​Handelsbankenista FIBSin 300:s jäsen

Pohjoismainen pankkikonserni Svenska Handelsbanken on liittynyt FIBSin jäseneksi. Handelsbankenin jäsenyyden myötä FBSin jäsenmäärä on noussut uudelle sataluvulle: verkostolla on nyt kaikkiaan 300 jäsentä. Handelsbanken liittyi samalla FIBSin Monimuotoisuusverkoston jäseneksi.

"On todella hienoa saada Handelsbanken mukaan FIBSin toimintaan. Finanssialan toimijat ovat avainasemassa kestävän kehityksen kannalta, oli sitten kyse taloudesta, ihmisistä tai ympäristöstä. Tästä syystä on tärkeää, että saamme mahdollisimman monet yhteiskuntavastuuseen panostavat alan yritykset mukaan jakamaan tietoa uusista hyvistä vastuullisista käytännöistä", sanoo FIBSin jäsenpalveluista ja ohjelmista vastaava päällikkö Ulla Roiha.

Handelsbanken on FIBSin kuudes pankkialan jäsen. Kaiken kaikkiaan FIBS-verkostossa on mukana 27 finanssisektorin toimijaa, näiden joukossa mm. seitsemän vakuutusyhtiötä sekä Finanssiala ry.

Handelsbanken on panostanut yritysvastuuseen jo pitkään. Pankki on mukana mm. YK:n Global Compact -verkostossa ja allekirjoittanut YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteet (Principles of Responsible Investments, PRI). Liittymällä FIBSiin yhtiön tavoitteena on kyetä ennakoimaan trendit entistä paremmin ja parantaa osaamistaan yritysvastuun eri osa-alueilla.

"Sidosryhmät edellyttävät meiltä enenevässä määrin vastuullisuutta. Myös paineet valtiovallan suunnalta kasvavat esimerkiksi EU-maiden yhteisten yritysvastuulinjausten myötä. Haluamme olla osa FIBSin verkostoa, jossa yritysvastuun teemat tulevat esille asiantuntijoiden välityksellä, ja hyödyntää järjestön kattavaa osaamista”, Handelsbankenin Suomen toimintojen johtaja Nina Arkilahti kertoo.

Tulevan vuoden aikana Handelsbanken tulee yritysvastuun osalta panostamaan erityisesti vastuullisen neuvonannon ja sijoittamisen kysymyksiin.

”Vastuullinen neuvonanto ja sijoittaminen ovat olleet kiinteä osa toimintaamme jo pitkään, mutta jatkamme määrätietoisesti toimintatapojemme kehittämistä. Mietimme myös, miten voimme täällä Suomessa ottaa aktiivisemman roolin yhteiskunnallisesti tärkeiden hankkeiden tukijana, sekä valtakunnallisesti että paikallisesti”, Arkilahti toteaa.

FIBS edistää vastuullista yritystoimintaa Suomessa tarjoamalla tietoa kestävän kehityksen mukaisista ratkaisuista ja käytännöistä. Verkostoon voivat liittyä kaikki yritykset ja organisaatiot, jotka pyrkivät edistämään toiminnassaan yhteiskuntavastuuta.

FIBSin Monimuotoisuusverkosto auttaa yrityksiä ja muita työyhteisöjä kehittämään henkilöstön ja asiakkuuksien monimuotoisuuden johtamista, eli varmistamaan muun muassa, että työntekijät voivat hyödyntää työssään täysipainoisesti yksilöllisiä taustojaan, osaamistaan ja ominaisuuksiaan, ja että yrityksen kaikki tuotteet ja palvelut ovat kaikkien asiakkaiden saavutettavissa. Handelsbanken on Monimuotoisuusverkoston 117:s jäsen.

Nina Arkilahti kertoo lisää Handelsbankenin vastuullisuustoiminnasta FIBSin podcastissa:

Ulla Roiha, päällikkö, FIBS, p. 040 873 2706, ulla.roiha(at)fibsry.fi

Pirjetta Soikkeli, viestintäjohtaja, Handelsbanken, p. 040 7500093, pirjetta.soikkeli(at)handelsbanken.fi

FIBS auttaa yrityksiä tekemään parempaa liiketoimintaa:
tarjoamme tietoa uusista innovatiivisista tavoista kehittää vastuullista liiketoimintaa sekä ainutlaatuisen mahdollisuuden verkostoitua eri toimialojen yritysten ja muiden yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa. Palveluitamme ovat mm. tilaisuudet, valmennukset, teemaryhmät, uutis- ja tietopalvelut sekä Monimuotoisuusverkosto. FIBS-verkostossa on mukana jo lähes 300 yritystä ja yhteisöä, mukaan voivat liittyä kaikki organisaatiot, jotka pyrkivät edistämään yhteiskuntavastuuta toiminnassaan. www.fibsry.fi

Handelsbanken on pohjoismainen, kansainvälisesti toimiva pankkikonserni. Pankilla on toimintaa yli 20 maassa eri puolilla maailmaa ja sen palveluksessa on yli 11 000 henkilöä. Suomessa Handelsbankenilla on 45 asiakaskonttoria. Pankki tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärkisijoilla sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871 ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.

• handelsbanken
  • finanssisektori