​Jos ympäristö saisi päättää, miten viini pakattaisiin?

Tiesitkö, että toisin kuin yleisesti elintarvikkeissa, viinin pakkaus vaikuttaa enemmän tuotteen ympäristökuormitukseen kuin itse sisältö?

Viiniä on Alkon valikoimassa pakattuna eripainoisiin lasipulloihin, PET-pulloihin, viinipusseihin, kartonkitölkkeihin ja hanapakkauksiin, ja muutamia yksittäisiä tuotteita on myös alumiinitölkeissä. Merkittävimmät ympäristövaikutukset Alkon valikoimassa syntyvät hieman yllättävästikin viineissä ja oluissa pakkausten tuotannosta. Ainoa tuoteryhmä, jossa juoman valmistus tuottaa suurimman kuormituksen, on väkevät. Tätä tutkittiin yhteispohjoismaisena toimeksiantona jo 2016-2017, ja kyseinen tutkimus julkaistiin keväällä 2017.

Tutkimustiedon perusteella Alkossa valikoimaa ja ostotoimintaa kehitetään, jotta juomapakkausten ympäristövaikutukset saataisiin pienemään ja siten ohjattaisiin kehitystä oikeaan suuntaan. Jatkona edelliseen tutkimukseen teetimme toisen tutkimuksen viinin eri pakkausmateriaalien tuotannon aiheuttamista CO ja muusta ympäristökuormituksesta, sekä lisäksi kierrätetyn raaka-aineen käytöstä juomapakkauksissa ja pakkausmateriaaleihin liittyvistä sertifioinneista. Tulosten valossa kaikkein suurimmat CO2e-päästökuormat liittyvät lasipulloihin. Lasin suuri ilmastovaikutus liittyy sen hyvin paljon energiaa kuluttavaan tuotantoon. Esimerkiksi PET-muovi on ilmastoystävällinen vaihtoehto lasipakkaamiselle, ja kierrätetty PET olisi CO2e-jalanjäljeltään vielä parempi.

Toimiva kierrätys on siis myös oleellista ja meillä Suomessahan juomapakkausten palautus kierrätykseen toimii erittäin hyvin. Toimivuuteen liittyy kuitenkin kaksi puolta: miten aktiivisesti kierrätämme, ja miten puhdasta kierrätykseen tuleva materiaali on. Esimerkiksi kierrätettäviä muovipulloja (PET-pulloja) myytiin Alkossa vuonna 2017 31,8 miljoonaa kappaletta ja muovipullojen kierrätysaste puolestaan oli Palpan mukaan 91 prosenttia. Tämän perusteella laskien 2,8 miljoonaa Alkon myymää PET-pulloa jäi kierrättämättä. Nämä pullot päätyivät ehkä energiajätteeseen tai tietysti ikävimmillään jäivät luontoon. Puhtauden lisäksi nimenomaan PET-pullojen kierrätyksessä on tärkeää, että mahdollinen metallikorkki ja -rengas on poistettu. Muovin joukossa oleva metalli pilaa pahimmillaan koko muovierän ja se joudutaan ohjaamaan energiapolttoon. Muovinen korkki sen sijaan on suorastaan toivottavaa jättää paikoilleen, koska se on samanarvoista materiaalia pullon kanssa.

Entä kierrätysprosessin loppupää, eli materiaalin päätyminen uudelleen raaka-aineeksi? Siitä on juomapakkaustuotannossa toistaiseksi melko vaikeaa saada kattavaa tietoa. Kierrätetyn materiaalin käyttö parantaisi merkittävästi jokaisen pakkaustyypin sekä ympäristö- että CO2e-jalanjälkeä. Siksi Alkon tulevaisuuden kehitystoimet liittyen juomapakkauksiin keskittyvät materiaalin keventämisen ohella kierrätetyn raaka-aineen käyttöön. Kierrätetyn materiaalin käytön lisääminen on tärkeä osa myös EU:n muovistrategiaa: EU haluaa rakentaa uuden muovitalouden, jossa kunnioitetaan uudelleenkäyttöä, korjausta ja kierrätystä, kuten FIBS oivallisesti kiteytti strategian yritysten näkökulmasta. Lasin kanssa taas kierrätyksessä on omat ongelmansa: kierrätyslasia käyttävää teollista lasintuotantoa on Suomessa enää hyvin vähän, joten suurin osa pakkaustuotantoon palaavasta kierrätetystä lasista rahdataan murskattuna Suomen ulkopuolelle jatkoprosessointia varten.

Olemme vahvasti osa globaalia markkinaa, ja me alkolaiset haluamme niin yksilöinä kuin asiantuntijoina oman työmme kautta muuttaa maailmaa paremmaksi siltä osin, kun meillä on mahdollisuus. Vaikka Alko ei itse tuota juomia, pyrimme silti aktiivisesti vaikuttamaan niiden pakkaustapoihin ja toisaalta viestimään asiakkaillemme siitä miksi nämä muutokset ovat tärkeitä. Lasi on perinteisesti nähty ainoana laatuviinien pakkaamiseen soveltuvana materiaalina. Muiden pakkausmateriaalien kehittymisen myötä tämä kuitenkin pitää paikkansa enää ainoastaan, jos viiniä säilytetään pitkään, tai jos kyseessä on kuohuviini tai samppanja jolloin pakkauksen on kestettävä painetta. Ja kaikissa tapauksissa lasin määrää (eli pullon painoa) voidaan merkittävästi pienentää perinteisistä tasoista, ja saavuttaa vastaavat ilmastohyödyt. Lasipullon painolla ei ole vaikutusta tuotteen laatuun, vaikka monet ehkä tiedostamattaan niin ajattelisivat.

Kun teet valintaa viinivalikoimastamme, kiinnitätkö huomiota pakkausmateriaaliin? Jos tuotteiden laadussa ei ole eroa, onko lasipullo sinulle silti ainoa oikea vaihtoehto, ja jos niin miksi?

LAURA VARPASUO
Kirjoittaja on Alkon kestävän kehityksen päällikkö, jonka mielestä kierrätys ja varsinkin muovinkierrätys on siistiä.

Lauran oma vinkkilista:

• Hae viinivalikoimasta Kevyempi lasipullo-merkittyjä vaihtoehtoja
  • Jos pakkauksen ulkonäkö ei sovi kattaukseen, mikset tarjoilisi esim. viinipussiviiniä kauniista lasikarahvista
  • Kierrätä kaikki pakkaukset

Blogi on alunperin julkaistu Alkon verkkosivuilla 12.6.2018