FIBSin uusi julkaisu auttaa yrityksiä mittaamaan sosioekonomisia vaikutuksiaan

FIBSin uusi Liiketoiminta vaikuttaa –julkaisu tarjoaa yrityksille tietoa, ohjeita ja inspiraatiota liiketoiminnan sosioekonomisten myönteisten ja kielteisten vaikutusten mittaamisen käynnistämiseksi. Samalla se auttaa yrityksiä hahmottamaan liiketoimintansa yhteyden globaaleihin kestävän kehityksen tavoitteisiin.

Sosioekonomisiin vaikutuksiin sisältyvät yritysten päivittäinen liiketoiminta ja päätökset, jotka vaikuttavat kaikkien ihmisten elämään yritysten työntekijöinä, asiakkaina, alihankkijoina, jakelijoina, jälleenmyyjinä ja naapureina. Sosioekonomisten vaikutusten mittaaminen antaa kattavan kuvan niin yritysten vastuullisuudesta kuin suorituskyvystäkin.

Julkaisun yritysesimerkeissä kerrotaan, millaisia kestävän kehityksen ratkaisuja Anglo American, Charcoal Briquettes Tanzania Limited (CBTL), Helsingin Diakonissalaitos, Nokia ja Stora Enso ovat luoneet. Julkaisusta on tehty sekä suomen- että englanninkielinen versio, molemmat voi ladata maksutta käyttöönsä FIBSin verkkosivuilta.

Sosioekonominen vaikutus liiketoiminnassa tarkoittaa yritysten vaikutuksia ihmisten omaisuuteen, kykyihin, mahdollisuuksiin, terveyteen, hyvinvointiin ja elintasoon. Yritykset vaikuttavat myös kulttuureihin, yhteisöihin ja poliittisiin järjestelmiin esimerkiksi luomalla työpaikkoja, rakentamalla infrastruktuuria, siirtämällä teknologiaa ja maksamalla veroja sekä tarjoamalla ruokaa, lääkkeitä, energiaa ja muita elintärkeitä tuotteita ja palveluita. Näiden lisäksi yritykset tarjoavat toimintaympäristöjä, työvoimaa ja markkinoita.

Yritysten sosioekonomiset vaikutukset voivat olla myönteisiä tai kielteisiä, suoria tai epäsuoria, tarkoituksellisia tai tahattomia sekä väliaikaisia tai pitkäaikaisia.

Kiinnostus sosioekonomisten vaikutusten mittaamiseen lisääntyy

Yritykset ovat mitanneet ympäristövaikutuksiaan jo pitkään, mutta viime aikoina kiinnostus liiketoiminnan sosioekonomisten vaikutusten mittaamiseen on lisääntynyt niin Suomessa kuin maailmallakin.

Syynä tähän ovat mittauksesta saatavat hyödyt: tiedot auttavat muun muassa riskienhallinnassa, sosiaalisen toimiluvan saamisessa ja kustannusten pienentämisessä. Mittaamista vauhdittavat myös sijoittajat, kansalaisjärjestöt, työntekijät ja muut yritysten sidosryhmät, jotka haluavat tietää, miten yritykset kokonaisuudessaan vaikuttavat ympäröivien yhteiskuntien kehitykseen - hyvässä ja pahassa.

“Yhä useammat yritysjohtajat ovat alkaneet ymmärtää liiketoiminnan myönteisten vaikutusten laajemmat edut sekä liiketoiminnan yhteyden kestävään kehitykseen. Sosioekonomisten vaikutusten mittaaminen on liiketoiminnallisesti järkevää, koska asioiden mittaaminen johtaa myös niiden hallintaan”, sanoo FIBSin sosiaalisen vastuun johtava asiantuntija Helena Kekki.

Käytännön ohjeita mittausprosessin päästä päähän

Julkinen sektori ja kansalaisjärjestöt ovat jo vuosikymmeniä kehittäneet sosioekonomisten vaikutusten mittaamiseen sopivia työkaluja ja käytäntöjä. Monille yrityksille on kuitenkin vielä hämärän peitossa, miten näiden vaikutusten tunnistaminen, mittaaminen ja hallinta oikeastaan konkreettisesti tapahtuu. Tätä tietovajetta FIBSin Liiketoiminta vaikuttaa -julkaisu pyrkii paikkaamaan.

Julkaisusta löytyy käytännön ohjeita koko mittausprosessin pituudelta, tavoitteiden ja laajuuden määrittelystä aina tulosten arviointiin ja raportointiin. Tietoa löytyy myös siitä, miten oman toiminnan kannalta keskeiset sidosryhmät osallistetaan prosessiin. Lisäksi julkaisu auttaa yrityksiä hahmottamaan, miten ne voivat sosioekonomisten vaikutusten mittaamisen kautta edistää globaaleja kestävän kehityksen tavoitteita, ja saada kilpailuetua kasvavilla kestävän liiketoiminnan markkinoilla.

Sosioekonomisten vaikutusten mittaaminen on aikaa, kärsivällisyyttä ja luovuuttakin vaativa prosessi, mutta myös palkitseva: se antaa kattavan kuvan niin yrityksen vastuullisuudesta kuin suorituskyvystäkin, ja auttaa yrityksiä viestimään yhteiskunnalle tuottamastaan arvosta konkreettisella tavalla.

Yritysesimerkeissä korostuu sidosryhmätyön merkitys

Inspiraatioksi kaikille yrityksille julkaisun käytännön esimerkeissä kuvaillaan, millaisia kestävän kehityksen ratkaisuja neljän eri toimialan yritykset ovat luoneet ja millaisia myönteisiä vaikutuksia hankkeilla on ollut:

• Kaivosyhtiö Anglo American tekee Pohjois-Suomessa Sakatin alueella tiivistä yhteistyötä paikallisten kumppanien ja sidosryhmien kanssa kehittääkseen parhaita käytäntöjä vastuulliseen nykyaikaiseen kaivostoimintaan. Sidosryhmien osallistamistavoitteen tarkoituksena on varmistaa vastuullisempi ja hyväksyttävämpi suunnittelu, joka on myös osa yrityksen riskienhallintaa.
  • Charcoal Briquettes Tanzania Limited (CBTL) tuottaa, kehittää, markkinoi ja myy grillihiiltä vastaavia brikettituotteita, jotka on valmistettu vastuullisesti maataloustuotteiden ja muiden biomassojen jätteistä. Gaia Consultingin ja ARTI Energyn vuonna 2014 perustama CBTL on edelläkävijänä luomassa maahan sekä ympäristön että yhteiskunnan kannalta vastuullista energialiiketoimintaa, joka tukee paikallisten toimeentuloa ja tarjoaa tuhansille ihmisille tulonhankintamahdollisuuksia.
  • Helsingin Diakonissalaitos halusi muutama vuosi sitten käynnistää toimintansa yhteiskunnallisten ja taloudellisten vaikutusten mittaamisen. Näistä jälkimmäinen osoittautui haastavaksi, mutta kokeiluista oli silti hyötyä, sillä se auttoi mm. kutakin mittaamisessa mukana olevaa tiimiä löytämään yhteisen näkemyksen toiminnasta, vaikutuksista ja Theory of Change -kehyksestä, mikä puolestaan auttaa mittausprosessin edelleenkehittämisessä.
  • Nokia on pohtinut toimintansa suhdetta moniin eri kestävän kehityksen tavoitteisiin, ja toteuttanut yhteistyökumppaneidensa kanssa mobiiliteknologia- ja tiedonkeruuhankkeita eri mantereilla. Hankkeet ovat mm. edistäneet koululaisten internetiin pääsyä Ghanassa, deguekuumetapausten vähentämistä Amazonasilla sekä auttaneet parantamaan ihmisten selviytymismahdollisuuksia katastrofitilanteissa Intiassa.
  • Stora Enson yhteisyritys Veracel tekee Brasilian Bahiassa yhteistyötä paikallisviranomaisten ja kansalaisjärjestöjen kanssa löytääkseen parhaat tavat tukea puuviljelmiensä lähellä asuvia yhteisöjä. Hankkeen avulla on mm. työllistetty noin 500 henkilöä, mikä on tehnyt maanviljelystä yhteisöjen tärkeimmän tulonlähteen.

Keino edistää YK:n kestävän kehityksen tavoitteita

Vuonna 2015 julkaistujen YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden myötä yrityksiä on kehotettu kiireellisesti tarttumaan maailman kestävän kehityksen haasteisiin, kuten köyhyyteen, eriarvoisuuteen ja yhteiskunnalliseen levottomuuteen. Sosioekonomisten vaikutusten mittaus on yksi tapa selvittää, miten yritysten toimet vastaavat YK:n kestävän kehityksen tavoitteita niin maailmanlaajuisesti kuin paikallisellakin.

“Yrityksillä on tärkeä rooli maailman kipeästi tarvitsemien ratkaisujen tarjoamisessa. Yritysmaailmassa on valtavasti kapasiteettia ja voimavaroja, joilla voidaan vaikuttaa myönteisesti näihin haasteisiin. Tämä työ voi johtaa myös uusien liiketoimintamahdollisuuksien luomiseen sekä liiketoiminnan kannattavuuteen pitkällä aikavälillä”, Helena Kekki toteaa.

Liiketoiminta vaikuttaa -julkaisu on osa FIBSin vuosina 2015-16 järjestämää seminaari- ja työpajasarjaa liiketoiminnan sosioekonomisista vaikutuksista. Osa julkaisun tiedoista perustuu Svenska handelshögskolanin opiskelijoiden FIBSille vuonna 2016 tekemään kirjallisuustutkimukseen. Julkaisu on tuotettu ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroin.

Liiketoiminta vaikuttaa – Liiketoiminnan sosioekonomisten vaikutusten mittaaminen (pdf)

Business Matters – Measurement of Socio-Economic Impacts of Business Activities (pdf)

Lisätietoja:

Helena Kekki, johtava asiantuntija, sosiaalinen vastuu
P. 050 3451 966, helena.kekki@fibsry.fi

• sosiaalinen toimilupa
  • sidosryhmät
  • kestävä kehitys
  • anglo american
  • gaia consulting
  • charcoal briquettes tanzania
  • helsingin diakonissalaitos
  • nokia
  • stora enso
  • sosioekonomiset vaikutukset
  • riskien hallinta
  • kustannussäästöt

FIBS auttaa yrityksiä tekemään parempaa liiketoimintaa: tarjoamme tietoa uusista innovatiivisista tavoista kehittää vastuullista liiketoimintaa sekä ainutlaatuisen mahdollisuuden verkostoitua eri toimialojen yritysten ja muiden yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa. Palveluitamme ovat mm. tilaisuudet, valmennukset, teemaryhmät ja uutis- ja tietopalvelut. FIBS-verkostossa on mukana jo lähes 300 yritystä ja yhteisöä, mukaan voivat liittyä kaikki organisaatiot, jotka pyrkivät edistämään yhteiskuntavastuuta toiminnassaan.