​Kesätyöntekijä tulee – oletko valmis

Lehdistötiedote   •   Touko 12, 2014 10:38 EEST

Lomakausi lähenee ja kesätyöntekijät pyrähtävät työpaikoille. Onko työntekijää vastassa kylmä kylpy vai kannattaisiko perehdyttämiseen kuitenkin panostaa?

”Kyllä perehdyttäminen kannattaa. Riittävä työnopastus ja uuden lähityöyhteisön toimintatapojen avaaminen auttaa uutta työkaveria tuntemaan olonsa tervetulleeksi. Perehdyttämiseen paneutuminen nopeuttaa työtehtävien omaksumista ja vähentää sähläystä. Työtapojen opettaminen on myös työturvallisuutta”, toteaa Eteran työhyvinvoinnin suunnittelija Taina Muukka.

”Perehdytyksen voi nähdä myös satsauksena tulevaisuuteen. Talon tavoille oppinut kesätyöntekijä on helppo valinta mahdollisiin pysyvämpiin työsuhteisiin. Ja toisaalta positiivinen kokemus kesän työrupeamasta kaikaa kauas työntekijän omissa verkostoissa. Aika edullinen markkinointipanostus.”

Suunnittelu helpottaa toteutusta

Perehdyttäminen kannattaa miettiä kerralla kuntoon. On järkevää käyttää vähän enemmän aikaa ja työstää valmis malli, josta on apua myöhemminkin. Oleellisia ovat vaikkapa ne monet toimet, jotka pitää hoitaa kuntoon jo ennen työntekijän saapumista: kulkuluvat, käyttöoikeudet, työtila, työvälineet…

Kesäapulaisen arkea on, että hän joutuu tuuraamaan monia eri henkilöitä ja hyvin erilaisia työtehtävien palasia. Suunnitelmaan kannattaa kirjata yksityiskohtaiset tehtävät, pakolliset aikataulut, kuka perehdyttää mistä asiasta ja milloin. Kesäapulaisen tuskaa helpottaa myös tieto siitä keneltä voi mihinkin aikaan kesästä yrittää saada apua, jos ohjeista huolimatta ei pärjää omillaan.

Hiljainen tieto äänekkääksi

Kesätyöntekijän on syytä olla perehdytysvaiheessa valppaana. Tyhmiä kysymyksiä ei ole. Nuorta kesäapulaista voivat askarruttaa asiat, jotka vuosien työkokemuksen jälkeen tuntuvat itsestäänselvyyksiltä. On kaikkien etu, että kysytään eikä kaduta. Hiljainen tieto ei myöskään siirry äänettä vaan totutuista tavoista ja hyvistä käytännöistä pitää puhua.

”Kesäapulaista kannattaa kuunnella. Parhaassa tapauksessa kesäapulainen voi tuoda tuoreita ja tehokkaita tuulahduksia työyhteisöön”, vinkkaa Taina Muukka.

Työntekijöiden osaaminen on organisaation tärkein voimavara

”Eterassa perehdytyksen tärkeyttä on pohdittu perusteellisesti. Perehdytys on tärkeä startti työntekijän työhyvinvoinnille. Epätietoisuus omista tehtävistä, vastuista ja yrityksen tavoista tehdä työtä luo pidemmän päälle stressiä”, kertoo Muukka.

”Olemme tehneet työkaluja perehdytysohjelman laatimiseen ja seurantaan. Asiakkaamme löytävät nämä ja monet muut hyvinvointia tukevat käytännön neuvot etera.fi-sivuston Kompassi-palvelusta.”

”Keskustelemme myös Facebookissa aktiivisesti työhyvinvoinnista. Työkaveruudesta työvoimaa –kampanjassamme on haastettu nuoria ja työelämän alkutaipaleella olevia. Lisäksi olemme kehottaneet ilmiantamaan parhaita pomoja.”

Taina Muukka, työhyvinvoinnin suunnittelija, p. 050 5903003, etunimi.sukunimi@etera.fi