Eteran suhdanneindeksi: Positiivinen loppuvuosi, koko vuoden indeksi miinuksella

Lehdistötiedote   •   Helmi 22, 2016 11:30 EET

Eläkevakuutusyhtiö Eteran julkaisema suhdanneindeksi jäi vuoden 2015 osalta negatiiviseksi, vaikka työntekijämäärien kehitys piristyi loppuvuotta kohti. Alueelliset erot työntekijämäärien kehityksessä olivat suuret.

Eteran suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta seurantaryhmän työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

Joulukuussa työntekijämäärät kasvoivat toista kuukautta peräkkäin. Eteran suhdanneindeksi joulukuulta oli 0,9 prosenttia. ”Marraskuu ei jäänyt poikkeukseksi, vaan työntekijämäärät kehittyivät positiivisesti myös joulukuussa”, Eteran varatoimitusjohtaja Timo Hietanen sanoo.

Koko vuoden suhdanneindeksi miinuksella

Vaikka työntekijämäärien kehitys piristyi loppuvuodesta, jäi koko vuoden 2015 suhdanneindeksi negatiiviseksi ja oli -0,5 prosenttia.

Myös rakentamisen toimialaindeksi jatkoi positiivista kehitystään joulukuussa. Työntekijämäärät kasvoivat 0,7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Koko vuodelta rakentamisen toimialaindeksi jäi kuitenkin selvästi miinukselle ja oli -1,7 prosenttia.

Itä-Suomi reilusti miinuksella, muualla valoisampaa kehitystä

Alueelliset erot työntekijämäärien kehityksessä olivat suuria. Itä-Suomessa suhdanneindeksi oli reilusti miinuksella, kun taas muualla Suomessa työntekijämäärät kehittyivät positiivisemmin.

”Itä-Suomessa työntekijämäärien kehitys hankaloitui erityisesti loppuvuotta kohden - päinvastoin kuin monella muulla alueella, jossa marras-joulukuu oli plussalla. Venäjän vaikutus näkyy Itä-Suomessa selvästi”, Hietanen kuvailee.

Joulukuussa Itä-Suomen suhdanneindeksi oli 4,5 prosenttia miinuksella, ja koko vuoden 2015 suhdanneindeksi jäi -1,8 prosenttiin.

Etelä-Suomen kasvu ei tullut Uudeltamaalta

Etelä-Suomessa marras-joulukuu oli positiivinen, mutta koko vuoden osalta suhdanneindeksi jäi aavistuksen miinukselle ja oli -0,3 prosenttia.

”Yllättävää oli se, että Uudellamaalla suhdanneindeksi oli joulukuussakin miinuksella. Etelä-Suomen kasvu on näin ollen tullut muista keskuksista”, Hietanen sanoo.

Länsi-Suomessa positiivinen loppuvuosi

Länsi-Suomessa työntekijämäärät kasvoivat loka-joulukuussa, mutta koko vuoden suhdanneindeksi jäi miinukselle. ”Työntekijämäärien kasvu loppuvuodesta ei kuronut kiinni alkuvuoden miinusmerkkistä kehitystä”, Hietanen kommentoi.

Länsi-Suomessa työntekijämäärät kasvoivat joulukuussa 1,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Koko vuoden 2015 osalta suhdanneindeksi jäi -0,9 prosenttiin.

Pohjois-Suomessa eniten kasvua

Pohjois-Suomi ylsi ainoana alueena plussalle koko vuoden osalta. Pohjois-Suomen suhdanneindeksi koko vuodelta oli 0,8 prosenttia. Seurantaryhmän työntekijämäärät kasvoivat syyskuusta lähtien.

”Loppuvuodesta kasvu oli Pohjois-Suomessa erityisen hyvää. Kovin kasvaja oli Pohjois-Pohjanmaa, joka nosti koko Pohjois-Suomen indeksiä”, Hietanen kuvailee.

Ajantasaista suhdannetietoa

Eteran suhdanneindeksi julkaistaan kuukausittain. Tammikuun suhdanneindeksi julkaistaan 21.3.2016. Alueelliset suhdanneindeksit Etera julkaisee neljännesvuosittain.

Tutustu tarkemmin

Alueelliset suhdanneindeksit