​Selvästi parempi kesä - ilman tapaturmia

Uutinen   •   Touko 20, 2014 13:03 EEST

Perjantaina 13. kesäkuuta vietetään jälleen valtakunnallista Tapaturmapäivää. Tänä vuonna erityisteemana on kesä ja alkoholin aiheuttamat tapaturmat.

Tapaturmapäivän tunnuslause tänä vuonna on Selvästi parempi kesä, ja sitä koskeva kesäbiisi muistuttaa, miten alkoholin vaikutuksen alaisena sattuu ja tapahtuu - usein ikävästikin.
Tapaturmat ja alkoholi -teemaan liittyviä twiittejä julkaistaan jo ennen kesäkuun kolmattatoista päivää Tapaturmapäivän Twitter-tilillä.

Päihteet, tapaturmat ja arjen turvallisuus -teemaseminaari pidetään Tapaturmapäivänä 13.6.2014 Oulussa, ja syksyllä vielä lisätilaisuuksia 4.9.2014 Tampereella, 10.9.2014 Joensuussa, 22.10.2014 Helsingissä ja 5.11.2014 Porissa. Ohjelmat vaihtelevat paikkakunnittain, ja ne päivitetään Tapaturmapäivän verkkosivustolle ennen kesää.

Miljoona tapaturmaa vuosittain

Tapaturmapäivää on vietetty vuodesta 1995, aina vuoden jonain perjantaina 13. päivä. Päivän tavoitteena on kiinnittää huomio keinoihin, joilla jokapäiväisiä vaaratilanteita voi välttää.

Vuosittain Suomessa sattuu yli miljoona fyysisen vamman aiheuttavaa tapaturmaa, ja niihin kuolee lähes 2 700 ihmistä. Tapaturmista seuraa yli 400 000 lääkärikäyntiä ja yli 100 000 sairaalahoitojaksoa. Valtaosa tapaturmista sattuu kotona ja vapaa-aikana, ja näistä aiheutuu huomattavasti enemmän sairauspoissaoloja kuin työtapaturmista.

Tapaturmapäivän järjestävät yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriö, sisäasiainministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, Tapaturmavakuutuslaitosten Liitto, Finanssialan Keskusliitto, Työturvallisuuskeskus (TTK), Liikenneturva, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Työterveyslaitos, Puolustusvoimat, Poliisihallitus, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK, Onnettomuustutkintakeskus ja Suomen Kuntaliitto.