Tilkassa tehdään hyvää

Uutinen   •   Touko 08, 2014 10:00 EEST

Entinen keskussotilassairaala Tilkka on täynnä hoivaa ja huolenpitoa aamusta yöhön. Varusmiesten sijaan funkisrakennuksen suojissa hoidetaan nykyään niin leikkauspotilaita kuin vanhuksiakin.

Kello 7.05

Taivaansiniset kaakelit kiiltävät aamuauringon valaisemassa leikkaussalissa Helsingin Huopalahdessa. Viisi vuotta sitten remontoidun vanhan sotilassairaalan leikkaussalit näyttävät yhä siltä, millaisiksi arkkitehti Olavi Sortta ne yli 50 vuotta sitten suunnitteli.

Laitteet ja välineet ovat tosin modernimmat kuin puoli vuosisataa takaperin, sillä ne edustavat viimeisintä tekniikkaa. Yksityissairaala Laser Tilkassa työskentelevä erikoissairaanhoitaja Auli Aho järjestelee instrumentteja apupöydälle ja vaihtaa leikkauspöydälle puhtaan lakanan. Päivän ensimmäiset potilaat ovat juuri kirjautuneet sisään sairaalaan ja odottelevat vuoroaan leikkaussalien viereisessä heräämössä.

Kirurgiaan erikoistuneessa sairaalassa tehdään sekä suuria, vaativia leikkauksia että nopeita päiväkirurgisia toimenpiteitä kuten luomien poistoja ja silmien laserleikkauksia.
”Tänään ensimmäinen potilas tulee kohdunpoistoon”, Aho lukee seinällä riippuvasta työlistasta.

Kello 8.10

Tilkan vanhimman, vuonna 1936 valmistuneen osan yhdeksännessä kerroksessa on hiljaista. Kerroksessa toimii Tilkantähti, yksi Esperin hoivapalvelukeskuksen hoivakodeista. Sen kolmessatoista asunnossa asuu kevyttä hoivaa tarvitsevia vanhuksia sekä muutama putkiremonttia paossa oleva seniori. Lähihoitaja Kirsi Ruusunen on juuri saapunut töihin ja kulkee nyt sanomalehtinippu kainalossaan pitkin yksikön käytävää. Lehden tilanneet asukkaat saavat omat Helsingin Sanomansa oven vieressä olevalle kaiteelle. Parille ovella Ruusunen pysähtyy koputtamaan ja toimittaa lehden ja aamulääkkeet asukkaalle kasvotusten.

”Meillä aamu alkaa aina Hesarista. Päivän lehdet ovat asukkaille tärkeitä, ja niitä odotetaan hartaasti. Olemme sopineet yhdessä asukkaiden kanssa, että jos lehti roikkuu ulkona vielä kymmeneltä, käyn katsomassa, että kaikki on varmasti kunnossa”, Ruusunen kertoo.

Ruususen työpäivä jatkuu leppoisissa merkeissä, sillä hyväkuntoiset asukkaat tarvitsevat vain vähän hoitajan apua päivittäisiin rutiineihinsa. Silloin tällöin hoitajan työhuoneen ovelle ilmestyy juttuseuraa kaipaava asukas. Silloin Ruususella on aikaa istua ja jutella. ”Keskustelunaiheet vaihtelevat historiasta ajankohtaisiin uutisiin ja terveyskysymyksiin”, Ruusunen kertoo hymyillen.

Kello 9.55

Laser Tilkan ylihoitaja Riia Siivikko kiirehtii johtoryhmän kokoukseen. Hän on juuri tehnyt aamuisen kierroksensa sairaalan osastoilla, joilla asiat näyttävät tänään hoituvan kuten pitääkin.
Siivikon alaisena sairaalassa työskentelee 30 hoito- ja asiakaspalvelutyöntekijää. Ylihoitaja vastaa myös yhteistyökumppaneista ja sidosryhmistä.

Laser Tilkassa hyödynnetään monia uusia leikkausmenetelmiä, ja tietotaitoa halutaan jakaa myös alan opiskelijoille.
”Otamme mielellämme työssäoppijoita meille useamman kerran vuodessa”, Siivikko kertoo. Lisäksi ylihoitajan työhön kuuluvat myös asiakaskontaktit. Nytkin matkalla palaveriin hän hymyilee aurinkoisesti vastaan kulkeville potilaille ja kyselee kuulumisia.

Kello 12.00

”Mitäköhän keittoa siellä tänään on tarjolla?”, pohtii Liisa Jalankohoitaja Kirsi Ruususen käsikynkässä. Tilkantähden asukkaat syövät arkisin lounaansa alakerran ravintolassa, jonne Ruusunen heidät saattaa. Yksi asukkaista ehti tänään lähteä lounastamaan omatoimisesti, mutta muut matkaavat hissillä alas hoitaja seuranaan.

”Osa asukkaista on vielä niin hyväkuntoisia, että he hoitavat syömiset ja muut asiansa omaan tahtiinsa. Kaikilla on oikeus tulla ja mennä miten huvittaa, eikä minulle tarvitse ilmoittautua joka kerta kun lähtee vaikka kaupungilla käymään”, Ruusunen selittää.
Lounastiskillä päivän keitoksi paljastuu pinaattikeitto. Jalanko lusikoi sopan pinnalle proteiinilisäksi vielä keitetyn kananmunan, ja terveellinen, mutta maistuva ateria on valmis nautittavaksi.
Tiskiä lähinnä oleva pöytä on varattu asukkaille, ja pian Jalanko saa seurakseen loputkin naapurinsa.

Kello 14.50

Tilkan ala-aulasta pujahdetaan sisään pieneen toimistoon, jossa päivystää Esperin turvapuhelinkeskus. Toimistossa lähihoitaja Katarina Berg on juuri lopettelemassa työvuoroaan.
”Tänään on ollut melko tavanomainen päivä, ei mitään erikoisempia puheluita”, Berg kertoo.

Keskukseen saapuu päivittäin parituhatta soittoa ympäri Suomea, ja siellä päivystää joka päivä kahdesta neljään hoitoalan ammattilaista ympäri vuorokauden. Asiakkaita on noin 40 000, heistä suurin osa on kotonaan, palvelutalossa tai hoivakodissa asuvia vanhuksia ja muistisairaita.

”Keskukseen yhdistyy puhelu aina, kun asiakkaan turvarannekkeen nappia painetaan. Me selvitämme puhelimen välityksellä, millaista apua asiakas tarvitsee, ja lähetämme hänen luokseen auttajan. Jokaiselle asiakkaalle on määritelty ensisijaiset auttajatahot: paikallinen kotihoito, vartiointiliike tai vaikka asiakkaan lähiomainen”, Berg kertoo.

Suurin osa hälytyksistä selviää kuitenkin puhumalla.
”Muistisairaat saattavat soittaa monta kertaa päivässä ihan vain tarkistaakseen jonkun arkisen asian. Rannekkeen nappia painetaan monesti myös vahingossa vaikka pukiessa. Mikään puhelu ei minusta kuitenkaan ole turha, sillä tuleepa ainakin turvapuhelimen toimivuus testattua samalla”, Berg sanoo.

Kello 17.45

Yhdeksännessä kerroksessa Kirsi Ruususen työpäivä on lopuillaan. Hän tekee vielä kierroksen kaikkien asuntojen ovilla ja toivottaa hyvät illat ja yöt asukkaille. Huomenna on vielä Ruususen työvuoro, mutta sen jälkeen kopin Tilkantähdestä ottaa kollega, jonka kanssa Ruusunen vuorottelee työpäivänsä. Pitkien päivien vastapainona on vähän pidemmät vapaat.

Tilkantähdessä on hoitaja paikalla vain päiväsaikaan, yöt asukkaat pärjäävät yksinään. Kun koittaa se aika, ettei ilman jatkuvaa hoitoa enää pärjääkään, Tilkan periaatteena on, että asukas saa pysyä samassa talossa – vain kerros muuttuu.

Alemmissa kerroksissa on myös Esperin asumispalveluita. Tehostetun palveluasumisen sekä muistisairaiden ja dementoituneiden yksiköissä hoitajat ovat aina paikalla, ja arkisiin askareisiin saa kattavampaa apua. Yhteensä Tilkassa asuu noin 130 ikäihmistä erilaista hoivaa tarjoavissa hoitokodeissa.

Kello 21.05

Leikkaussali on hiljentynyt ja siivottu päivän jäljiltä. Laser Tilkan heräämössäkin on hiljaista, muttei autiota. Isommista operaatioista toipuvat potilaat viettävät yön sairaalassa hoitajien valvovan silmän alla.

Tänään leikanneet kirurgit ja lääkärit ovat työpäivän jälkeen palanneet koteihinsa, mutta ovat yön yli päivystysvalmiudessa. Mikäli leikkauspotilaiden tilassa tapahtuisi muutoksia, saadaan leikannut kirurgi nopeasti hätiin. Toistaiseksi näyttää siltä, että lääkärit saavat nukkua yönsä rauhassa, sillä Tilkan seinistä kaikuu vain tasainen kuorsaus. Tarinan mukaan leikkaussalikerroksen nurkassa istuu yhä itkevä varusmies, mutta tänä iltana haamukin on levollinen.

Tilkka

Vuonna 1936 valmistunut Tilkka toimi Suomen Puolustusvoimien keskussotilassairaalana vuoteen 2005 asti. Etera osti ja peruskorjasi rakennuksen, ja nykyään siellä toimii muun muassa Esperin pääkonttori, yksityinen sairaala Laser Tilkka, hoivakotipalveluita ja turvapuhelinkeskus, silmäklinikka Coronaria, FysioGeriatrian kuntosali ja hoitopalveluita sekä HUS:in ambulanssiyksikkö.

Esperi Care Oy

Esperi Care on valtakunnallinen hoiva- ja terveyspalvelualan yritys, joka tarjoaa asumis-, turvapuhelin- ja kotihoitopalveluja. Yhtiössä työskentelee noin 3800 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista. Esperillä on lähes 40 000 turvapuhelin- ja kotihoidon asiakasta, ja noin 3000 asukaspaikkaa 160 kunnan alueella. Liikevaihto v. 2013 oli 112 milj. euroa.

www.esperi.fi