Hinta ei saa olla este lemmikin rokottamiselle

Lehdistötiedote   •   Kesä 21, 2017 07:00 EEST

Tuoreen tutkimuksen mukaan noin viidennes suomalaisista lemmikinomistajista on jättänyt lemmikin rokotuksen tai peruskäynnin väliin, koska se on tuntunut turhalta tai kalliilta. Lemmikkien runsaan liikkuvuuden vuoksi tautipaine on kuitenkin kasvanut. Uuden edullisen peruspalvelun tavoitteena on ylläpitää koko Suomen koira- ja kissakannan hyvinvointia.

– Yhteensä 18 prosenttia kuluttajatutkimukseemme* vastanneista lemmikinomistajista kertoi jättäneensä lemmikin rokottamatta, koska rokotukset tuntuivat kalliilta tai turhilta. Kissan omistajista jopa neljännes kertoi samaa. Tämä kehitys on huolestuttavaa, kertoo Evidensian eläinlääketieteellinen johtaja ja Hattulan eläinsairaalan eläinlääkäri Anssi Tast.

Perusrokotusten hinnat vaihtelevat suomalaisilla eläinlääkäriasemilla laajasti, ja ne voivat maksaa jopa sata euroa.

– Mekin olemme saaneet palautetta siitä, että rokotusten hinnat vaihtelevat paljon. Valtakunnallisena eläinlääkäriasemien verkostona koimme, että meillä on mahdollisuus omalla toiminnallamme edistää rokotussuojan ylläpitoa Suomessa. Säännöllinen rokotus ja terveystarkastus ovat jokaisen koiran ja kissan perusoikeus, eikä niiden saaminen voi riippua hinnasta, Tast avaa.

Riittämätön rokotesuoja altistaa sekä lemmikit että niiden omistajat tartunnoille ja riski kasvaa, kun lemmikit liikkuvat omistajiensa kanssa yhä enenevässä määrin myös maamme rajojen ulkopuolella. Esimerkiksi Yle uutisoi viime viikolla (14.6.) Ruotsin rajalla tehdystä ratsiasta, jossa liki puolella lemmikeistä havaittiin puutteita tuontimääräysten mukaisissa matkustusasiakirjoissa. Suomi on ollut vuodesta 1991 virallisesti rabies-vapaa maa mutta sitä ennen viimeisin epidemia jylläsi meillä vuonna 1989. Viimeisin rabiestartunta todettiin Suomessa koiralla vuonna 2007 Intiasta tuodulla pennulla.

– Matkustaminen ja lemmikkien tuonti ulkomailta on lisääntynyt. Tämä tuo uudella tavalla tautipainetta myös Suomeen. Esimerkiksi naapurimaissamme Virossa ja Venäjällä tavataan vuosittain jopa tuhansia rabiestartuntoja. Riittävän kattava, rokotteiden luoma laumaimmuniteetti onkin paras keino pitää huolta lemmikkiemme hyvinvoinnista, Tast jatkaa.

Evidensia ryhtyy tarjoamaan valtakunnallisesti uutta edullista rokotukset ja terveystarkastuksen yhdistävää perusterveydenhoitopalvelua kaikille Suomen koirille ja kissoille. Edullinen Jokakoiran ja -kissan rokotuskäynti maksaa yhdellä perusrokotteella (esim. kolmois-, nelos- tai rabiesrokotus koiralle tai kissalle) 39 euroa, mikä on Evidensian arvion mukaan noin 30 % alan keskimääräistä hintatasoa halvempi.

Uuden palvelun hintaan sisältyy aina myös terveystarkastus. Tast muistuttaa, että ennaltaehkäisevä hoito on aina sairauden hoitoa halvempaa ja takaa lemmikille huolettomammat elinvuodet.

– Eläinlääkäriin hakeudutaan valitettavasti usein vasta sitten, kun lemmikki oireilee sairautta. Edullisilla ja säännöllisillä rokotus- ja terveystarkastuskäynneillä pystymme parhaiten tunnistamaan alkavat terveysongelmat ja ennaltaehkäisemään lemmikkiemme sairastumista. Näin takaamme niille enemmän onnellisia elinvuosia, Tast summaa.

* Tutkimuksen lemmikkienomistajien eläinlääkäripalveluiden käytöstä toteutti IRO Research toukokuussa 2017 ja siihen vastasi yhteensä 700 lemmikkien omistajaa valtakunnallisesti. Tutkimusotos on edustava otos suomalaisista lemmikinomistajista, ja sen virhemarginaali on +/– 3 prosenttia.

Suomen johtava eläinlääkäripalveluiden verkosto muodostui keväällä 2015 Animagin ja Univetin yhdistyessä ja liittyessä osaksi pohjoismaista Evidensiaa. Suomessa Evidensiassa työskentelee lähes 700 eläinlääkinnän ammattilaista 50 eläinlääkäriasemalla ja eläinsairaalassa yli 30 paikkakunnalla Helsingistä Rovaniemelle. Hoidamme kissoja, koiria, eksoottisia eläimiä ja hevosia. Evidensia Eläinlääkäripalvelut on Evidensia Djursjukvårdin suomalainen tytäryhtiö. Tarjoamamme eläinlääkäripalvelut perustuvat suomalaiseen huippuosaamiseen.