Etera-lehti: Työhyvinvoinnissa voittavat kaikki

Uutinen   •   Touko 15, 2014 17:35 EEST

Henkilöstövuokrausyritys VMP pitää työhyvinvointia investointina, joka tuo yritykselle rahaa.

TEKSTI Jaana Tapio | KUVA Robert Seger

Valtakunnallisesti toimiva henkilöstövuokrausyritys VMP pitää työhyvinvointia liiketoimintansa ytimenä. ”Meidän osaamistamme on löytää sopivia ihmisiä sopiviin töihin. Terveys on tärkeä osa kokonaisuutta, joten hyvin-vointi kytkeytyy meillä liiketoimintaan”, sanoo VMP:n henkilöstöpäällikkö Matti Vuohiniemi.

”Hyvinvointi on investointi, tapa ansaita. Siinä kaikki voittavat”, Vuohiniemi lisää.

Uutena palasena VMP:n hyvinvointijohtamisen kokonaisuuteen ovat nyt tulossa käyttöön Eteran Viremanageri sekä Hyvä työvire -sivusto. Johdon assistentti Piikka Tarkka on jo kokenut Viremana-gerin ohjaavan arkielämän valintoja terveellisempään suuntaan.

”Kun Viremanagerin kysymyksiin vastaa päivän päätteeksi, tulee aika konkreettisesti mietittyä, mitä on valinnut. Se myös ohjaa valinnoissa, olen itsekin esimerkiksi pari kertaa jättänyt jälki-ruuan väliin, kun en ole halunnut kirjata sitä ohjelmaan”, Tarkka sanoo.

Älypuhelimessa toimivan sovelluksen täyttäminen on tuntunut helpolta muistaa joka päivä samalla kun illalla muutenkin käyttää puhelinta.

”Viremanageri on saanut huomaamaan, miten asiat todella ovat. Usein kuvittelee jotain ihan muuta, mutta tämän avulla on nähnyt konkreettisesti esimerkiksi kuinka monta hedelmää on päivässä syönyt.”Myös Eteran Hyvä työvire -sivusto on tullut Tarkalle tutuksi.

”Työviresivustolta voi kukin löytää työkaluja omiin henkilökohtaisiin hyvinvoinnin tarpeisiinsa”, Tarkka pohtii.

Hyvinvointikumppanuutta

Etera on ollut VMP:n kumppanina työhyvinvoinnin kehittämisessä vuodesta 2012. Tuolloin yrityksessä toteutettiin hyvinvointihanke. Kyselyn ja kuntotestien perusteella työntekijät ohjautuivat erilaisille hyvinvointipoluille. Punaista valoa saaneet ohjattiin erikseen työter-veyshuollon palveluihin.

VMP:n henkilöstö on nuorta, joten monet ikääntyneemmän väestön sairauksista eivät heitä rasita. Toisaalta henkilöstön ikää ei haluta nähdä etuna tai haittana, vaan jokaista pyritään tukemaan tilanteensa mukaan.

”Korkeasta iästäkin voi olla hyötyä. Siinä missä nuoret työntekijät saattavat olla yleisterveydentilaltaan paremmassa kunnossa, kokenut ehkä välttää paremmin tapaturmia”, Vuohiniemi sanoo.

VMP:ssä on toteutettu työhyvinvoinnin tukemiseksi myös Heiaheia-kampanjoita, jotka ovat uponneet niin nuoriin kuin vanhempiinkin. Heiaheia.com on liikuntakampanjasivusto, johon käyttäjät voivat kirjata omia urheilusuorituksiaan ja tsempata toisiaan liikkumaan enemmän.

Vuohiniemi pitää hyvänä sitä, että palvelut ovat nykypäivää ja saatavilla myös mobiililaitteisiin, jotta ne tavoittaisivat nuoretkin.

Vuokrahenkilöstö mukaan

Matti Vuohiniemi kokee, että VMP on saanut työhyvinvoinnin kehittämiseen paljon etua ollessaan Eteran kumppanina pilottiprojektissa. Yhdessä on koettu monia hyvin suunniteltuja onnistumisia.

”Eteran vahvuus eläkeyhtiönä on, että he tulevat oikeasti kentälle tekemään asioita kanssamme.”

Tulevaisuudessa VMP:n on tarkoitus laajentaa työhyvinvointipalvelunsa koskemaan myös vuokrahenkilöstöä.

”Tämä on edistyksellistä alallamme. Yleensähän vuokratyövoimaan sovelletaan pääosin sen organisaation käytäntöjä, johon heidät on on sijoitettu töihin”, Vuohiniemi sanoo.