Evidensia ja Omaeläinklinikka: Eläinlääketieteellisen koulutuksen ja tutkimuksen edellytykset on turvattava Suomessa

Lehdistötiedote   •   Helmi 06, 2020 18:22 EET

Opetus- ja kulttuuriministeriö on leikkaamassa Helsingin yliopiston ylläpitämän Yliopistollisen eläinsairaalan rahoitusta 0,5 miljoonalla eurolla vuodesta 2021 alkaen (Maaseudun Tulevaisuus 31.1.). Leikkausten toteutuminen tarkoittaisi, että maan ainoan eläinlääkäreitä kouluttavan tiedekunnan jo vähennettyjä resursseja joudutaan entisestään pienentämään.

Evidensia ja Omaeläinklinikka ovat erittäin huolissaan suunnitelluista rahoitusleikkauksista ja niiden vaikutuksista. Eläinlääketieteen taso on Suomessa noussut merkittävästi kymmenen vuoden aikana ja osaamistamme arvostetaan maailmalla – näin on oltava jatkossakin. Lisäksi eläinlääkintäalan ammattilaisten korkean osaamisen tarvetta korostavat jatkuvasti kasvava lemmikkien määrä sekä eläinten ja ihmisten yhteistä terveyttä uhkaavat ilmiöt. Muistutamme myös, että leikkausten toteuttaminen olisi voimakkaassa ristiriidassa useiden hallitusohjelman osaamista, koulutusta ja eläinten hyvinvointia koskevien tavoitteiden kanssa.

Lemmikit ovat suomalaisille rakkaita perheenjäseniä, joista halutaan pitää yhtä hyvää huolta kuin muistakin läheisistä. Tälläkin hetkellä eläinlääkintäalalla on yleinen osaajapula. Kansainvälinen liikkuvuus on tärkeää, mutta samalla on huolehdittava siitä, että meillä on kotimaassa riittävästi laadukasta koulutusta saaneita ammattilaisia.

Viime kädessä on muistettava, että eläinten terveydestä huolehtimisessa on kyse myös ihmisten ja ympäristön terveydestä. Alkuperältään eläinperäiseksi epäilty koronavirus on tuorein esimerkki zoonoosien vaarasta. Lisäksi mikrobilääkeresistenssi eli mikrobien muuttuminen antibiooteille vastustuskykyisiksi on yksi aikamme suurimmista globaaleista uhista.

Suomessa on jo FINRES-Vet-seurantaraportin mukaan onnistuttu vähentämään mikrobilääkeresistenssiä koirien kohdalla. Lisäksi seuraeläimille käytettävien mikrobilääkkeiden myynti on raportin mukaan puolittunut vuodesta 2011, kun hoitokäytäntöjä on kehitetty. Tätä myönteistä suuntausta on entisestään tuettava. Yliopistollisen eläinsairaalan valtakunnalliseen erityisrahoitukseen kohdistuvista leikkaussuunnitelmista tuleekin luopua ja päinvastoin kehittää eläinlääketieteellisen tutkimuksen ja koulutuksen edellytyksiä Suomessa.

-------------------

Medialle tiedoksi:

Kannanoton ovat allekirjoittaneet:

Jukka Toivanen
Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy

Anssi Tast
ELT, pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri
varatoimitusjohtaja, eläinlääketieteellinen johtaja
Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy

Jaana Tarkki

Marika Melamies
ELT, johtava eläinlääkäri
Omaeläinklinikka Oy

Evidensialta asiassa kommentoi eläinlääketieteellinen johtaja Anssi Tast: anssi.tast@evidensia.fi tai 0400 654 105

Evidensia on pienten ja suurten eläinlääkäriasemien verkosto. Jokainen eläinlääkäriasemamme on eläinlääkärin paikallisesti johtama itsenäinen ja omanlaisensa kokonaisuus – niin palveluiltaan, varustelultaan kuin erikoisosaamiseltaan. Kaikkia eläinlääkäriasemiamme yhdistää laadukas, tutkittuun tietoon perustuva eläinlääketiede ja Evidensian arvoihin pohjautuva, ainutlaatuinen palveluasenne:me kohtaamme jokaisen potilaan tunteella ja hoidamme tieteellä. Olemme lemmikkien ja omistajien sekä apuna arjessa että hädän hetkellä 40 eläinlääkäriasemalla ja -sairaalassa, pienistä lähiklinikoista ympäri vuorokauden palveleviin moderneihin eläinsairaaloihin.

Lähettämällä kommentin suostut siihen, että henkilötietojasi käsitellään Mynewsdeskin tietosuojakäytännön mukaisesti.