​Tammi-maaliskuun Etera-indeksi oli -0,5 %

Lehdistötiedote   •   Touko 21, 2014 11:29 EEST

Etera-indeksi jatkoi hienoista laskua alkuvuonna. Maaliskuussa seurantaryhmän työntekijämäärä pieneni 0,9 prosenttia. Tammi-maaliskuun Etera-indeksi oli -0,5 prosenttia.

Etera-indeksi on suhdanneindikaattori, joka antaa ajantasaista tietoa talouden kehityksestä. Se kuvaa seurantaryhmän työntekijämäärien muutosta kuukausi- ja vuositasolla.

”Loiva lasku työntekijämäärissä jatkui edelleen. Erityisesti rakentamisen tilanne näkyi Etera-indeksissä ja painoi kokonaisindeksiä alaspäin. Rakentamisen Etera-toimialaindeksi painui miinukselle sekä suurissa että pk-yrityksissä”, Eteran varatoimitusjohtaja Timo Hietanen sanoo.

Positiivista kehitystä nähtiin länsirannikolla: Varsinais-Suomessa, Satakunnassa ja Pohjanmaalla Etera-indeksi kehittyi alkuvuonna positiivisesti ja päätyi plussan puolelle. ”Etera-indeksi kuvaa työntekijämäärien muutosta edellisvuoteen verrattuna, joten osaltaan länsirannikon positiivinen kehitys johtui varmasti siitä, että edellisvuosina siellä on oltu vahvasti miinuksella”, Hietanen pohtii.

Etera julkaisee Etera-indeksin neljännesvuosittain. Tammi-kesäkuun Etera-indeksi julkaistaan elokuussa.

Tutustu tarkemmin

Tutustu tarkemmin Etera-indeksiin