Ensimmäinen Töölönlahden uusista toimistotaloista valmistui

Lehdistötiedote   •   Joulu 12, 2013 21:13 EET

Eläkevakuutusyhtiö Eteran rakennuttama toimistotalo valmistui Helsingin Töölönlahdelle. Alma Median ja Ahlstromin käyttöön tuleva talo on ensimmäinen Töölönlahden uusista toimistotaloista.

Uusi toimistotalo sijaitsee Töölönlahdella Finlandia-talon ja ratapihan välissä. Tilaa on viidessä kerroksessa kaikkiaan noin 10 000 neliön verran. Talon on suunnitellut Arkkitehtitoimisto JKMM Oy ja rakentanut Lemminkäinen.

”Keväällä 2011 alkaneet rakennustyöt saatiin juuri onnistuneesti päätökseen. Uuteen toimistotaloon tulee tilat lähes 600 työntekijälle”, Eteran kiinteistöjohtaja Timo Sotavalta kertoo.

”Tämä on ollut meille hieno tilaisuus olla mukana kehittämässä kaupunkikuvaa näin keskeisellä paikalla. Projektissa on yhdistetty onnistuneesti sekä asiakkaiden tarpeet että ympäristönäkökohdat”, kertoo johtaja Jussi Niiranen Lemminkäiseltä.

Avaraa monitoimitilaa

Alma Media Oyj keskittää taloon kaikki pääkaupunkiseudun yksikkönsä. Kaikkiaan noin 500 almamedialaista muuttaa Töölönlahdelle joulu-tammikuussa. Toinen kerros tulee Ahlstrom Oyj:n käyttöön. Taloon tulee Fazer-lounasravintola, jonka yhteydessä toimii myös kahvila. Henkilöstöravintola palvelee Alma Median ja Ahlstromin työntekijöitä, mutta on avoinna myös muille Töölönlahdella liikkuville.

”Tilat on suunniteltu muuntojoustaviksi. Kiinteiden työ- ja neuvotteluhuoneiden sijaan on suosittu monitoimitiloja, jotka muuntuvat käyttäjien tarpeiden mukaan”, Sotavalta kertoo.

Ekotehokkaita valintoja

Etera panostaa kiinteistösijoituksissaan energia- ja ympäristötehokkuuteen. Ympäristönäkökohdat on huomioitu rakentamisen kaikissa vaiheissa myös Töölönlahdella.

”Olemme hakeneet talolle kansainvälistä LEED-ympäristösertifikaattia. Olennaista ovat paitsi energia- ja ympäristötehokkaat valinnat rakentamisessa, myös keskeinen sijainti hyvien kulkuyhteyksien varrella”, Sotavalta sanoo.

Rakentaminen jatkuu Töölönlahdella

Rakennustyöt jatkuvat naapuritonteilla, sillä Töölönlahdelle nousee lähivuosina vielä kolme uutta toimistotaloa. Eteran rakennuttamina ja Lemminkäisen rakentamina Töölönlahdelle tulevat toimitalot KPMG Oy:lle ja Ernst & Young Oy:lle. Lemminkäinen rakentaa Töölönlahdelle lisäksi asuntoja, jotka valmistuvat maaliskuussa 2013.

”KPMG:n käyttöön tulevan talon runko nousee paraikaa, ja rakennuksen eteläpää on jo harjakorkeudessa. Ernst & Youngin käyttöön tulevassa toimistotalossa on puolestaan pohjatyöt meneillään. Nämä talot valmistuvat vuonna 2014”, Sotavalta kertoo.

Kiinteistöjohtaja Timo Sotavalta, p. 010 553 637 tai 040 732 5577, etunimi.sukunimi@etera.fi

Lue lisää Töölönlahden taloista osoitteesta toolonlahdentalot.fi