​Eteran toiminta on vakaalla pohjalla

Lehdistötiedote   •   Joulu 09, 2013 10:31 EET

Mediassa on tänään noussut esiin Eteran taloudellinen tilanne. "Etera jatkaa toimintaansa vakaalla pohjalla, itsenäisenä eläkeyhtiönä", Eteran toimitusjohtaja Hannu Tarkkonen toteaa.

Eteran sijoitusstrategian ydin on hajauttaa riskejä mahdollisimman laajasti, mikä ei ole toiminut tämän vuoden markkinaympäristössä. "Olimme varautuneet toteutunutta heikompaan markkinakehitykseen. Osakemarkkinat kehittyivät odotuksiamme paremmin keskuspankkien toimien johdosta", toteaa Hannu Tarkkonen. Eteran sijoitustuotto oli -0,4 prosenttia tammi-syyskuussa.

Etera on panostanut sijoitustoiminnan systemaattiseen kehittämiseen, ja sijoitusorganisaatio on hyvässä kunnossa. Etera palkittiin vastikään Euroopan parhaana sijoitusorganisaationa Investment & Pensions Europen (IPE) vuotuisessa eläkesijoittajille suunnatussa kilpailussa. Etera sai Euroopan parhaan palkinnon myös kehittyvien markkinoiden sijoitusstrategiasta. Etera palkittiin Suomen parhaana eläkesijoittajana viime syksynä, jolloin Eteran tuotto oli eläkeyhtiöiden paras.

"Vakavaraisuutemme on laskenut tänä vuonna, mutta on edelleen normaalilla toiminta-alueella. Tilanne mahdollistaa normaalin, täysipainoisen sijoitustoiminnan ja tuottojen tavoittelun", Tarkkonen sanoo.

Etera uudistaa järjestelmiään. Tavoitteena ovat asiakkaita entistä tehokkaammin palvelevat järjestelmät. "Vuodenvaihteessa valmistuvat järjestelmähankkeet ovat nostaneet hoitokuluja tänä vuonna. Muutoin olemme pysyneet kustannustavoitteissa", Tarkkonen sanoo.

Mediassa esiintyneistä arvailuista huolimatta Etera ei käy fuusioneuvotteluja, vaan jatkaa itsenäisenä eläkeyhtiönä.

Sijoitusjohtaja Jari Puhakka, p. 010 553 3434 tai 050 358 8746,etunimi.sukunimi@etera.fi

Toimitusjohtaja Hannu Tarkkonen, p. 010 553 3200 tai 040 594 9173,etunimi.sukunimi@etera.fi