IKEA liittyi FIBSin jäseneksi

Uutinen   •   Tammi 11, 2017 10:19 EET

IKEA on yksi uusimmista FIBSin jäsenistä. Yhtiö ottaa vuoden 2017 lopussa ison loikan puhtaamman ilmaston puolesta, ja etsii jatkuvasti uusia tapoja tuoda vastuullisemman arjen yhä helpommin kuluttajien ulottuville, kertoo yhtiön vastuullisuuspäällikkö Tiina Suvanto.

Miksi liityitte FIBSin jäseneksi?

Liityimme FIBSin jäseneksi siitä syystä, että meillä kestävä kehitys on erittäin oleellinen osa liiketoimintaamme ja haluamme olla mukana Suomen johtavassa yritysvastuuverkostossa. Uskomme vahvasti siihen, että yhteistyö sitoutuneiden yritysten kanssa edistää kestävää kehitystä Suomessa ylipäänsä. Meille on erittäin mielenkiintoista oppia, kuinka eri toimialoilla työskennellään kestävän kehityksen eteen ja löydämmekö kenties yhteisiä mahdollisuuksia edistää ilmasto- ja kiertotaloustavoitteiden toteutumista.

Mitä yritysvastuu teille merkitsee?

Yritysvastuu on erittäin merkittävä osa IKEA-konsernin ja IKEA Suomen liiketoimintaa. Vastuullisuus on yksi strategiamme kulmakivistä ja ohjaa meitä yhä uusiin innovaatioihin. Olemme valmiita kehittämään liiketoimintaamme niin, että vaikutukset ympäristöön ja ihmisiin ovat positiivisia vähentyvien päästöjen ja luonnonvarojen älykkäämmän käytön kautta. Meille vastuullisuus ei merkitse korkeampaa hintalappua, vaan asioiden tekemistä järkevämmin ja pitkäjänteisemmin. Jo visiossammekin puhumme vastuullisuudesta – haluamme parempaa arkea mahdollisimman monelle.

Miten näette vastuullisuuden merkityksen kehittyvän alallanne tulevaisuudessa?

Kiteytetysti voisi sanoa, että kaupan alalla ei jatkossa yksinkertaisesti voi toimia ottamatta kestävän kehityksen kysymyksiä huomioon. Olemme tutkineet suomalaisten kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta vähittäiskaupan alalla ja myös näiden tulosten pohjalta on selvää, että kuluttajat odottavat entistä yksityiskohtaisempaa tietoa tuotteiden ja toiminnan vastuullisuudesta. Yhdeksän kymmenestä kuluttajasta osoittaa selkeää kiinnostusta vastuullisuuteen. Tämä viesti on siis melko yksiselitteinen.

Mihin vastuullisuuskysymykseen aiotte tulevana vuonna panostaa ja miten FIBS-jäsenyys voi teitä sen toteuttamisessa auttaa?

Otamme vuoden 2017 lopussa ison loikan puhtaamman ilmaston puolesta kun Kemin Ajoksessa sijaitseva tuulipuisto siirtyy omistukseemme. Näin tulemme tuottamaan vähintään yhtä paljon uusiutuvaa energiaa kuin kaikki Suomen toimintomme kuluttavat. Annamme samalla oman panoksemme IKEA-konsernin tavoitteeseen olla energiaomavarainen vuonna 2020. Tällä hetkellä olemme jo 71 prosentissa!

Tulemme lisäksi ensi vuoden aikana miettimään jatkuvasti uusia tapoja siihen, kuinka voisimme tehdä vastuullisemman arjen yhä helpommin kuluttajien ulottuville. Kestävää kehitystä kotona edistävät tuotteet ja kiertotalouskokeilut ovat tässä avainsanoja. Pohdimme myös jatkuvasti uusia kumppanuuksia ja näemme että tässä FIBS-jäsenyys ja sen verkostot voivat olla meille apuna. Lähdemme innolla uuteen vuoteen 2017!

Lue lisää IKEA:sta