Ennakkotietoja Eteran tilinpäätöksestä: Kustannustehokkuus uudella tasolla, sijoitukset tuottivat vakaasti

Lehdistötiedote   •   Helmi 02, 2016 09:30 EET

Eläkevakuutusyhtiö Eteran vuosi 2015 eteni suunnitellusti. Etera paransi roimasti kustannustehokkuuttaan. Sijoitukset tuottivat vakaasti, ja työkyvyttömyysriskien hallinnalla saavutettiin hyviä tuloksia.

Etera parantaa kustannustehokkuuttaan suunnitelmallisesti. Tehokkuus parani vuoden 2015 aikana tuntuvasti. Myös hyvä vakuutusten myynti tuki hoitokulusuhdetta. Eteran hoitokulusuhde eli liikekulut suhteessa niitä varten varattuihin maksun osiin oli noin 78 prosenttia (93,6 %).

”Kehitämme toimintaamme Etera 2020 -ohjelmassa. Saavutimme jälleen uuden tason hoitokustannustuloksessa, mikä nostaa osaltaan asiakashyvityksiämme”, Eteran toimitusjohtaja Stefan Björkman sanoo.

Etera teki tiivistä yhteistyötä asiakasyritystensä kanssa. Asiakkaiden määrä kasvoi vuoden aikana. ”Asiakaskuntamme kasvoi varsinkin pienyritysten osalta”, Björkman sanoo.

Vakaat tuotot heiluvilta markkinoilta

Eteran 5,9 miljardin euron sijoitukset tuottivat 3,7 prosenttia vuonna 2015 (5,8 mrd. €, 6,3 % v. 2014).

”Sijoitusmarkkinoiden heilunta kasvoi viime vuonna selvästi, mutta sijoituksemme tuottivat vakaasti. Syysmyrskyn jälkeen sijoitustuloksemme palautui kesän tasolle. Hajautettu salkkumme reagoi pörssin ääriliikkeisiin vähemmän kuin työeläkeala keskimäärin”, Björkman sanoo.

Tuottoa tuli tasaisesti eri tuotonlähteistä, mutta erityisesti pääomasijoitusten, lainojen ja kiinteistöjen tuottokehitys oli hyvää.

Eteran vakavaraisuuspääoma oli vuoden lopussa 754 miljoonaa euroa (861 milj. €). Vakavaraisuusaste oli 14,3 prosenttia (16,9 %) ja vakavaraisuusasema 1,4 (1,6).

Hyviä tuloksia työkyvyttömyysriskien hallinnassa

Työkyvyttömyysriskien ennaltaehkäisyssä ja hallinnassa saatiin hyviä tuloksia aikaan. Työkykypalveluita vahvistettiin vuoden aikana, ja mm. henkilöstötuottavuuden mittaamiseen kehitettiin uusia työkaluja. Kuntoutujien määrä jatkoi tasaista kasvuaan. Uusia, alkaneita kuntoutuksia oli 459 (439). Ammatillisen kuntoutuksen avulla takaisin työelämään palasi 75 prosenttia kuntoutujista (71 %).

Luvut ovat tilintarkastamattomia ennakkotietoja tilinpäätöksestä. Vuoden 2015 tilinpäätöksensä Etera julkaisee 9.3.2016. Verkkovuosikertomus julkaistaan 6.4.2016.

Liite:
Sijoitusjakauma ja tuotot 31.12.2015, pdf