Säästöjä ja käyttökatetta strategisen hyvinvoinnin johtamisella

Uutinen   •   Helmi 10, 2016 11:00 EET

Hyvinvoiva työyhteisö tekee selkeästi parempaa tulosta, todistaa Ossi Auran ja Guy Ahosen vastikään julkaistu kirja Strategisen hyvinvoinnin johtaminen. Eteran syksyllä julkaisemalla Henkilöstötuottavuus-tutkimuksella on myös sijansa Auran ja Ahosen kirjan asetelmassa.

”Talouden kannalta strategisen hyvinvoinnin suurin hyöty saadaan henkilöstötuottavuuden kehittymisen kautta”, Ossi Aura ja Guy Ahonen määrittelevät.

Laaja tutkimusaineisto osoittaa, että työhyvinvoinnin systemaattinen johtaminen tuo yritykselle selvää rahaa samalla, kun se edistää henkilöstön työkykyä ja jaksamista.

”Olemme tutkimuksiemme perusteella laskeneet yksityisen sektorin paremman henkilöstötuottavuuden sisältävän 9 miljardin euron kasvupotentiaalin parantuvan käyttökatteen kautta.”

Aura ja Ahonen esittelevät kirjassaan strategisen hyvinvoinnin kokonaisuuden rakentamisen organisaatiossa. Prosessin vaiheita ovat nykytilan kartoitus, eri toimijoiden vastuiden ja tehtävien määrittely sekä varsinaisen ohjelman määrittäminen kirjaan sisältyvän ohjeiston varassa.

Kirja perustuu suurelta osin vuodesta 2009 lähtien toteutetun Strategisen hyvinvoinnin johtaminen -tutkimussarjan tuloksiin. Etera on mukana tutkimuksen toteuttamisessa tänä vuonna, kun tutkimus tehdään jo kuudennen kerran. Tutkimussarja tuottaa näkymää poikkeuksellisen pitkältä ajalta strategisen hyvinvoinnin johtamisen kehityksestä, ja se kattaa lukuisten yksityisen sektorin toimialojen ohella myös valtion ja kuntien tulokset.

Eteran syksyllä 2015 julkaisemalla Henkilöstötuottavuus-tutkimuksella on myös keskeinen merkitys kirjan asetelmassa, sillä tässä hankkeessa on rakennettu perusta henkilöstötuottavuuden ilmiön ymmärrykselle.

”Yhteistyö Auran ja Ahosen kanssa on avannut meille tärkeän näkökulman työhyvinoinnin kehittämisen euromääräisiin vaikutuksiin”, Eteran työhyvinvointipalveluiden päällikkö Tomi Hussi sanoo.

Nostaisiko työhyvinvointi Suomen nousuun? - Ei pelkästään säästöä vaan 9 miljardia lisää käyttökatetta

Eteran tutkimus euroistaa henkilöstötuottavuuden

Työhyvinvointipalveluiden päällikkö Tomi Hussi, p.050 517 9209, tomi.hussi@etera.fi