FiBS rakentaa vastuullisuusraporttien tietokannan

Lehdistötiedote   •   Elo 31, 2012 09:43 EEST

Vastuullisen yritystoiminnan verkosto Finnish Business & Society (FiBS) on solminut kansainvälisiä vastuullisuusraportointiohjeistoja tuottavan Global Reporting Initiative (GRI) -järjestön kanssa tietokantakumppanuussopimuksen.

Sopimuksen myötä FiBS alkaa koota sähköistä tietokantaa suomalaisyritysten vastuullisuusraporteista. Vuodesta 2013 alkaen kaikki yritykset, jotka haluavat oman raporttinsa tietokantaan, rekisteröityvät siihen FiBSin verkkosivujen kautta.

FiBSin kokoama tietokanta tulee olemaan osa GRI:n maailmanlaajuista Sustainability Disclosure -tietokantaa, johon kootaan kaikki eri maissa julkaistut vastuullisuusraportit. FiBSin tavoitteena on rakentaa myös omille verkkosivuilleen vain suomalaisyritysten raportit käsittävä kaikille avoin tietokanta.

GRI:n tietokantaan on tähän mennessä tallennettu yli 11 000 raporttia 4000 organisaatiosta, näistä 19 on suomalaisia. Sen avulla voi vertailla yritysten vastuullisuusraportointia toimialoittain ja maantieteellisten alueiden kesken. Tietokanta on maksuton niin raportoijille kuin raporteista tietoa hakevillekin. Siinä vierailee kuukausittain yli 10 000 kävijää - analyytikoita, toimittajia, järjestöaktiiveja ja muita yritysten sidosryhmien edustajia - etsimässä tietoa raporteista ja niitä julkaisevista yrityksistä. Raportoiville yrityksille tietokanta on yksi lisäkeino viestiä vastuullisuudestaan ja saada julkisuutta toiminnalleen.

Tietokannan rakentaminen on jatkossakin yritysten oman aktiivisuuden varassa, mutta FiBSin toiminnanjohtaja Mikko Routti uskoo, että FiBSin tarjoama käännöspalvelu innostaa entistä useampia rekisteröimään raporttinsa.

"Suomalaisyritykset ovat voineet jo tähänkin asti rekisteröidä raporttinsa GRI:n tietokantaan, mutta vain englanniksi, mistä johtuen moni ainoastaan suomenkielisen raportin julkaisseista eivät välttämättä ole voineet resurssisyistä rekisteröintiä tehdä. Jatkossa yritykset voivat FiBSin kautta rekisteröidä raporttinsa myös suomeksi, ja FiBS tekee tarvittavan käännöstyön yritysten puolesta."

FiBS käynnistää tietokannan kokoamisen virallisesti vuoden 2013 alussa, mutta rekisteröi jäsenyritystensä vuotta 2011 käsittelevät raporit GRI:n tietokantaan syksyn 2012 aikana.

GRI on kansainvälinen vuonna 1997 perustettu voittoa tavoittelematon järjestö, joka pyrkii edistämään kestävän kehityksen mukaista taloutta tarjoamalla yrityksille ohjeita vastuullisuusraportointiin. Järjestön raportointiohjeisto on yksi maailman yleisimmin käytetty ohjeisto. FiBS on GRI:n jäsen ja tekee aktiivista yhteistyötä järjestön kanssa muun muassa välittämällä tietoa ohjeistojen uudistuksista. Vuonna 2008 FiBS suomensi GRI:n G3-raportointiohjeiston.

150 suomalaisyritystä raportoi vastuullisuustoiminnastaan

Yhä useampi yritys Suomessa ja muualla maailmassa raportoi toimintansa taloudellisista, sosiaalisista ja ympäristövaikutuksista joko erillisen raportin muodossa tai vuosikertomuksen yhteydessä.

KPMG:n vuonna 2011 julkaiseman tutkimuksen mukaan jo 95 % maailman suurimmista yrityksistä raportoi vastuullisuustoiminnastaan, raportoijien määrä on kasvanut 14 % yhtiön edelliseen vuonna 2008 julkaisuun tutkimukseen verrattuna. PwC:n vuoden 2012 yritysvastuubarometrin mukaan Suomessa yritysvastuun tietoja raportoi yli 150 yritystä ja organisaatiota, uusia raportoijia on tullut parikymmentä lisää edellisvuoteen verrattuna.

Vastuullisuusraportin julkaisu on pakollista valtio-omisteisten ja/tai suurimpien yhtiöiden osalta jo 16 maassa, mm. Espanjassa, Etelä-Afrikassa, Intiassa, Kanadassa, Kiinassa, Ranskassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Suomessa valtioneuvoston vuoden 2011 yhteiskunta- ja yritysvastuun periaatepäätöksen mukaan valtion kokonaan omistamien ja enemmistöomistuksessa olevien noteerattomien yhtiöiden tulee tulevaisuudessa raportoida vastuullisuuskysymyksistä.

Lisätietoja:

Mikko Routti, toiminnanjohtaja
Finnish Business & Society
mikko.routti(at)fibsry.fi

Uusimmat vastuullisuusraportointitutkimukset:

PwC:n yritysvastuubarometri 2012

Transparency in corporate reporting: assessing the world's largest companies (Transparency International, 2012)

KPMG International Survey of Corporate Responsibility Reporting 2011

A new phase: the growth of sustainability reporting - GRI's Year in Review (2010/11)

Finnish Business & Society (FiBS) on Suomen johtava vastuullisen yritystoiminnan verkosto. FiBS tarjoaa työkaluja yritysten yhteiskuntavastuutoiminnan kehittämiseen, mittaamiseen ja raportointiin sekä kohtaamispaikkoja kaikille yhteiskuntavastuusta kiinnostuneille jäsentilaisuuksien ja tapahtumien muodossa. FiBS on CSR Europe, CSR 360 sekä Global Reporting Initiative -järjestöjen kansallinen jäsen.