Eteran 50-vuotisjuhla: Eteran työhyvinvointipalkinnon sai Delipap Oy

Lehdistötiedote   •   Marras 23, 2011 17:15 EET

Eläkevakuutusyhtiö Etera on myöntänyt ensimmäisen työhyvinvointipalkintonsa Delipap Oy:lle. Palkitsemisen perusteena on Delipapin sitoutuminen pitkäjänteiseen ja suunnitelmalliseen työhön henkilöstönsä työhyvinvoinnin kehittämisessä. Palkinnon arvo on 5 000 euroa. Etera jakoi palkinnon 50-vuotisjuhlassaan keskiviikkona 23. marraskuuta 2011 Helsingissä.

Delipap on suomalainen perheyritys, joka kehittää, valmistaa ja markkinoi hygieniatuotteita. Delipapin tuotantolaitokset sijaitsevat Kirkkonummella ja Tammisaaressa. Yrityksessä työskentelee 80 tuotekehityksen, valmistuksen ja myynnin ammattilaista. Haasteina ovat muun muassa monotoninen ja staattinen kolmivuorotyö ja työergonomia. Niihin liittyviä ongelmia Delipap on lähtenyt ratkaisemaan yhdessä työterveyshuollon kanssa.

”Delipapin tulokset osoittavat jo nyt, että henkilöstön hyvinvoinnin kehittämisellä on suora vaikutus sairauspoissaoloihin ja työtehokkuuteen. Arvostimme palkitsemisessa sitä, että Delipapilla on selkeä suunnitelma jatkaa työhyvinvoinnin kehittämistä. Esimerkiksi ensi vuonna on vuorossa esimiestaitojen vahvistaminen”, Eteran toimitusjohtaja Hannu Tarkkonen kiitti jakaessaan palkintoa.

Kunniamaininnat Terramarelle ja TeppManille

Etera jakoi lisäksi kunniamaininnat työhyvinvoinnin kehittämisestä Terramare Oy:lle ja TeppMan Oy:lle.

Terramare Oy on pohjoismaiden johtava vesirakentaja, jossa työskentelee 240 työntekijää. Sillä on toimipaikat Helsingissä, Turussa ja Loviisassa. Haasteina ovat raskas, fyysinen työ ja erityisosaamista vaativat vaikeat työolosuhteet.

”Terramare on kehittänyt henkilöstönsä työhyvinvointia pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti jo vuosien ajan. Sen johto on vahvasti sitoutunut suunnitelmalliseen kehittämiseen. Toiminnan tuloksia seurataan tutkimusten avulla ja niiden pohjalta jatketaan kehittämistä”, Tarkkonen kertoi perusteluista.

Lattia- ja seinäpäällystealan urakointiliike TeppMan Oy toimii Turussa. Yrityksen palkkalistoilla on 60 rakennusalan työntekijää. Lattia- ja seinäpäällysterakentaminen on fyysisesti erittäin raskasta työtä, jota tehdään hankalissa tuki- ja liikuntaelimiä rasittavissa työasennoissa.

”TeppMan huolehtii esimerkillisesti henkilöstönsä hyvinvoinnista ja panostaa aktiivisesti ennaltaehkäiseviin toimiin. Henkilöstöllä on käytettävissään kattavat työterveyshuollon palvelut ja työntekijöitä kannustetaan pitämään huolta fyysisestä kunnostaan”, Tarkkonen perusteli kunniamainintaa.

Työhyvinvointi vähentää työkyvyttömyysriskiä

Etera tekee työtä hyvän työelämän puolesta pidentääkseen työuria ja siirtääkseen eläkkeelle siirtymistä myöhemmäksi. ”Eteran tutkimukset osoittavat, että panostukset työhyvinvointiin voidaan saada yrityksissä moninkertaisesti takaisin. Työkyvyttömäksi tulemisen riski vähenee ja säästöjä syntyy. Toiminnasta hyötyvät sekä työntekijät että yritykset”, Tarkkonen korosti.

Etera myöntää työhyvinvointipalkinnon yritykselle tai yhteisölle, joka toiminnallaan edistää työpaikalla työhyvinvointia ja työkyvyttömyyden ennaltaehkäisyä ja pyrkii näin vaikuttamaan työurien pidentämiseen. Työhyvinvointipalkinto ja kunniamaininnat jaetaan joka toinen vuosi.

Lisätietoja Toimitusjohtaja Hannu Tarkkonen, p. 010 553 3200 tai 040 594 9173
Työhyvinvointiyksikön päällikkö Tarja Kostiainen, p. 010 553 3827 tai 040 840 7711
Viestintäpäällikkö Riitta Heinonen, p. 010 553 3401, 050 553 8409