​Uuden viitekehyksen avulla parempaa päätöksentekoa

FIBSin jäsenyritykset saivat tiistaina ainutlaatuisen mahdollisuuden perehtyä luontopääoman huomioimiseen yritystoiminnassa, kun Natural Capital Coalitionin pääjohtaja Mark Gough saapui syyskuussa FIBSin vieraaksi esittelemään uutta Natural Capital Protocol -viitekehystä.

Natural Capital Protocol on kansainvälinen ja standardisoitu viitekehys yritysten suorien ja epäsuorien luontopääomavaikutusten ja riippuvuussuhteiden tunnistamiseen, mittaamiseen ja arvottamiseen. Sen tavoitteena on auttaa yrityksiä tekemään kannattavampia päätöksiä ja tuottaa näin lisäarvoa yritykselle ja yhteiskunnalle. Viitekehys on maailmalla jo laajasti tunnettu, vaikka se julkaistiin vasta vuosi sitten. Nyt viitekehyksen käyttö on rantautumassa myös Suomeen.

Yrityksille on tarjolla kasapäin erilaisia ympäristövaikutusten arviointiin käytettäviä kehikkoja ja mittareita, jollainen Natural Capital Protocol ei kuitenkaan ole. Natural Capital Protocol yhdistelee sitä vastoin jo olemassa olevia mittareita ja luo tätä kautta strukturoidun päätöksenteon mallin. Viitekehys koostuu neljästä osiosta ja yhdeksästä askeleesta, jotka sisältävät konkreettisia kysymyksiä luontopääoma-arvioinnin tueksi.

Viitekehyksen ensisijaisena tarkoituksena on muokata yritysten ajattelua pelkkien ympäristövaikutusten arvioinnista riippuvuussuhteiden arvioimiseen. Mark Goughin mukaan avaintekijänä on ymmärtää, että kaikkien yritysten toiminta on lopulta riippuvaista luontopääomasta. Tämän vuoksi yrityksille on tärkeää ja tuottoisaa sisällyttää luonto nykyistä paremmin osaksi päätöksentekoprosessia. Mikäli luontopääomaa ei sisällytetä päätöksentekoon on todennäköistä, että yritys sivuuttaa toimintansa kannalta oleellisia mahdollisuuksia ja riskejä.

Viitekehys korostaa, että vaikutusten mittaamisen lisäksi myös niiden arvottaminen on hyödyllistä. Arvo on aina subjektiivista ja vaihtelee ympäröivien tekijöiden muuttuessa. Kuten Mark kuvasi: vesipullolla voi olla henkilölle täysin eri arvo pitkän erämaakävelyn alussa ja lopussa. Mikäli ympäröiviä tekijöitä ja muuttujia ei huomioida, voi arvokäsitys olla virheellinen. Rahallinen arvottaminen on usein hyödyllistä, mutta ei lopulta aina kerro kaikkea.

Mark Gough esitteli viitekehystä FIBSin Luontopääomavalmennuksen tilaisuudessa ja myöhemmin samana päivänä kaikille jäsenille avoimessa seminaarissa. Siitä huolimatta, että osallistujilla oli päivässä paljon pureskeltavaa, on palaute viitekehyksestä ollut erittäin positiivista. Muutama yritys ilmoitti jo heti tilaisuudessa ottavansa viitekehyksen käyttöönsä päätöksenteossaan ja usea yritys halusi kuulla asiasta lisää. Viitekehykseen liittyviä kyselyitä tuli myös runsaasti jo ennen tilaisuutta FIBSin tiedotettua pääjohtajan Suomi-vierailusta.

FIBS toimii vastaisuudessa Natural Capital Coalitionin suomalaisena partnerina.

Teksti: Satu Salonen, FIBS

Lisätietoa Natural Capital Protocol -viitekehyksestä sekä FIBSin Luontopääomavalmennuksesta:
Anna Lemström, ympäristövastuun asiantuntija, 050 525 6110, anna.lemstrom(at)fibsry.fi

Natural Capital Coalition perustettiin vuonna 2012 ja siihen kuuluu nykyisin 260 aktiivista jäsenorganisaatiota yhteiskunnan eri aloilta. Mukana on yrityksiä, kansalaisjärjestöjä, tutkijoita ja tieteen tekijöitä, yhdistyksiä, sijoittajia sekä päättäjiä. Natural Capital Protocol on yhdistyksen usean vuoden työn tulos, joka julkistettiin kesäkuussa 2016. Viitekehystä oli rakentamassa ja pilotoimassa useita kymmeniä suuria kansainvälisiä yrityksiä, kansalaisjärjestöjä ja muita toimijoita. Sen kantava voima onkin laajasti hyväksytty yhteinen käsitys, joka mahdollistaa yhteiskunnan eri toimijoiden välisen keskustelun.

Tietoa FIBSin tulevista ympäristöön sekä kaikkiin muihin yritysvastuuteemoihin liittyvistä tilaisuuksista löydät FIBSin verkkokalenterista

• natural capital protocol
  • natural capital coalition