Lohjan yrittäjätalo toimii aktiivisesti ja ekotehokkaasti

Lehdistötiedote   •   Helmi 05, 2013 21:05 EET

Eteran rakennuttama Kiinteistö Oy Lohjan yrittäjätalo valmistui vuoden vaihteessa. Talon yritystoiminta on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Toimivissa tiloissa on otettu myös ympäristönäkökohdat huomioon. Yrittäjätalolle on myönnetty LEED-ympäristösertifikaatti.

"Suurena kiinteistösijoittajana Etera haluaa olla osaltaan tukemassa suomalaisen yrittäjän taivalta. Lohja on nykypäivänä osa suurpääkaupunkialuetta, josta yrittäjillä on hyvät yhteydet myös muualle Suomeen", toteaa Eteran kiinteistösijoituspäällikkö Hannu Keinänen.

Lohjan yrittäjätaloon on rakennettu toimisto-, palvelu- ja yrityshautomokäyttöön sopivia tiloja. ”Konseptissa haluttiin luoda myös otolliset olosuhteet yritys- ja koulumaailman yhteistyölle. Toivottavasti kumpikin osapuoli saa hyötyä uusien, innovatiivisten yritysideoiden tai vaikka opintoihin kuuluvien lopputyöntekijöiden muodossa”, toivoo Hannu Keinänen.

Talon vuokralaisina ovat Novago Yrityskehitys Oy, Lohjan Yrityshautomo, Laurea-ammattikorkeakoulu, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Luksia, Office Plus Oy, Lohjan Paritilit Oy, KPMG Oy, Top Sirgle Oy ja Lohjan Yrittäjät ry. Myöhemmin kesällä taloon muuttaa myös Uudenmaan ELY-keskus. Kaksi liiketilaa ja pieni toimistotila ovat vielä vapaana.

Yrittäjätalo sijaitsee Lohjan keskustassa osoitteessa Nummentie 12-14. Kohteen kokonaisvastuullinen KVR-urakoitsija oli YIT Rakennus Oy. Yrittäjätalo on nelikerroksinen ja tilaa on noin 4 300 m2. ”Talon suunnitteli Arkkitehtitoimisto Tuomo Siitonen Oy. Vaaleapintainen rapattu talo istuu hyvin ympäröivään Lohjan keskustan rakennuskantaan.”

Yrittäjätalo saavutti hopeatason LEED-ympäristöluokituksen

Etera edellyttää kaikilta rakennuskohteiltaan ympäristösertifiointia. Lohjan Yrittäjätalo sai valmistuessaan hopeatason LEED-sertifikaatin (Leadership in Energy and Environmental Design).

LEED-sertifikaatti on rakennusten ympäristöluokitus, joka mittaa kestävää rakentamista ja vähentää kiinteistöjen ylläpidosta syntyviä kustannuksia sekä ympäristökuormitusta. Huomiota kiinnitetään tontti- ja lähiympäristöön, vedenkäyttöön, energiatehokkuuteen, materiaalien kulutukseen, sisäympäristön laatuun sekä innovaatioihin suunnittelussa. LEED-sertifiointeja myöntää ja niiden käyttöä valvoo riippumaton Green Building Council.

”Ympäristövastuu näkyy Eterassa suunnittelusta käytäntöön. Etera on sitoutunut edistämään kestävää kehitystä ja ekotehokkuutta kiinteistösijoituksissaan. Uudet rakennuskohteemme ovat LEED-hyväksyttyjä. Sertifikaatin ovat saaneet Eteran rakennuttama Maaseutuviraston talo Seinäjoella sekä Eteran osittain omistama Kauppakeskus Sello Espoossa. Sello saavutti ensimmäisenä eurooppalaisena kauppakeskuksena kultatason LEED-sertifikaatin”, toteaa Eteran kiinteistöjohtaja Timo Sotavalta.

Timo Sotavalta, kiinteistöjohtaja, p. 010 553 3637 tai 040 732 5577
Hannu Keinänen, kiinteistösijoituspäällikkö, p. 010 553 3212 tai 0500 602 748