Kiitollisuus ja kunnianhimo kannattelevat

Uutinen   •   Touko 08, 2014 10:00 EEST

Teksti: Sabina Mäki, kuva: Laura Vesa

Valmentaja Jutta Gustafsberg paahtaa pitkää päivää, mutta aikaa jää myös perheelle ja liikunnalle. Arjen iloja ovat asiakkaiden onnistumiset, viikonloppuherkuttelut sekä automatkat kouluun ja töihin 10-vuotiaan pojan kanssa.

Seitsemän vanha Veikko-koira vaatii huomiota nostelemalla etutassujaan vastenJutta Gustafsbergia, kun tämä palaa iltapäivällä kotiin Pirkkalaan. Takana ovat monen tunnin kuvaukset, mutta tällä kertaa kyseessä eivät olleet Jutta ja puolen vuoden superdieetit -sarjan vaan Fitfarmin verkkovalmennusten kuvaukset.

”Minulla on tsempparin rooli, ja muu henkilöstö hoitaa käytännössä valmennukset”, yrittäjä kuvailee työnjakoa.
Veikko jää lattialle, kun Gustafsberg istahtaa treenivaatteissaan muhkean kulmasohvan nurkkaan. Olohuoneen korkeiden ikkunoiden takaa avautuu huikea maisema Tampereen ja Pyhäjärven ylle. Buddha-patsas katselee takan reunalta tyynesti, kun vaiherikkaasta elämästään tunnettu valmentaja summaa kuulumisiaan.
”Terveyteni on pieniä selkäongelmia lukuun ottamatta hyvä, kotiasiat ovat balanssissa ja minulla on työ, jota rakastan. Kun on kiitollinen, iloinen ja onnellinen, kaikki muukin sujuu.”

Rakas työ ei tunnu suorittamiselta

On helppo erehtyä luulemaan, että valmennusyritystä pyörittävä entinen fitness-kilpailija viettää työpäivänsä salilla huhkien ja erilaisissa tapahtumissa laukaten. Todellisuus on toisenlainen. Suurin osa Gustafsbergin päivistä kuluu Fitfarmin toimistolla palavereissa, puhelimessa ja tietokoneella istuen.

Neljä vuotta sitten perustettu yritys on kasvanut vauhdilla ja työllistää nyt kolmisenkymmentä toiminimellä työskentelevää valmentajaa. Fitfarmille on palkattu johtoa, mutta muun muassa markkinointi, osa nettivalmennuksista sekä maailman valmennustrendien seuraaminen ovat edelleen perustajan harteilla.
”Olen kunnianhimoinen ja haluaisin pitää piuhat omissa käsissäni, vaikka meille on palkattu johtohenkilö. Rakastan tätä työtä ihan hirveästi, ja teen tätä fiiliksellä. Toisaalta tarvitsemme lukujen ja papereiden pyörittelijöitä.”
Päätyönsä ohessa Jutta vetää motivaatioluentoja ja tekee Jutta ja puolen vuoden superdieetit -sarjaa, jonka kuvaukset vievät useita päiviä joka kuukausi. Tahti kuulostaa hengästyttävältä, mikä toki sopiikin hengästymisen ilosanomaa levittävälle valmentajalle.

”Monet ihmettelevät tahtiani ja jaksamistani”, hän myöntää. ”Itse en kuitenkaan koe työtä suorittamiseksi. Minulla on asenne kohdallaan ja kapasiteetti korkea. Työssä auttaa jaksamaan esimerkiksi palaute ihmisiltä, joiden elämä on parantunut.”

Herkkuja ja leffoja kotisohvalla

Rakkaan työn lisäksi Gustafsberg saa virtaa perheestään ja ystävistään. Työpäivät ja -viikot ovat pitkiä, mutta aikaa riittää myös pojalle ja perheelle. ”Me tykätään olla kotona. Pojan kanssa katsotaan usein joku leffa, jolloin arki pysähtyy. Ari laittaa viikolla terveellistä perusruokaa, ja viikonloppuna saatamme ottaa rennommin ja mussutella raakapakasteita ja karkkia”, dieettien topakka valvoja paljastaa.

Liikkuminen on erottamaton osa alan ammattilaisen elämää, mutta Gustafsberg kertoo, että hänestä on tullut armollinen liikunnan suhteen. Pari kertaa viikossa hän poikkeaa laite-pilatestunneilla, joista on ollut apua reistailevan selän kanssa. Yhdessä avomiehensä Ari Kokkosen kanssa hän käy salilla ja viikonloppuisin pitkillä lenkeillä, vaikka mies Jutan mukaan hieman hangoitteleekin lenkkeilyä vastaan.

”Viime vuonna aloitin aamuni 5−15 minuutin meditaatiolla. Sen avulla pystyy voimaannuttamaan itseään, mutta jotenkin olen pullahtanut tavasta tänä vuonna pois”, Gustafsberg sanoo kepeästi.
Nyt tärkein aamurutiini on vartin automatka Pirkkalasta Tampereelle, sillä useimmiten vieressä istuu Tampereella englanninkielistä luokkaa käyvä 10-vuotias poika. Matkalla saatetaan keskustella liike-elämän kiemuroista, mutta myös filosofisista kysymyksistä, kuten lähimmäisten kohtelusta ja kiitollisuudesta.

Tavoitteena harmonia

Ihmisten ulkoisen olemuksen parissa työskentelevä valmentajaguru kertoo hieman yllättäen saavansa voimaa henkiseen kasvuun liittyvästä kirjallisuudesta, muun muassa Dalai Laman viisauksista. Gustafsberg uskoo vetovoiman lakiin ja puhuu siitä mielellään myös kuulijoilleen. Periaatteen mukaan ihminen voi säätää itsensä hyvälle tai huonolle taajuudelle kuin radiokanavan.

”Kun on negatiivisella fiiliksellä, vetää puoleensa negatiivisia asioita. Ihmiset, jotka valittavat joka asiasta, keräävät puoleensa ongelmia. Uskon, että ihminen saa itse päättää suhtautumisensa ja sen, onko kiitollinen.”
Aina taajuus ei ole häiriötön Jutalla itselläänkään, hän myöntää. Silloin korostuu puolison merkitys. Rahiseva radiokanava on helpompi säätää kuntoon, kun toinen osapuoli pysyy positiivisena.

Silloin harvoin, kun väsymys painaa, ryhtyy Gustafsberg suunnittelemaan seuraavaa reissua. Perhe matkustaa monta kertaa vuodessa, ja joulukuun hiljaisina viikkoina lomaillaan kokonainen kuukausi. Viime joulukuussa tie vei Vietnamiin ja Thaimaahan. ”Vaatimattomissa oloissa elävät munkit näyttävät onnellisilta ja harmonisilta. He edustavat oman hektisen elämäntapani äärilaitaa. En itse kaipaa sellaista vielä, mutta joskus tulevaisuudessa haluaisin mahdollisuuden vain olla”, vauhtivalmentaja yllättää.

Koska iltapäivää on vielä jäljellä, Gustafsberg ryhtyy pohdiskelemaan, mitä mukavaa vapaa-ajalla voisi tänään tehdä. Kirjat, päiväunet ja oleilu saavat kuitenkin odottaa, sillä äänettömälle säädettyyn puhelimeen on tullut parin tunnin aikana liuta puheluita. Jutta laittaa äänet päälle, eikä aikaakaan kun puhelin jo pirahtaa.

Kolme vinkkiä elämäntapamuutoksen alkuun

Motivaatio elämäntaparemonttiin voi syntyä vaikka vanhasta valokuvasta, pyöreistä vuosikymmenistä, erosta tai sairastumisesta. Valmentaja Jutta Gustafsberg kertoo, mitä elämäntapamuutoksen suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon, jotta muutos onnistuu.

1. Erota unelma tavoitteesta. Aseta konkreettinen tavoite.
2. Valmistaudu tekemään lujasti töitä. Elämäntapamuutos ei tapahdu sormia napsauttamalla.
3. Oletko vaikeassa elämäntilanteessa? Mieti, olisiko muutos parempi tehdä myöhemmin.