Etera lisäsi sijoituksiaan asuntotontteihin

Uutinen   •   Helmi 11, 2016 09:30 EET

Etera on tehnyt uusia kiinteistösijoituksia asuntotontteihin.

Etera on ostanut Spondalta asuntorakentamiseen kaavoitetun maa-alueen Vermosta Espoosta. Samassa yhteydessä Etera teki pitkäaikaiset maanvuokrasopimukset perustettavien asunto-osakeyhtiöiden kanssa. Asuntoalueen toteuttaja on NCC Rakennus Oy.

Etera on tehnyt vastaavia sijoituksia asuntotontteihin viimeisen puolen vuoden aikana yli 30 miljoonan euron arvosta. Espoon lisäksi sijoituksia on tehty Vantaalla, Lahdessa ja Lappeenrannassa.

”Rakennettaville asunto-osakeyhtiöille vuokrattaviin tontteihin sijoittaminen on eläkeyhtiölle sopiva, varmatuottoinen ja pitkäaikainen sijoitus”, Eteran kiinteistöjohtaja Timo Sotavalta sanoo.

"Tontti- ja asuntosijoittaminen ovat jatkossakin tärkeä osa Eteran päivitettyä reaalisijoitusten strategiaa. Sijoituksia näihin tullaan edelleen lisäämään lähivuosina, kun haemme tasaista vuokratuottoa tasapainottamaan uudishankkeisiin sitoutuvia pääomia haastavassa markkinatilanteessa", Eteran reaalisijoituksista vastaava johtaja Jukka Reijonen sanoo.

Etera on sijoittanut jo yli 10 vuoden ajan asuntotontteihin sekä suoraan että rahastojen kautta. Etera on Hypon hallinnoimien tonttirahastojen Suomen Osatontti Ky:n ja Suomen Osatontti II Ky:n suurin sijoittaja.

Eteran 5,9 miljardin euron sijoituksista noin 40 prosenttia on Suomessa. Etera sijoittaa Suomeen erityisesti kiinteistöjen ja yritysrahoituksen kautta. Vuoden 2015 lopussa Eteralla oli noin miljardi euroa kiinteistösijoituksia.

Kiinteistöjohtaja Timo Sotavalta, timo.sotavalta@etera.fi, p. 040 732 5577