

Ryhmässäni hoidetaan työkyvyttömyyseläkeratkaisuja ja ammatillisen kuntoutuksen palveluita. Autamme ihmisiä löytämään uusia töitä tai ammatteja silloin, kun sairaus tai vamma uhkaa työkykyä ja omassa työssä jatkamista.

Käyn myös kouluttamassa yritysten esimiehiä työkyvyttömyyden kustannuksista ja siitä miten tärkeää on huolehtia henkilöstön työterveydestä.

Työssäni parasta ovat ihmiset ympärilläni, onnistumiset kuntoutuksissa ja se, että saa toisinaan vetää huoneensa oven perässään kiinni.

Kivoista ihmisistä ja juoksemisesta saa virtaa, mutta jotkut työt on parempi hoitaa yksikseen keskittyen.