Saint-Gobain Finland liittyi FIBSin jäseneksi

Rakennustuotteita valmistava Saint-Gobain Finland on liittynyt FIBSin sekä FIBSin Monimuotoisuusverkoston jäseneksi. Tulevana vuonna yhtiö panostaa muun muassa rakennusmateriaalien kierrätettävyyden edistämiseen osallistumalla kiertotaloushankkeisiin yhdessä yliopistojen ja muiden alan toimijoiden kanssa, kertoo Sustainability Manager Anne Kaiser.

Miksi liityitte FIBSin ja monimuotoisuusverkoston jäseneksi?

FIBS tarjoaa meille mahdollisuuden verkostoitua erilaisten yritysten ja organisaatioiden kanssa. Haluamme myös ”pysyä ajan hermolla” ja tietää vastuullisuuden viimeisimmistä tapahtumista, trendeistä ja hankkeista Suomessa. Haluamme myös kehittää viestintäämme vastuullisuudesta toiminnassamme niin yhtenäisenä Saint-Gobain – yhtiönä kuin brändiemme (Isover, Gyproc, Weber, Ecophon) kautta. FIBSin avulla toivomme saavamme myös näkyvyyttä omalle vastuullisuustyöllemme niin oman henkilöstön kuin ulkoisten sidosryhmiemme parissa.

Meitä Saint-Gobainilaisia on maailmalla yhteensä noin 170000 ja Suomessa hieman alle 700. Meitä on siis moneen lähtöön. Henkilöstön monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja oikeudenmukainen kohtelu ovat toimintamme perusta. Monimuotoisuus ja henkilöstön osallistaminen ovat meille myös kehittymisen ja innovaation lähde.

Mitä vastuullisuus teille merkitsee?

Vastuullisuus merkitsee meille pitkäjänteistä arvojemme, toimintaperiaatteidemme – tapojemme mukaista toimintaa, jolla edistämme ihmisten, ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvointia nyt ja tulevaisuudessa. Pitkäjänteinen ”compliance” – ja EHS – työmme on luonut meille vankan perustan, jonka päälle vastuullisuus meillä on rakennettu. Tuotteemme ja ratkaisumme ovat osa ihmisten arkea ja rakennettua yhteiskuntaa, meillä on vastuu olla avoimia ja läpinäkyviä tuotteidemme vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön sekä kehittää yhä kestävämpiä ratkaisuja ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnin näkökulmasta.

Miten näette vastuullisuuden merkityksen kehittyvän alallanne tulevaisuudessa?

Kiinteistö- ja rakennusalalla on valtava potentiaali ilmastonmuutoksen hillitsemisessä, resurssitehokkuudessa sekä ihmisten päivittäisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Kestävä, energiatehokas rakentaminen on jo arkipäivää. Kun kestävän rakentamisen mittariston edelleen kehittyvät, vastuullisuus kasvattaa merkitystään. Rakennusten ja kiinteistöjen käyttäjien, ihmisten, hyvinvointi ja terveys ovat asioita, joita alamme voi edistää vastuullisuudella, avoimuudella ja yhteistyöllä eri sidosryhmien kesken. Vastuullisuus tulee myös lisäämään resursseja, joita alan yritykset resurssitehokkuuteen ja kiertotalouden edistämiseen kohdistavat.

Mihin vastuullisuuskysymykseen aiotte tulevana vuonna panostaa ja miten FIBS-jäsenyys voi teitä sen toteuttamisessa auttaa?

Ensi vuonna panostamme vastuullisuusohjelmamme implementointiin sekä ulkoiseen ja sisäiseen viestintään. Panostamme myös rakennusmateriaalien kierrätettävyyden edistämiseen osallistumalla kiertotaloushankkeisiin yhdessä yliopistojen ja muiden alan toimijoiden kanssa. Haluamme myös osallistua aktiivisemmin kestävän rakentamisen ja vastuullisuuden edistämiseen rakennussektorilla. FIBS voi auttaa meitä järjestämällä mielenkiintoisia tapahtumia tai koulutusta kiertotalouden ympäriltä.

Lue lisää Saint-Gobainin kestävän kehityksen toiminnasta

• kiertotalous
  • kiinteistö- ja rakennusala