Eläinlääkäri tarvitsee tukea uransa alussa – kansainvälinen jatkokoulutusohjelma antaa ponnahduslaudan

Lehdistötiedote   •   Maalis 09, 2020 14:35 EET

Kuva: Evidensia Eläinlääkäripalvelut

Siirtymä opinnoista työelämään on monelle vastavalmistuneelle jännittävä. IVC Evidensia Graduate Academy on nuorille eläinlääkäreille suunnattu kansainvälinen jatkokoulutusohjelma. Kaksivuotinen koulutus antaa uransa alussa oleville eläinlääkäreille monipuolista vahvistusta työssä tarvittavien taitojen kehittämiseen sekä tilaisuuden verkostoitua eri maiden kollegoiden kanssa.

Eläinlääkäriasema Evidensia Rauman klinikan johtaja, eläinlääkäri Eveliina Alhoranta aloitti Graduate Academy -ohjelmassa vuonna 2018. Alhoranta opiskeli eläinlääkäriksi Tartossa ja valmistui viime vuonna. Hän työskenteli jo kandidaatiksi opiskellessaan Rauman klinikalla ja eteni muutamassa vuodessa hoitajasta harjoittelun kautta eläinlääkäriksi. Viime kesänä Alhorannan ammatillinen unelma toteutui, kun hänet valittiin klinikan johtajaksi.

– En usko, että olisin kyennyt etenemään näin nopeasti ja kerryttämään tietotaitoa yhtä hyvin, jos en olisi hakenut ja päässyt Graduate Academy -ohjelmaan. Hyvän eläinlääkärin piirteisiin kuuluvat vankka itse- ja ihmistuntemus sekä osaava kommunikaatio niin asiakkaiden kuin kollegoiden kanssa. Ohjelmasta saamani koulutus on antanut välineitä toimia eri tilanteissa oikein ja vahvistanut henkisiä voimavaroja, Alhoranta tiivistää.

Kaksivuotinen palkallinen jatkokoulutusohjelma koostuu erikoiseläinlääkäreiden pitämistä luennoista, kliinisestä opetuksesta eri Euroopan maissa sekä henkilökohtaisesta valmennuksesta. Ohjelmaan voivat hakea Evidensialla työskentelevät nuoret eläinlääkärit.

– Ohjelman sisältö on luotu IVC Evidensian eläinlääkäreiden kanssa. Omien alojensa kärkiosaajien luentojen lisäksi ohjelma tarjoaa käytännönläheisiä eväitä klinikan arkeen ja kansainvälisen yhteisön, jossa opitaan yhdessä, kertoo IVC Evidensian Academy Development Manager Laura Kortelainen.

Varmuutta klinikkatyöhön ja asiakaskohtaamisiin

Alhorannan tavoin eläinlääkäri Krista Laaksonen Eläinlääkäriasema Villimyksestä ja eläinlääkäri Elina Routti Eläinlääkäriasema Evidensia Aurinkolahdesta aloittivat Graduate Academy -ohjelmassa syksyllä 2018. Kaikki kolme kertovat saaneensa omalta esimieheltään suosituksen ja kannustusta ohjelmaan hakemiselle.

– Valmistumisen jälkeen voi helposti kokea epävarmuutta omasta osaamisesta, mutta ohjelman avulla opiskeluista työelämään siirtyminen tuntui helpommalta. Graduate Academy on tuonut minulle itsevarmuutta potilaiden hoitamiseen ja asiakkaiden kohtaamiseen. Ohjelman avulla voi myös hieman syventää kliinistä osaamistaan ja pohtia, mihin eläinlääketieteen osa-alueeseen voisi lähteä tarkemmin perehtymään, eläinlääketieteen lisensiaatiksi Helsingin yliopistosta vuonna 2018 valmistunut Routti sanoo.

Graduate Academy -ohjelman osallistujat nostavatkin ihmisten kohtaamiseen saamansa opit yhdeksi ohjelman suurimmista anneista. Routti on ollut hyvin tyytyväinen myös klinikkatyössä auttavasta henkilökohtaisesta valmentajasta, jolta hän on saanut tukea haastavissa potilastapauksissa.

Opitun täydentämistä ja syventämistä

Lappeenrannassa työskentelevä Laaksonen valmistui Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisestä tiedekunnasta pari vuotta sitten. Hän haki Graduate Academyyn, koska halusi laaja-alaisesti syventää osaamistaan eri osa-alueilla. Koulutus on vastannut hänen odotuksiaan.

– Graduate Academyn ohjelma on koostettu hyvin eri eläinlääketieteen osa-alueista. Aiempien opintojen kertauksen lisäksi opin paljon uusia asioita ammattitaitoisilta luennoitsijoilta, joilla on myös viimeisin tutkimustieto omasta aihealueestaan. Eläinlääketiede on kuitenkin jatkuvasti kehittyvä ala, joten on itsekin pysyttävä kehityksessä mukana. Luennoitsijoiden tietotaito onkin ollut huippuluokkaa, Laaksonen kiittelee.

Hän kertoo saaneensa luennoilta paljon vinkkejä potilaiden diagnosointiin ja hoitoon. Alhoranta puolestaan sanoo, että koulutus on tarjonnut hienot puitteet keskittyä opiskeluaikoja kokonaisvaltaisemmin oppimiseen.

– Luennot olivat todella mielekkäitä, sillä erinomaisten luennoitsijoiden johdolla yhteen asiaan keskityttiin todella intensiivisesti yhdellä kertaa ja keskustelua oli paljon enemmän kuin yliopistossa, Alhoranta avaa.

Osaamisen jakamista yli rajojen

Kaksi vuotta kestävän koulutuksen kuluessa Graduate Academyn osallistujat saavat paljon uusia kontakteja eläinlääkäreihin sekä kotimaassa että kansainvälisesti.

– Ohjelman aikana on ollut mukavaa tutustua ja tavata säännöllisesti ulkomaalaisia sekä suomalaisia kollegoita. Koen, että myös tästä sosiaalisesta puolesta on ollut paljon hyötyä, sillä olemme voineet antaa toisillemme vertaistukea vastoinkäymisissä ja iloita onnistumisista, Routti kertoo.

Kaikkien kolmen nuoren eläinlääkärin mukaan on ollut hyvin kiinnostavaa kuulla muilta osallistujilta, miten eläinlääkintä toimii muissa maissa.

– Keskustelu ulkomaalaisten kollegoiden kanssa on ollut antoisaa. Se on ehdottomasti avannut silmiä eri maiden hoitokäytöntöihin ja siihen, että voimme kaikki oppia paljon toisiltamme, Laaksonen kertaa.

Evidensia on pienten ja suurten eläinlääkäriasemien verkosto. Jokainen eläinlääkäriasemamme on eläinlääkärin paikallisesti johtama itsenäinen ja omanlaisensa kokonaisuus – niin palveluiltaan, varustelultaan kuin erikoisosaamiseltaan. Kaikkia eläinlääkäriasemiamme yhdistää laadukas, tutkittuun tietoon perustuva eläinlääketiede ja Evidensian arvoihin pohjautuva, ainutlaatuinen palveluasenne:me kohtaamme jokaisen potilaan tunteella ja hoidamme tieteellä. Olemme lemmikkien ja omistajien sekä apuna arjessa että hädän hetkellä 40 eläinlääkäriasemalla ja -sairaalassa, pienistä lähiklinikoista ympäri vuorokauden palveleviin moderneihin eläinsairaaloihin.

Lähettämällä kommentin suostut siihen, että henkilötietojasi käsitellään Mynewsdeskin tietosuojakäytännön mukaisesti.