Uutinen -

Tesoman alueen uudistaminen lisää kaupunginosan viihtyisyyttä ja vetovoimaisuutta

Tampereen kaupunki parantaa painokkaasti Tesoman viihtyisyyttä ja vetovoimaisuutta sekä etsii tapoja asukkaiden osallisuuden, yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin lisäämiseen. Tesoman kaupunginosa toimii yhtenä Tampereen pilottialueista, joissa testataan tapoja uudenlaisten hyvinvoinnin palveluiden tuottamiseen sekä muun muassa rakennetun ympäristön, alueen viihtyisyyden ja imagon kehittämiseen.

Tesoman alueen uudistaminen keskittyy kaupunginosan asunto-, palvelu-, harrastus-, koulutus- ja työllistymistarjonnan parantamiseen. Käynnissä olevassa Oma Tesoma -hankkeessa Tesoman asuin- ja palvelualuetta kehitetään kohti omaleimaista, elinvoimaista ja kiehtovaa kaupunginosaa, joka houkuttelee ihmisiä asumaan ja asioimaan. Alueen ja alueen palveluiden suunnittelussa käytetään avointa palvelumuotokonseptia, joka osallistaa asukkaita, palveluntuottajia ja muita sidosryhmiä monipuolisesti. Lähitulevaisuudessa Tesomalla tehdäänkin useita pilotointeja muun muassa erilaisten palvelumallien ja uusien toimintakonseptien parhaiden ratkaisujen löytämiseksi. Tesomalla tehtävien pilotointien jälkeen hyviä malleja levitetään muillekin alueille.

Hyvinvointia uusilla palvelumalleilla

Yksi Oma Tesoma -hankkeen päätavoitteista on asukkaiden hyvinvoinnin lisääminen ja huono-osaisuuden vähentäminen. Alueelle suunnitellaankin muun muassa julkisten ja kaupallisten palvelujen muodostamaa asukkaiden hyvinvointia edistävää keskusta. Keskuksen yhteydessä toimisi myös matalan kynnyksen palvelupiste, joka tarjoaisi tietoa ja toimintaa kaikille tesomalaisille ikään ja elämäntilanteeseen katsomatta. ”Hyvinvointikeskuksen on tarkoitus vahvistaa koettua hyvinvointia, ennaltaehkäistä haasteita ja helpottaa vastoinkäymisten ratkaisemista. Palvelupiste on paikka, johon jokaisen tesomalaisen on helppo tulla ja joka tarjoaa apua myös elämän ongelmiin – on kyseessä sitten esimerkiksi työn tai koulutuksen ulkopuolelle jäämisen aiheuttamat haasteet tai ikäihmisen kohtaama yksinäisyys. Ratkaisuja etsitään ja tarjotaan yhdistämällä luovasti julkisten, yhdistysten, yksittäisten ihmisten ja yritysten osaamista”, kuvailee Oma Tesoma -hankkeen projektijohtaja Tanja Koivumäki. Samalla selvitetään ja etsitään ratkaisuja, kuinka Tesoman asukkaat ja esimerkiksi alueen työttömät voitaisiin kytkeä paremmin mukaan alueen kehittämiseen. ”Käymme läpi muun muassa työttömien mahdollisuuksia osallistua alueen palveluntarjontaan – miten työttömät voisivat työllistää itsensä mielekkäällä tavalla ja auttaa samalla alueen muita asukkaita”, Koivumäki kiteyttää.

Hyvinvoinnin edistämiseksi ja matalan kynnyksen palveluiden lisäämiseksi myös Tesoman terveydenhuollon palvelut järjestetään uudella tavalla. ”Haluamme tuoda palvelut sinne, missä ihmiset muutenkin liikkuvat. Tesomalla esimerkiksi kirjasto on kovassa käytössä. Nyt suunnitelmissamme onkin, että asiakas voisi tulevaisuudessa kirjojenlainausreissulla mittauttaa tai mitata itse verenpaineensa kirjaston hyvinvointipisteessä”, Koivumäki summaa. Lisäksi aiemmin eri osoitteissa sijainneet terveysaseman palvelut, neuvola- ja hyvinvointipalvelut sekä hammashoidon saa tulevaisuudessa kaikki samasta osoitteesta Tesoman ostoskeskuksella.

Kehitystyö jatkuu myös hankkeen päätyttyä

Oma Tesoma -hanke on yksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n rahoittamista kolmivuotisista asuinalueiden kehittämisohjelmista. Hanke kytkeytyy tiiviisti myös Tampereen kaupungin muuhun kehittämiseen, kuten kaupunkistrategian tavoitteisiin, kasvusopimukseen sekä Innovatiiviset kaupungit (INKA) -ohjelmaan. ”Tesoman kehittäminen ei tietenkään lopu asuinalueiden kehittämisohjelman päättyessä vuonna 2015. Muun muassa terveys- ja hyvinvointipalveluita kehitetään jatkossakin INKA-hankkeessa FinnMedin, kaupungin, asukkaiden ja alueen toimijoiden voimin”, FinnMedi Oy:n toimitusjohtaja Matti Eskola lupaa.

Lisätietoja:

Tampereen kaupunki