Eteran suhdanneindeksi: Vahva vuosi neljän laihan vuoden jälkeen

Lehdistötiedote   •   Helmi 20, 2017 10:00 EET

Eläkevakuutusyhtiö Eteran julkaisema suhdanneindeksi oli neljän laihan vuoden jälkeen vahvasti positiivinen. Seurantaryhmän työntekijämäärät kasvoivat 3,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Eteran suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta seurantaryhmän työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

”Neljän miinusmerkkisen vuoden jälkeen Eteran suhdanneindeksi oli vahvasti plussalla. Työntekijämäärien kasvu oli viime vuonna lähes vuoden 2011 tasolla”, Eteran varatoimitusjohtaja Timo Hietanen kertoo.

Eteran suhdanneindeksi oli 3,3 prosenttia koko vuodelta 2016 (-0,5 % v. 2015). Joulukuussa seurantaryhmän työntekijämäärät kasvoivat 3,7 prosenttia edellisvuoden joulukuuhun verrattuna.

Rakentaminen ja palvelut kasvun vetureina

Työntekijämäärien kasvun vetureina toimivat rakentaminen ja palvelut.

Rakentamisen toimialaindeksi oli 3,0 prosenttia vuonna 2016 (-1,7 %). Joulukuussa rakentamisen työntekijämäärät kasvoivat 3,6 prosenttia edellisvuoden joulukuuhun verrattuna.

Viime aikoina viriämisen merkkejä on näkynyt myös muilla toimialoilla. ”Positiivista kehitystä on havaittavissa jo muillakin toimialoilla. Sitä tarvitaankin, jotta suunta jatkuisi hyvänä”, Hietanen sanoo.

Positiivista kehitystä kaikilla alueilla

Eteran alueelliset suhdanneindeksit olivat kaikki positiivisia. Etelä-Suomen suhdanneindeksi oli 3,2 prosenttia vuonna 2016 (-0,3 %). Pohjois-Suomen suhdanneindeksi oli 5,2 prosenttia (0,8 %) ja Länsi-Suomen 3,7 prosenttia (-0,9 %). Itä-Suomen suhdanneindeksi kipusi niukasti plussalle ja oli 0,2 prosenttia (-1,8 %).

”Länsi-, Pohjois- ja Etelä-Suomessa kaikki kuukaudet olivat positiivisia. Itä-Suomessa työntekijämäärien kasvussa oli sen sijaan selvää heilahtelua, ja lopulta marras- ja joulukuu nostivat Itä-Suomen indeksin niukasti plussalle”, Hietanen kuvailee.

Vahvinta kasvua Varsinais-Suomessa

Teollisuuden viriäminen näkyy erityisesti Länsi-Suomessa. ”Maakunnista vahvin kasvaja oli tänä vuonna Varsinais-Suomi. Siellä työntekijämäärät kääntyivät kasvuun jo vuoden 2015 huhtikuussa eli muita maakuntia aiemmin”, Hietanen sanoo.

Ajantasaista suhdannetietoa

Etera julkaisee suhdanneindeksinsä kuukausittain, seuraavan kerran 20.3.2017. Alueelliset suhdanneindeksit julkaistaan neljännesvuosittain.

Tutustu tarkemmin

Alueelliset suhdanneindeksit 12/2016